icecold 0 Postad 27 Juli , 2010 Hej alla glada glidare! Jag fick ett litet problem idag med motorn! När jag vrider nyckeln så klickar det snabbt, motorn snurrar inte ett dugg. Länspumpen funkar, motorn kan hissas ner och upp utan problem vad det gäller batterifråga. Men innan jag lämnade båten förra helgen så hade jag på stereon i ca: 1-1,5 timmar utan att motorn va på. Vilket jag inte visste så klart. Behöver startmotorn full mos för att starta eller eller är det fel på relät eller startmotorn. Det är två st nya batteriei inkopplade till den. Det är en inombordare ochär en 4,3 liters V6 från -95 tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 27 Juli , 2010 Det låter som att det är slut på strömmen, startreläet som klickar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icecold 0 Postad 27 Juli , 2010 Tack Patrik! Ska testa ikväll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icecold 0 Postad 27 Juli , 2010 Krävs det rätt mycket för att driva runt den eller? Jag tänkte med tanke på att allt annat funkar med batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 27 Juli , 2010 Det kan ju vara så enkelt att startmotorn kräver en hel del ström, men att det räcker till annat. Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta batterispänningen, när batteriet varit obelastat ett par timmar. Har du ett vanligt bly/syra batteri så kan du gå efter den här tabellen: 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Senast ändrad av -PC- | 27 juli 2010 | 17:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 27 Juli , 2010 Jag skulle mäta polspänningen på startbatteriet under starförsök. Om batteriet är dåligt så kommer detta att visa sig genom att spänningen rasar under 10 V. Om det är fel i startkretsen, tändningslås/solenoid/ startmotor med tillhörande ledningar, så kommer spänningen att ligga kvar runt 12 V. Om batteriet inte är dåligt så kolla i första hand alla anslutningar mellan motorn och batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icecold 0 Postad 28 Juli , 2010 Tack grabbar! Det va batteriet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser