Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Micke9000

Se vad solcellen laddar

Rekommendera Poster

Hej,

Skulle vara lite intressant att ha ett instrument som visar laddström och spänning från solcellen. Samt se hur mycket ström som nyttjas från batterierna.

Någon som har erfarenhet av någon mätare?

Ev en som fungerar ihop med Maxpower regulatorn.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en bateri banksmätare inte billigt men väldigt bra då ser du hur mycket av bateribanken du använt och har kvar. skilger masvis hur mycket solcellen ger beroende på lutning mot solen hade min låg på kappelet la en petflaska under för att lite lutning gav 1 amph mer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en Victron BMV 600 för att ha lite mer koll på batteriet. En god investering, den visar att panelen vid strålande sol ger runt 5,5 ampere. Funkar utmärkt med MPPT regulator. Mitt kylskåp har varit på sen sjösättningen tack vare att jag vet hur batteriet mår. Finns andra modeller, men priset är ungefär detsamma, 2000 - 2500 Skr.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En batteribanksmätare är riktigt bra att ha, finns ett antal på marknaden, har själv en Nasa BM-1, där jag ser förbrukning, laddning samt vad jag har kvar i min batteribank. Sök på forumet, finns flera trådar i ämnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen är det väl två problem du vill lösa...

laddström och spänning från solcellen --- Jag har köpt 1 analog A-mätare och 1 analog V-mätare hos Kjell & Co och kopplat till min solpanel (finns på min avatar till vänster). Kostar cirka 100 kronor styck. Fördelen med analoga mätare innan regulatorn (har även jag en Maxpower) är att de inte drar någon separat ström från batteriet (men de ger ett litet litet motstånd när de belastas).

se hur mycket ström som nyttjas från batterierna --- Låter enkelt, men kan nog i praktiken ge mer arbete och kostnader än det är värt. En batteribanksmätare drar även lite ström, rimligen mer än en Maxpower regulator. Plus att du kanske måste dra längre kablar, kan bli dyrt det också, plus ge förlust av spänning. På min båt skulle installationen bli krånglig, tror jag, eftersom flera förbrukare är kopplade direkt på batteribanken, före huvudnyckeln (ankarspel, bogpropeller, GPS, länspump).

Jag har löst våra batteriproblem så här: Ett extra förbrukningsbatteri, som gör att strömmen räcker 3 dygn när båten används (sedan behöver vi ändå handla mat, fylla på färskvatten och tömma septitanken, då laddar vår VP-diesel med 60A generator). En liten solpanel som ger som bäst 2 Ampere ser till att batterierna är fulla när båten har legat oanvänd 1-2 veckor. Motorns generator är bäst för bulkladdning, men det jag läst är att för att fylla batterierna 100% behövs laddning under lång tid = solpanel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag egentligen vill säga när det gäller problem 2 (hålla koll på strömförbrukningen) är att det är bättre att lägga pengarna på ett extra förbrukningsbatteri än på på en batteribanksmätare.

Bättre att se till att du har mer ström lagrad än att se exakt hur lite ström du har kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt sant, som det ligger till nu avvaktar jag med batteribanksmätare.

Tack för alla svar.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par frågor

Monterade du voltmätarens & - på batterierna?

Amperemätaren i serie på solcellens matning efter regulatorn?

Var inne på kjell och kikade. Klart intressant. Såg att de hade 0-3Ah & 0-30Ah.

Känns som den ena är för liten och den andra för stor?

(50 25W) borde kunna ladda mellan 4-5Ah.

Mvh Micke

Senast ändrad av Micke9000 | 27 juli 2010 | 23:43

Senast ändrad av Micke9000 | 27 juli 2010 | 23:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monteringen blir lite lurig när man har Maxpower regulator, som när den sänker spänningen (V) till lagom laddspänning samtidigt höjer strömmen (A). Jag funderade på att sätta analoga mätare både före och efter Maxpower, för att kunna se allt, men då jag redan hade en digital multimeter (mer exakt) med tång-A-mätare kändes det onödigt.

Förra våren var mätarna 0-3 A slut hos Kjell & Co. Jag började därför med att bara montera en V-mätare mellan solpanelen och Maxpower (parallellt med solpanelen, & - på det ställe där jag skarvade sladden från solpanelen), vilket dessutom gav kortare kablar på min båt. Snabbt insåg jag att volt från solpanelen varierar väldigt lite, så jag monterade senare (när de fanns att köpa igen) även en A-mätare (i serie med solpanelen, testa med ett litet batteri så ser du vilket håll nålen går). I efterhand har jag sett att det är lite onödigt med V-mätaren, för så snart min solpanel ger meningsfullt med ström så ligger den alltid på 21 volt. Fast det är ju kul med en extra mätare ;-)

Sedan har jag använt multimetern för att kolla A och V vid batteriet och har två slutsatser: (1) Maxpower ger stadigt 1,5 mer ström till batteriet, vilket är logisk eftersom den sänker laddspänningen från 21 till 13-14 volt. (2) Spänningen vid förbrukningsbatterierna påverkas mer av annat, t ex om kylskåpets kompressor är av eller på.

Jag köpte 0-3 A-mätaren (den mäter strömmen i A, inte mängden laddning i Ah). Den har aldrig visat mer än 1,4 A från min 37W-panel (som dock är monterad horisontellt). Håller med om att 0-30 A känns för trubbigt. En lösning skulle vara att du skaffar en A-mätare till varje solpanel. En 50W panel borde inte ge mer än 2,5 A vid 20 V, så 0-3 A räcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett kanonsvar.

Nu blir det till att fixa och dona lite :)

Hittade en 0-5A mätare på Elfa. Dyrare men då slipper jag två mätare.

Som sagt, man ser inte allt. Man ser då vad som verkligen går till batteribanken från båda solcellerna.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...