mikaelno 7 Postad 1 Oktober , 2010 Om det nu blir en 77'a så tänk på att from 76 (tror jag) så är babordskojen ganska kort, bör provliggas innan köp. Tycker också man skall köpa med utombordare då de dels är billigare men också att man får mer stuvutrymme i båten. Om du får tag på en 77'a med sittbrunnskapell är det också bra då båten blir ett rum större. Rulle till genuan är också en fördel om båten har. Lycka till PS Förpikskojen på Sunwind 26 är 195 cm lång DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 1 Oktober , 2010 Om du gillar 77:ans storlek men inte jättegenuan tycker jag du ska spåra upp en Maxi 777. Den har en betydligt högre rigg, av partialtyp dessutom, vilket avspeglar sig på LYS-talet. 77:an är ju sjukt styv, så båten mår bra av den högre masten och man får en betydligt bättre seglare. Tyvärr avspeglar det sig på priset också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 6 Oktober , 2010 Då dök den upp på Blocket igen.....en Banner 28! Försöker vara sund och titta på andra båtar men efter 20 års vindsurfande, med höga farter, kolfiber och mylar så dras blicken hela tiden till snabbseglare. Älskar när det är lätt, styvt och snabbt! Den goa känslan av adrenalin när man riggar på en bra ganska blåsig dag, men även känslan av acceleration i lättvind när materialet är lätt och får jobba. MEN kan nån hjälpa mig ner på jorden igen! Förnuftig nog för att inse att Banner och X-79 med sina sandwichskrov inte är vad jag behöver. Fortfarande tillräckligt dum för att snegla på Express och Maxi Racer, trots att båten ska användas till cruising och främst familjesegling. Lite tokiga argument för...: * Eftersom barnen är små kommer vi inte att bo flera veckor i första båten. Snarare blir det dag och helgseglingar och då kanske man tycker det är OK med en mindre ruff. * Har man ändå inte ståhöjd kanske det kvittar om ruffen är 1,70 eller 1.55 hög...(gissar måtten nu). * När vi väl sitter i sittbrunnen spelar det kanske ingen roll om båten seglar snabbt eller långsamt. Är det på något sätt otryggare för familjen om det går lite snabbare? I lätta vindar kan ju skillnaden mellan en långsam och snabb båt vara enorm, men ändå blir inte farterna så höga att man riskerar säkerheten. Med familjen ger man ju ändå ALDRIG sig ut i dåligt väder och för mycket vind. Argument mot: * Tänk om familjen tycker en liten ruff och en snabb båt är skit. Obekvämt och läskigt och aldrig blir bitna av segling. Inser att jag borde köpa en Maxi 77 eller kanske en Albin 78. NF blir för dyr. Ska känslan eller förnuftet segra Läste i ett annat inlägg att det är rätt svårt att köpa första båten.......jo tack det kan jag hålla med om, men kul är det! Hälsningar från ett hopplöst fall. Hur skulle man välja båt utan input från detta forum?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 6 Oktober , 2010 Men! Nu får du väl ända ta och slå till!!! ;-) Personligen tror jag inte priserna kan gå ner mera, passa på och köp något hyfsat snabbt, som går hyfsat lätt att sälja när ni vill byta nästa gång. Köp en Maxi 77 nu! Gör det! Leta efter en med bra segel eller dåliga, bara priset står i proportion. Det går ju uppenbarligen utmärkt att få bra fart på en M77, och känd och rymlig som den är blir det inte alltför svårt att få sålt när den tiden kommer. Köp inte något som familjen inte gillar, det slutar med att du seglar ensam, eller inte alls, inte bra vilketsom. Själv har jag 2 båtar, en Misil2 för familjebruk, och en Mustang J:r för bad/fikasegling och kappsegling då och då. Oxå ett alternativ. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 6 Oktober , 2010 F#n, precis det svaret jag inte ville ha! Varför skrev du inte köp en express nu! Jag tror inte heller att priserna går ner mer, det handlar mer om att jag är mer ambivalent än en dålig politiker.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 6 Oktober , 2010 Men, hur kul är det att vara på land? Köp, köp, köp !!! Hehehehe. ;-) Det är inte en lätt sits, men en båt behöver ju inte vara för evigt, man FÅR sälja igen och byta. Du har ju kollat ett tag nu, och har nog lite koll på priser och vad du skall leta efter. Egentligen är ju frågan om du vill vara startklar i vårsolen i april, eller om du fortfarande letar då... Gör som jag: köp 2 olika båtar, som skiljer sig åt i utrymme, uppträdande och pris. Misil:en har jag på västkusten Mustangen i Mjörn nära Alingsås. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-T16- 0 Postad 6 Oktober , 2010 Hej! Jag rekomenderar Sunwind 26, otroligt bra första-segelbåt, kika på blocket etc för mer info. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matsstrand 0 Postad 11 Oktober , 2010 Hej Jag har ett väldigt bra förslag till dig. En Maxi 84 är en kanon båt att börja segla med. Vi har själva gjort det, den är enormt trygg och säker. Inte den snabbaste kanske, men som sagt väldigt trygg och lagom stor. Även ståhöjden funkar ganska bra. Som av en händelse är vi på väg att gå vidare i vårt sjöliv. Vår Maxi 84 är i väldigt bra skick tycker jag och till salu. Den ligger lite högt i pris, men den är färdig utrustad, så inga extra kostnader. Självklart är det en liten diskussionsmån på priset. Båten finns i Malmö och ligger på blocket, se länken http://www.blocket.se/malmo/Fantastisk_Maxi_84_till_hostpris_29926448.htm?ca=23_11&w=0 /Mats Senast ändrad av matsstrand | 11 oktober 2010 | 21:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 12 Oktober , 2010 Hej, Stort tack för alla inlägg och bra rekommendationer, inläggen har verkligen fått mig att öppna sinnet och titta på båtar jag inte hade tittat på annars. Det roliga är att jag nu har ringat in problemet och faktiskt hittat en lösning Jag har bestämt mig för att köpa en Aphrodite 25. Beslutet baseras på följande: * den är partialriggad * har för storleken en stor sittbrunn och ganska rymlig ruff. * går att få med blyköl då har den ett lys på 1,06. * med rätt trim och bra segel är det enligt nära källor en mycket kompetent seglare för prislappen och jag har känt att ett hyfsat lystal är viktigt för mig. * ok/någorlunda modern design, eller åtminstone så tycker jag att den har så god design man kan få med tanke på att det är en sjuttio/åttiotalsbåt och inte kostar en förmögenhet. Bättre båt än så här behöver jag inte som förstabåtsköpare och jag kan på grund av min ringa erfarenhet antagligen inte hantera/få ut mer av en snabbare båt heller. Det negativa tycker jag är: * den känns något överprisad (men efter att ha specialstuderat blocket i flera månader nu så är det många båtar som känns överprisade med tanke på skick och ålder) * toaletten i förpiken * begränsat antal båtar till salu så det kan dröja innan jag hittar rätt båt * få båtar med blyköl, men antingen väntar jag eller så hittar jag en med järnköl * backstag, men det är väl lika bra att lära sig Jag kommer att köpa nästan oberoende av var i landet den finns och sen, tillsammans med erfaret folk segla hem den under sommarhalvåret. Jag kommer inte att traila åtminstone inte till en prislapp på 12-15 000, tycker inte att det är värt priset på en så pass billig båt. Dessutom kan det ju bli en kul segling om man delar upp den i etapper och väljer dagar med rätt vind. Jag inser att det kan dröja innan jag hittar rätt båt och därför har jag en kortsiktig backup för att med säkerhet komma igång till nästa säsong och kunna reda ut alla problem kring första båtplats. Backupen ska vara lättköpt och lättsåld så att jag kan sälja den vidare utan problem och den ska vara tillgänglig i närområdet inom max 1 dags segling hemifrån. Den seglingen är lagom att börja med i rätt vind och när solen lyser. Jag kommer att välja den båt som dyker upp vid rätt tillfälle och är ok prissatt och i vettigt skick. Backupen kommer inte att köpas i höst/vinter för jag tänker ge höst/vinter och delar av våren till att försöka hitta Aphroditen. Backupkandidater är: * Olsson 22, Johnson 23, Maxi 68, Comfort 26 samt Monark 700 och Maxi 77 om de går att få in i maxpriset på 30 000-35 000:-. Denna båt kan jag reasälja snabbt vid behov utan att förlora så många tusingar. * Albin Express för max ca 80 000. Härligt lys och i början kommer vi att dagsegla och då duger dessa innermått fint. Stort tack till alla som bidragit med input så att jag slutligen kunnat fatta ett beslut, som åtminstone jag känner är rätt! Kommentera gärna mina val för det är ju det som är poängen och det roliga med forum! ******* Drömbåtar för närvarande är Banner och X båtarna. Det är väl härligt att ha dessa att se fram emot inför framtida köp men antagligen har prioriteringarna och drömmarna hunnit ändra sig många gånger fram tills dess Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 15 December , 2010 Jag skulle vilja slå ett slag för Comfort 30. Den seglar otroligt väl utan enorm genua. Har seglat denna båttyp med självslående fock och sällan blivit omseglad. Lättdriven båt och behöver inte mycket segel för att ta fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bootstrap 0 Postad 28 April , 2011 Nu får du allt ta och följa upp den här tråden. Hur har det gått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingemarsvensson 0 Postad 11 Maj , 2011 Det blev en Bellona 23, va?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 14 Maj , 2011 Jag har precis seglat en inköpt Allegro 27 (Nr 246) från Karlskrona till Sundsvall!!! Startade 7 Maj och anlände Sundsvall idag 14/5 efter 7 dygns tuff segling. Förvisso gick jag halva sträckan för motor i bl.a Kalmar sund beroende på vind stick i stäv och motström. Tackar gud att jag hade Allegron då jag slapp alla stampningar och den är helt enkelt en suverän båt i grov havssjö. Allegron stampar inte utan klyver sjön vilket förvisso gör att vågorna ibland vid motorgång i motsjö bryter övar förskeppet. Sittbrunnen alltid snustorr. Men guuud vilken sjöbåt Allegron är!!! Aldrig orolig överhuvudtaget men det var stundom lite kallt. Bästa sättet att bli varm var att ställa sig upp bakom sprayhooden och se vågorna (ibland 4 m) torna upp sig förut. De rörelser som kroppen då måste kompensera gjorde mig varm. Har stor seglingserfarenhet och Allegron med dess vassa förskepp är definitivt det bästa båtvalet vid krävande havssegling. Oerhört härligt att slippa stampningarna och vid 12 m/s kryss vid ett rev och inrullad genua till motsvarande kryssfock gav 7,2 knop vid bidevindsegling enligt GPS. Helt enkelt underbar segling!!! Fråga gärna om seglingen. Mitt telefonnummer är 060-80606. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 14 Maj , 2011 Rättelse: Mitt telefonnummer är: 060-80608 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 18 Maj , 2011 Dags att ge lite feedback på denna tråd. Tack för alla bra svar! Det visade sig mycket svårare med båtplats än jag hade trott så jag la faktiskt ner tankarna på båt ett tag. Med tanke på min plats i kön så räknade jag med att få plats tidigast 2012 eller 2013, men så vips ringde hamnkaptenen för någon dag sedan och sa att nu hade jag fått en plats på 12*3,5 meter. Superkul, men också superpanik…..