Jerhed 0 Postad 27 Juli , 2010 Vid köp av ny eller begagnad båt, vilka motorer skall man eftersträva att köpa och vilka skall man undvika att köpa. Självklart anser jag att Volvos nyare D6 med allt lull-lull verkar trevlig (eller är det bara hajp) men finns det motsvarande och vilka kommer sedan som nummer 2, 3 osv... Vill gärna göra en lista av detta. Tacksam för inlägg som kan redan ut detta. Mvh Jerhed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Juli , 2010 Det vore skoj att höra hur VW;s motorer är jämfört med VP. De har ju t. ex. Audis 4.2 L V8 diesel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 27 Juli , 2010 Tjaaa, är just nu mitt i första sommaren med motorbåt, som råkar ha just en D6, väldigt sympatisk motor måste jag säga, var litet skeptisk till Volvo från början efter alla år i segelbåt med pålitliga Yanmar, men D6:an spinner väldigt hemtrevligt. Om den når upp till Yanmars kvalitet tänkte jag återkomma till om 15-20 år ungefär... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 27 Juli , 2010 Hej Dagens dieselmotorer håller väldigt hög klass. D6 är väl min favorit men jag tror D4:orna håller hög klass också. Volkswagenmoterna verkar faktiskt vara väldigt bra och tysta. Vi får väl se hur de fungerar efter ett par år i marin och salt miljö. Volvo Penta har längre erfarenhet av marina motorer och bör ha längre hållbarhet. Dock är väl vW tystast och rappast i klassen enligt de tester jag läst. Satsa på D6 om du vill ha en gedigen motor och rejält med råkraft. En annan väldigt viktig parameter är vilken båt du väljer. En båt med trögdrivet skrov och fin motor gör att motorn inte kommer till sin rätt. Många stirrar sig blinda på vilka motorer som sitter i och glömmer hur båten och skrovet går i sjön. Ett modernt och lättdrivet skrov ihop med en fin diesel ger ekonomi över sikt. Kolla exempelvis Windybåtarna ihop med Pentas D6:or och D4:or. en 25-32 fots daycruiser drar inte mycket mer än en liten daycruiser med utombordare. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 28 Juli , 2010 Varför inte en Volvo Penta D3-190 DPS, det verkar vara ett bra allternativ eller? Naturligtvis utan drev skulle den bli gilligare. Bra motor verkar det som, den används även i volvo S80 http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_Penta_D3_190_DPS___Fabriksny_26914549.htm?ca=15&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 28 Juli , 2010 Förutom VP;s D-serie som i vanligt tal är auqamatic finns för båtar över 30 fot även VP IPS. Vi har en sådan liggandes vid bryggan och ägaren verkar ha kört den rätt mycket för det är helt sjukt att se när har kör den. Han behandlar den som en leksaksbåt i ett par knops fart. IPS verkar finnas i en version som är vassare än största D6 och heter då IPS 600. IPS finns idag från 260 hk och upp till 900 hk. De största modellerna bygger på D11 och D13 Senast ändrad av 666D3 | 28 juli 2010 | 10:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser