Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
-PC-

Dåligt grepp vid sväng

Rekommendera Poster

Jag har en Selco på 13 fot (bild finns i mitt album) som suger luft när man svänger i 20-25 knop, man behöver inte svänga mycket alls förren den suger luft och varvar upp.

Kör man runt 10-15 knop så svänger den fint.

Kan det bero på skrovformen, eller är det något som kan justeras?

Inga idéer är för dumma, detta är min första båt så jag har inte så stor koll på detta (än).

Det sitter en Evinrude -77, 55hk på den.

Är toppfarten på styvt 25 knop normalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt en hel del med både fabriksny 14 fots Selco 50 hk och en några år gammal likvärdig med 40 hk. Ingen av dem kaviterade om de inte ställde upp riggvinkel. Ägaren av den nya lekte mycket med sin och gjorde ofta fullt rattutslag varvid båten tappade greppet en kort stund innan den högg i med våldsam kraft så att man höll på att slungas ut. Dessa båda båtar klockades till 27-29 knop men låg inte så djupt i vattnet som din. Kanske har du lite vatten innuti båten som behöver dräneras bort. Ca 200 kg vägde dessa utan motor. 

post-10011607-1394236450,6406_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, då ska det inte vara så alltså :-)

Men vad gör man åt det hela? Det kan väl inte bara vara att det är extra vatten i båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uj, skapligt jobb!

Sänka riggvinkeln, menar du att man tiltar ner motorn mot aktern då?

Tyvärr så måste man vara medlem i en klubb för att kunna posta i forumet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tilta ner om du redan inte har provat det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar det, jag tror det ska gå ett knäpp till.

Jag har inte provat att ändra någonting än, bättre att få reda på vad man kan göra, så man inte börjar trixa med helt fel saker :-)

Får se om jag hinner prova i morrn.

Hur högt ska propellern sitta i förhållande till båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten... Kom på att det sitter trimplan på den, om nu det gör skillnad?

Dock så är den ena motorn ihoprostad :-( Men säljaren sa att de var injusterade i rätt läge, lätt att säja i.a.f. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter min monolog :-)

Lite nya uppgifter...

Propellern är en alu 11-1/2x19.

Antiventilationsplattan sitter 1cm ovanför botten på båten, och verkar ha gjort så länge med tanke på när båten blev målad. Dock går kölen djupare längre fram. Vad jag förstått så ska plattan sitta 25-50mm under botten på båten?

Återkommer när jag provat att tilta ner motorn, har för mig att det skulle gå ett knäpp till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ta undan motorn till trimplanet för att få i pinnen i innersta hålet :-(
Det blev lite bättre grepp och sämre toppfart. Men långt ifrån bra tycker jag.

Provade även åt andra hållet, ökade några knop men då fick man bara köra rakt fram :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute en sväng till och provat. Det var nog jag som vred för lite på ratten Foten

Max nertiltad gjorde den knappt 25 knop och funkade bra att svänga med, den ventilerade litegrann, men den fick fäste rätt fort igen.

Ett knäpp ut så gjorde den styvt 25 knop men ventilerade mer. När man girar kraftigt babord så ventilerar den brutalt ibland, man får dra av på gasen och vänta lite. Gasar man för tidigt så ventilerar den bara.

Två knäpp ut så gjorde den ca 28 knop, men som sagt sämre ändå på resten.

Kan det vara läge att prova att sänka motorn lite? Hur mycket fart tappar man på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha motorn på precis det läge du har den, anledningen till att den ventilerar är att du har mycket sämre grepp på din aluprop än med än stålprop som har lite cuppning på bladen. kav-plattan ska inte sitta under båtbottnen.

Prata med ngn som kan propellrar så hjälper han/hon dig. Att testa med ngn fyrbladig propulse plastpropeller är bara slöseri med tid, de är skräp från fabriken. Om du förklarar ditt probelm för en propellerkännare så kan de säkert guida dig till vilken slags propeller du ska ha, hursomhelst, en stålpropeller med samma spec som din alu kommer göra att du märker omedelbar skillnad.



Senast ändrad av Matanza | 29 juli 2010 | 12:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, får kolla upp det :-)

Annars skulle man ju vilja ha motorn längst in om man leker runt och så. Och ett par knäpp ut om man ska transportera sig Glad
Dock så sitter ju motorn till trimplanet ivägen när man ska in i innersta hålet Rynkar
Men det kanske blir bra med en ny propeller, den som sitter på är lite sliten.
Hur sliten/skadad ska en prop vara för att man ska byta den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget alls om jag får råda, ju större propeller och motorkraft, desto större inverkan har skadade blad på din greppförmåga och prestanda. dessutom så river den minsta skrovliga yta på en propeller upp luftbubblor när den roterar snabbt i vatten, detta i sin tur gör att du kan få ännu mer uppätna blad. ´

Att ha motorn längst in på din båt känns som att den då får ett konstigt gångläge som gör att fören trycks ner i vattnet. Visst att du har grepp om proppen men gångegenskaper och bränsleekonomi blir lidande. En planande båt bör ju har en liten våt yta. Dock så tror jag att en begränsing också ligger i din båts skrovform, som inte är speciellt V-bottnad, den kommer alltså inte att klättra upp på steglisterna på samma sätt.

Anlednigen till att du tappar grepp med en alu eller plastpropeller är att bladen helt enkelt viker sig. En rostfri stålprop viker sig inget alls vilket gör att den bättre suger sig fast i vattnet. det finns massa olika beteenden att välja på en stålpropeller; Stävlyftande, häcklyftande etc...

Som sagt kolla upp med en firma eller ngn som har bra koll på proppar, ange vilken båt och motor du har och förklara dina problem så löser det sig säkert. Du får dock räkna med runt 3000-4000:- för en ny prop, men det finns såklart en uppsjö av begagnade oxå. När folk håller på med det här så är de oftast inte nöjda förrän efter c a 2-3 propellerbyten vilket gör att det finns en hel del begagnat att få tag på som i stort sett bara har testats några gånger. Nästan alla stålpropellrar av eftermarknadstyp har ett standardiserat nav som gör att de passar på i stort sett allt, man byter bara ut en del av navet med rätt splines för din motor. Sen finns det ju många som har samma splines från början, ex passar en proppeller från en 90hk yamaha från 90-talet på en 80hk Mercury från 70-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proppen är lite naggad, kan ta en bild i morrn och lägga ut så får ni se Glad

Jag är som sagt helt grön på området Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta och väga båten och se vad det blir för resultat.
Vad kan en Evinrude 55hk, 77'a väga?

Hur dränerar man bort vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ha en ngn form av dyvika (typ bottenplugg) i bakkant på akterspegeln, längst ner.

Kommer inte ihåg hur ditt båtskrov är uppbyggt, men jag hade en Nordkapp som hade en form av cellplast/skumplast mellan yttre skrov och inre durk. Den var plaskblöt :( Jag fick sonika skära upp durken, ta bort skumplasten och göra om allt.....Denna båten hade dock stått ute i många år utan kapell eller presenning.

Hoppas att det för din skull räckeer med dyvikan ;) Sen kanske du inte ens har ngt vatten i båten heller .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du kunde läsa i länken högst upp vägde hans blöta cellplast 95 kg så även om du borrar ett hål och sätter dit en dyvika är det osäkert om du får det helt torrt men det är iaf en början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, det du kan göra om du har lite tid (och det slutat regna eller du har till gång ett partytält du kan ställa över motorn/båten) är att sonika FÖRST skaffa en sån här dyvika (finns i mässing och plast) och sedan skaffa verktyg som krävs för att montera den. I detta fallet bör det räcka med borrmaskin, borr samt sicaflex att täta med.

Borrar du ut ett hål nere på akterspgeln i mitten på båten så märker du direkt om det är fuktigt/vatten därinne. Oavsett slutsats så monterar du dit dyviken efteråt ;)

Du har ingen möjlighet att kontrollera detta med vatten i båten inifrån båten? ngn lucka eller liknande som går att ta bort? En variant är ju att borra ett flera små hål inifrån ner i durken och sticka ner ngt så att du ser om det är fukt därinne. Hålen tätar du sen med sicaflex.

Jag tittade på din bild och tyckte som ngn annan att den ser ut ligga djupt ner i vattnet? Är det så eller är det bara att du eller ngn annan har målat bottefärgen så högt upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se om jag får med svar på allt Cool

Sikaflex, är det 291 som avses?

En sådan här dyvika?
http://www.seasea.se/Vatten/Vatten_Tillbehör/Vatten_Övrigt/DYVIKA_MÄSSING_4623

Är det bara att borra lämpliga hål och sedan täta och stoppa i dyvikan?
Använder man vanliga träskruv (syrafasta) för fastsättningen?

Tog ett par bilder inuti båten, den blå prylen, är det ett gammalt länspumpsfäste?
Den andra bilden med hål och plupp på är taget akterifrån.
Pluppen har jag ingen aning om vad det är, hålet verkar gå ner till skummet. Kör man ner fingret och vispar runt så känns det blött och frigolitaktigt.
http://www.facebook.com/album.php?aid=70872&id=1451258676&l=5a58d9b974

Jag har inte målat den, har inte tänkt på hur den ligger i vattnet, har mest suttit i den då Skrattande
Ska kolla hur vattenlinjen ligger nästa gång den åker i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite komplettering. De selco som jag sett har inte dubbelbotten ända till aktern. Dvs en dyvika kommer bara att göra det enklare att tömma båten på vatten vid tvätt på land etc.

http://www.visit.se/~grefberg/RenoveringSelco.htmhttp://www.visit.se/~grefberg/RenoveringSelco.htm' target=_blank title=Renovering SELCO>

Om du kollar på min renovering så ser du att det inte är någon poäng med att sätta dit en dyvika på din Selco. Jag gissar (sorry) att du har samma problem som undertecknad samt han som renoverade den fina selfleeten. BLÖTT överallt. Tittar man på dina bilder så ser det ut som man ser trät i akterspegeln. Kan vara en synvilla. Men massor med hål som verkar ihopkletade med sikaflex eller liknande.

Vad du kan göra är att ta upp ett hål där dubbelbotten går ihop med övriga botten på båten, och låta det rinna hela hösten. Jag satte en dyvika där efter renoveringen.

Sannolikheten för blött skum och lika blöt akterspegel är dock ganska hög.

Personligen, renovera helt eller strunta i det och låt båten fungera som den är. Efter att ha gjort detta jobb (roligt, javisst) vet jag inte om det är värt det...

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser man var dubbelbotten går ihop med den andra?

Var tar man bäst upp ett kikhål i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste nytt Skrattande

Kollade lite varv på motorn nyss.
Vid 25 knop låg den strax under 5000 rpm.
Tiltade ut motorn ett par knäpp och kom upp i 28 knop och 5200 rpm.

Alltså går den för sakta, får tala med någon förståsigpåare om proppval Glad
Det sitter som sagt en 11-1/2x19 på nu, vete 17 vad jag ska ändra till...

Sen upptäckte jag att den saknar termostat, inte undra på att den går kallt...
Finns sådant att få tag i tro? Får ringa på måndag, men man vill ju veta nu Tungan

Edit:
Den ska gå mellan 5000-6000 rpm, och har max effekt vid 5500 rpm.
Den ligger i vattnet som den är målad.
Och så har jag vägt den, ca 343kg inkl. motor, utan soppatank och batteri.
Undra bara hur stor del motorn är...



Senast ändrad av -PC- | 31 juli 2010 | 17:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska tro på ett av de tidigare inläggen så blir 343 kg lite väl mycket, din motor väger ju inte 134 kg......(om båten skulle väga ca 200 kg alltså)

Tror att om den ligger så djupt som du säger har en blöt cellmassa som bör ordnas upp :(

Antingen så åker du med båten som den är och är lycklig med det eller så får det nog bli ett krafttag i vinter...Allt beror ju på din vilja, kraft och ekonomiska situation.

Av döma utav dina frågor och entusiasm saknar du iaf inte viljan eller kraften Tungan



Senast ändrad av Matanza | 01 augusti 2010 | 15:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så finns det ett hål bak i båten, där man känner nått cellplastliknande (och blött), om man vispar in fingret. Jag tror det helt enkelt är en öppning in mellan skroven Rynkar

Jag pallade upp båtvagnen med en helpall på höjden fram. Men det rann inte ur nämnvärt med vatten ur hålet.

Det ser ut som en upphöjning på sina ställen i båten, är det där under det blöta äcklet ligger (kölsvinet Tungan).

Fyller på med lite bilder här nu: http://www.facebook.com/album.php?aid=70872&id=1451258676&l=5a58d9b974

Angående det blöta skummet.
Kan man helt enkelt kapa upp där det är upphöjningar och riva ur och plasta igen och fylla på nytt skum?
Hur kommer vattnet ner dit? Förutom genom mitt stora hål precis bakom soffan.
Om man får det tätt borde det inte funka med fogskum då? Vet inte hur det suger, men har en tub i bilen jag tänkte göra en klutt av och väga och sen lägga i blöt. Så kan man väga igen.

Är det lika bra att öppna akterspegeln när man ändå håller på? Det är det nog...
Jag tar gärna emot tips hur man gör, har aldrig gjort sådant här förut. Men man får ju lära sig, som med massa annat Skrattande

Tänk så suveränt det är med ett sådant här forum!! *Tänker tillbaka på tiden innan internet* Då fick man fråga någon polare, eller trial and error...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste man ut med stolar och allt, det kanske man lär...
Hur sitter det fast? Är det trä som är fastplastat i golvet bara?
Isåfall borde det ju inte vara så himla mycket jobb att rivar ur innerbotten skum (det blir alltid mer än man tänkt sig).

Vad kan en sådan operation kosta?

Har kollat på länken tidigare, den ligger på datorn Skrattande

Nu har jag kollat upp teleflexen och gjort rent. Ska bara fettas in och monteras tillbaka Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett originalblad från -77, där anges motorvikten till 187 pounds, d.v.s. knappt 85 kg.
Hittade vikter på http://www.sokbat.se på selboy och selfun, båda 13', 175 kg respektive 165kg.

De flesta man ser har ju kort rigg, jag har lång, fanns det båda delarna tro?

Alltså bör det finnas ca 83kg ovälkommen dynga Tungan, det verkar ju stämma ungefär med vad andra haft, runt 100 kg.

En Selboy. http://swedishclassicboats.ning.com/photo/albums/selco-selboy

 

Edit:
Kastade upp lite nya bilder på: http://www.facebook.com/album.php?aid=70872&id=1451258676&l=5a58d9b974



Senast ändrad av -PC- | 07 augusti 2010 | 00:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...