(allt är relativt). Nu måste jag ju hitta rätt båt och jag måste ju hitta den ganska fort för säsongen är ju kort! Jag har hunnit fundera ett tag nu, men behoven ändras hela tiden, nu är det allvar och jag måste äntligen bestämma mig Följande förutsättningar finns och följande båtar står på min lista. Vore tacksam för en sista hjälp i att hitta rätt. Förutsättningar: Ska passa för en familj på 4. Två vuxna och två barn på 4 & 5 år Ska seglas främst i Öresund, dvs utomskärs men inte i Biscaya Ska funka att sova en eller ett par nätter, behöver ingen husvagn på vattnet Ska vara partialriggad Ska enbart cruisingseglas Ska helst segla bra/vara ”snabb” så jag får lite av mitt windsurf behov tillfredsställt Ska inte vara omöjlig att segla för en nybörjare, men måste vara lite att växa i när jag lär mig Ska kunna seglas ok på en eller två pers, dvs jag kommer inte att ha ett gäng tunga gastar på kanten Ska kosta mellan 30-150 000sek max 200 000k Aktuella båtar lägre prisklassen 35-100k IF, billig, trygg men långsammast, kommer jag att tröttna? Får varken storlek eller fart men en billig prislapp Safir, härligt snabb, men kanske blöt för utomskärssegling. Icke barnvänlig? Låg bom som vi kommer att få i huvudet….smal så barnen trillar överbord H-Båt, verkar få många bra omdömen, billig men trång, svår att hitta i Skåne just nu Express, ganska billiga nu, rank för en barnfamilj?, behövs gastarna på railen för att segla ok? Aphrodite 25, mitt förstaval sedan tidigare, på gränsen till för långsam och fortfarande ganska dyr, antagligen bästa familjevalet men långsmalt är häftigare tycker jag… Högre prisklassen 150-200k Smaragd, vilken av följande långsmala båtar är bästa valet? Blir jag som amatör gladare av att segla dessa dyrare båtar eller blir jag nöjd med den billigare kategorin av båtarna ovan tills jag lärt mig lite mer och vet jag vill ha. Omöjligt att svara på kanske men hur resonerar ni kring detta. Rival, skillnad Rival & Rapid, vettig prislapp, funkar för utomskärs? (även separat tråd) Rapid, skillnad Rival & Rapid, vettig prislapp, funkar för utomskärs? Wasa 30, verkar grym, är det värd priset, vill man hellre ha en Wasa än en Smaragd? 11 metre, kan detta funka för en barnfamilj eller är det ett korkat val Hur funkar dessa båtar i lättvind? Supertacksam för svar! Var inte rädd för att tycka och såga gärna mina alternativ om ni tycker dom är kassa! Senast i Juni måste det ligga en båt på min plats så nu gäller det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Maj , 2011 Vill tipsa om S30, finns några på blocket. Vi hade en sån i 10 år, beklagar i efterhand att vi sålde den. Seglade flera gånger från Sthlm till Danmark och Finland. Ungarna gillade akterruffen. Separat toarum. Snabb både med motor och med segel, åkte Visby-Nynäshamn med snittfart 10 knop med spinnaker i 10 m/sek, med familjen. Bra med god fart för motor när man ledsnat och vill hem. Seg i lättvind, jag brukade starta motorn när det gick under 5 knop, fast det finns en nyare rigg men då blir nog priset ett annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 18 Maj , 2011 Wasa 270. Inga problem att segla upp till lystalet 1,11. Jag har testat :-)http://www.blocket.se/goteborg/Wasa_270__82_33932841.htm?ca=11&w=3 Grannen på landet hade en för ett par år sedan. Trevlig båt med öppen stor sittbrunn. 11:an har jag också seglat. Lite för mycket jolle för att vara förstabåt utomskärs tror jag. Gillar du långsmalt, lite rejsigt. Aphrodite 101 (lys 1,17!)http://www.blocket.se/stockholm/Aphrodite_101_33916646.htm?ca=11&w=3 Har aldrig seglat en, men jag har krockat med en :-) Vi gick sönder, inte han ;-( Sedan har vi ju klassikern scampi som sopade rent på havskappselingsbanorna under en period i början på 70-talet. En av Peter Norlins mest populära som han själv seglade till vm-guld. Över 1000 st tillverkades fram till 1981.http://www.blocket.se/hela_sverige?q=scampi&cg=1060&w=3&st=s&st=u&ps=11&pe=21&c=1062&ca=11&l=0&md=th Lycka till! Det kan inte vara enkelt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredr33 1 Postad 19 Maj , 2011 Hej! Lite synpunkter angående Masthead. För nybörjare är det faktiskt inte så dumt med Masthead om man har försegel på rulle. Fördelarna är att det är enkelt att anpassa segelyta efter vindstyrka då största segelytan sitter på rulle. Det blir enklare att hantera storseglet vid upp/ned-tagning. Du kan dock inte ha självslående fock med Masthead. Vid stort storsegel kan båten (beroende på modell och trim) tendera att gira/svänga i kastvindar. Vid kappsegling förespråkas oftast prtialrigg då denna kan trimmas mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 19 Maj , 2011 Express är en väldigt bra båt för en liten familj som gillar att segla: Lättseglad - inga backstag, partialrigg Snabb - 1,11 Hyggligt rymlig om än inte alls ståhöjd. Problemet kan vara att ni snabbt känner att ni växer ur den, även om den är betydligt rymligare än H-båt o Safir och väl slår även IF. Barnen växer fort och då kan det börja kännas trångt och då är väl de i det dyrare segmentet bättre. Men inte heller smaragd har ståhöjd, men mer utrymmen och betydligt mer fart. Som du beskriver dig tycker jag IF verkar fel, under seglare men inte för den som kommer från en surfingbräda. Jag tror också det är så att man sällan tycker att man köpt för stor båt, oftare det motsatta, att man borde satsat litet till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 Maj , 2011 Är du i Öresund har du ju hela Danmark i närheten med alla de fina X-båtarna. En X-79 borde du kunna få billigare är 200.000. Här har du en länt till en dansk båtsäljarsida: http://www.udkik.dk/app/adsearch.jsp?locale=sv_SE&boattype=x&addtype=101&ref=&days=365&country=**&yearfrom=0&yearto=9999&loafrom=0&loato=1000&pricefrom=0&priceto=1000000000&cur=SEK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buoy 0 Postad 19 Maj , 2011 Eller varför inte Avance 24 som Peter Norlin ritade några år före Expressen. Billigare men bättre byggd med i princip samma inredninglösning. Välseglande om än inte lik snabb som Expressen. Partialrigg till skillnad från Maxi 77. Rymlig och bekväm sittbrunn. Vanligen utombordare på gott och ont Tillräcklig höjd i ruffen för att slippa kröka rygg. Går att stå vid pentryt men då får man ha huvudet halvägs upp i nedgångsluckan men kojerna räcker gott för mig som är 183 cm. Rekomenderas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 2 Juni , 2011 Varför kan man inte ha självslående på mastheadrigg? Jag har det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 Juni , 2011 Klart att det går men eftersom det drivande seglet på en masthead inte är storen som kan vara löjligt liten så kan det bli för lite driv i båten med ett så smalt segel som det blir med en självslående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 4 Juni , 2011 De flesta båtar som har masthead levereras med t.ex. kryssfock. Om båten har en självslående fock som är högre och smalare men ungefär samma kvm. segel, bättre ur aireodynamskt synpunkt, än en lägre bredare kryssfock kan det inte bli sämre. inte mycket i alla fall. Men man vinner mycket i bekvämlighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 18 Juli , 2011 Det var mycket det här med alla som talar sig varma för båtarna. Jag har inte orkat läsa allt. Nån har väl knappast nämnt något om Granada 27, en sån har jag haft i 30 år, det ni. Man läser om båten på den danska hemsidan www.Granada27.dk Bra att bo i, seglar bra. Träbåtskänsla inuti Jag har rulle men seglar bara med kryssfocken, det räcker. En stor genua kan vara bra på långresor men bara jobbigt att att kryssa med. Och så klarar jag mig utmärkt med utombordare eftersom den är så lättdriven.Där sparar jag massor med utrymme i båten, slipper besvär med dieselstank o div motorproblem/service.Båten tillverkades i 600-700 st. I Danmark är dom en stor klass. Som sagt det är köparens marknad nu och vore jag köpare skulle jag bli snurrig. Hälsningar Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser