HAKAN60 0 Postad 27 Juli , 2010 hej !! Måste man ha sådana där fjädrar på förtöjningarna o varför ska man lägga akterförtöjningen i kors ??? mvh /Mark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Juli , 2010 För att minska ryckpåkänningarna på infästningen i båten och på brygga/Y-bommarna. Ja det undrar jag också. Det beror nog på var och hur man förtöjer. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 27 Juli , 2010 Fjädrar tycker jag verkligen att man ska ha. Blåster det på eller att det kommer vågor som får båten att ligga å rycka å slita så är det bara en tidsfråga hur länga bryggan och båten håller. Jag brukar lägga mina aktertampar i kors om det är tajt mellan bommarna eller dyl. Detta för att fjädrarna är längre en avståndet mellan båt och bom. Viktigt är det att se till att tamparna inte skaver mot varandra. Jag satte på vanlig slang över tampen vid slitstället. Senast ändrad av Pirayan | 28 juli 2010 | 11:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 Juli , 2010 Skulle nog vilja säga att det beror på hur utsatt man ligger och vad man har för båt. I min hemmahamn är det såpass skyddat att det inte finns någon anledning att använda fjädrar/ryckdämpare till min Maxi77. Jag ligger mellan Y-bommar väldigt skyddat från allt vad vind heter och för mig är det overkill. Ligger du däremot så att sjön har mer eller mindre fritt tillträde dit du har båten är det nog däremot mer eller mindre obligatoriskt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser