Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
mansmag

Hur ska jag göra med "skräpet"?

Rekommendera Poster

Jag köpte en sportbåt i början av sommaren. Direkt så började mina motorbekymmer och jag lämnade in för service. Väl på servicen gick statorlindningen och en ny skulle kosta 4-5000kr.
Jag hittade till sist en snubbe (Svenne) i strängnäs som hade en sån och och la upp min båt på kärra och åkte dit. Väl där sa han att han hade en riktig raritet, en vit 40hk mercury som var samma årsmodell som båten.
Den skulle jag få genomgången och klar samt monterad för 5.500:-.

Allt fixades på nån vecka och jag åkte glad i hågen hem för att äntligen kunna få min första riktiga tur. Men som vanligt blev det mer otur än tur för när jag sjösatt och dragit igång motorn kylde den inte och började ryka och stannade...

Självklart ringde jag snubben direkt och då var jag rätt förbannad! Han sa att jag får komma tillbaka så fixar vi den... Nu är det så att jag har 1,5h körning och ingen trailer utan måste låna på nåder av en kompis. Alternativet är att få tillbaka 4.000:- och dumpa tillbaka motorn.

Nu har jag hela ekipaget ute på blocket då jag ruttnat rejält på hela skiten. Är sugen på en Buster istället för träbåtsgrejen.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Sälja båten med defekt motor? Har den ute för 13.000:-
Sälja båten utan motor (4.000:- tillbaka) 9.000:-
Ha Svenne att laga motorn och sen sälja? Pris ?
Skita i Svenne och låta nån riktig båtmek laga (dyrt ?)

Att ha kvar den är inget alternativ längre då jag trasslat klart med detta!!!
Om det finns nån träbåtsentusiast som sitter inne på en Buster med fungerande motor byter jag gärna! Snälla!

post-10015002-1394236450,4513_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist... Antar att du kan ändra annonsen på Blocket så att det står i texten att det finns två alternativ: 13.000 med motor eller 9.000 utan.

Jag har ingen aning om det finns någon som tycker att detta är en veteranbåt och vill betala för att motorn är samma årgång som båten. Men skulle jag gissa så är det äldre/större träbåtar som ibland har samlarvärde...

En annan tanke är att en Buster där allt fungerar är mycket dyrare än din båt. Beror på storlek, men uppåt 100.000 kronor om du ska få en såpass ny båt och motor att du slipper problem. Då kanske ett alternativ är att köpa en hyfsat ny motor till träbåten? En nästan ny 40 hk borde väl gå att få för säg 30.000 kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailer -- de som hyr ut släpvagnar brukar ofta även ha båttrailer att hyra ut.

Båten skulle ju säkert vara lättare att sälja om motorn fungerar OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att en riktigt fin Buster ligger på 100.000 plus, men det finns rätt OK för runt 40.
Vad det gäller släp så är det klart att jag kan hyra, men jag känner mig rätt klar med detta!

En annan variant som jag nu kommit på är att donera båten till nån som kan lägga en symbolisk summa. Då ska det vara nån riktig entusiast, som kan fixa till båten och motorn och helst bor runt Uppsala så att jag kan få komma och köra den ibland!

Men det bästa är kanske att köra skräpet till Strängnäs igen, låta Svenne fixa allt så att det verkligen fungerar. Provköra i sjön innan jag åker hemåt och sen sälja den. Det kommer ta ett bra tag för honom att fixa till allt, men då jag jag ju vinterförvaringen klar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm ta inte det här på fel sätt nu men...

Vill du rädda pengar så be Svenne fixa till snurran o behåll ekipaget. Har svårt att tänka mig att nån vill betala nio tusenlappar för en hemplastad plywoodbåt.. än mindre 4 tusingar för en ickefungerande Murkla från mitten av 60-talet.

Vill du bli av med skiten, så sätt ett relevant pris och hoppas nån vill bli med jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK för runt 40 --- men vilken motor får du då? Mitt tips om du vill slippa problem är att motorn ska vara max 10 år gammal, helst max 5 år gammal. Jag kollade lite snabbt nu på Blocket och om du nöjer dig med lilla Buster XS så får du en med 9,9 hk från 2003 för 45 tkr... Vill du ha fler hästar så finns det ett par Buster RS med motorer från 1992 och 1995...

Motorer som är mer än 15 år gamla = stor risk för nya problem... Som jag ser det så är motorerna det stora problemet med äldre båtar. Det lönar sig inte att köpa en helt ny motor till gamla båtar, för folk vill inte acceptera att det dyra med att ha båt är motorn (som inte håller lika länge som båten, som behöver service varje år, som när den blir äldre kräver dyra reservdelar, som kan bli förstörd om man kör på grund).

Kör skräpet till Strängnäs igen --- Jo, det verkar vara det troligaste sättet du kanske kan rädda lite pengar. Men kanske bra om du får papper på vad ni har kommit överens om, så att det inte till slut kostar mycket mer att laga motorn...

Provköra i sjön --- absolut, det är nog alltid klokt att ha som villkor när man köper en begagnad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mer allmän fundering... Hoppas du ursäktar?

Du verkar ha kommit in i båtägandet helt fel, bara fått problem. Trist... Men det positiva (om man ska hitta något) är att du lagt ganska lite pengar, ännu.

Jag tror att de flesta på detta forum håller med om att om du ska ha en båt med 40-50 hästar (knappt 5 meter lång, cirka 30 knop), så kostar det totalt minst 10.000 kronor -- varje år!

Det som kostar är inte bara båten, utan försäkring (1000-2000), båtplats (1000-2000), motorservice (1000-2000), vinterförvaring (om du inte har ett ledigt garage), bränsle (kanske 2000 kronor om du kör normalt), reparationer och nya tillbehör. Lägg sedan på kapitalkostnad (lån, eller ränta du inte får) och värdeminskning (främst motorn).

Den ena extremen är att att låna pengar på banken, köpa en ny båt för över 100.000 kronor. Räntan på lånet kostar i dag cirka 5% om du har fast jobb, mindre om du kan låna på bostaden. Räkna dock även med värdeminskning (främst motorn, särskilt de första åren).

Den andra extremen är att köpa en gammal båt med gammal motor, som du redan gjort. Då kostar det istället i reparationer och eget jobb. Och risken finns att det blir dyrare...

Jag tror att den bästa affären (både ekonomiskt och trivsel) är att köpa en 2-5 år gammal båt eller en äldre båt med nästan ny motor, där ägaren kan visa papper på att motorservice är gjord varje år (åtminstone kvitton på köp av olja och filter, men helst auktoriserad service). En bra tidigare ägare har fixat till båten med tillbehör, så att den är mer användbar än en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det får kanske bli Strängnäs igen. Får nog räkna med att det inte blir nå åka av denna sommar.
Det som är så komiskt med han jag köpte motorn av är att jag samtidigt lämnade in en gammal Johnson 3hk för service. Han sa att han skulle byta stift, växelhusolja och göra rent förgasaren. När jag hämtade den så startade den på första. När jag kom hem så var den helt död! Jag fick ta loss tändstiften och såg att de var blöta. Torkade rent och väntade ett tag, sen startade den direkt. Men när jag stannade den och skulle dra igång igen så var den död!
Höll på ett tag, men sen när min ettåring sov lunch så passade jag på att riva förgasaren och göra rent. Det välde ut skräp ur den när jag badade den i T-röd! Förgasarrengöring var det visst?
Efter att ha monterat ihop igen så går den som en klocka!
Alltså är det bättre att göra själv fast man ingenting kan för då vet man i alla fall vad man gjort även om man inte vet vad man gjort...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ner tjär-lek och gör båten riktigt fin och tänk inte på pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...