Tompamannen 0 Postad 26 Juli , 2010 Kikat lite på Aquador 25 WAC och 22HT, och lite på 23HT. 25'an är ju en större båt, loa. iaf. Men hur är det med innerutrymmena jämfört med sina mindre bröder 22&23HT? 25'an känns både smalare och kortare inuti pga. walkaraound-konceptet, är den mindre inuti? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinchef 0 Postad 26 Juli , 2010 Har själv kollat på 25WAC då vi tänkte köpa större båt, men frugan tyckte inte alls om den faktisk. Har en 23HT o hade den även då vi kollade på en 25WAC och de sociala ytorna känns mycket större i en 23HT om man jämför med en 25WAC. Man sitter ledigt 6 personer i soffan bak, i 25 WAC sitter man hoptryckt runt ett lite bord, men båten är jättefin och man sitter ”inomhus” mot 23HT med kapell. Lite mera som en allväders båt vill jag karakterisera en 25WAC mot en 23HT. Men man har ju värmare, så man har det ju bra under en normal svensk sommar. Toan kändes dock lite större jämfört med 23HT, om man nu ska gnälla på något J Senast ändrad av Maskinchef | 26 juli 2010 | 23:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Juli , 2010 Jag friskade upp minnet lite på Aquadors sajt www.aquador.fi och den båt som tidigare hette 25 WAC är väl den som numera heter 25 Ce, eller? Jag uppfattar detta som en båt med en helt annan målgrupp än HT-familjen. 22HT och 23HT är byggda för en barnfamilj som har båten som fast punkt när de är ute i skärgården. De har inte sommarstuga. Främst tänkt för dagsutflykter, men det går att sova över om man klämmer ihop sig. Normalt ganska många personer ombord och därför behov av en stor soffa bak. Konkurrerar med alla DC-båtar i samma storlek, men är byggd för nordisk väder (skönt med tak när det ofta är ganska kallt). 25C är byggd för ett lite äldre par som har sommarstuga ute i skärgården, men även har råd med en ganska stor båt. Konkurrerar snarare med Targa 25 och liknande skärgårds-jeepar. Används främst för transportresor till sommarstugan och fiske, så det är viktigt med fria ytor runt om, som gör det lätt att lägga till, lägga ut nät och även kunna lasta byggvaror till sommarstugan. Sittplatser under tak för gäster som ska följa med till stugan. Ägarna vill slippa krångla med ett kapell varje gång de ska åka och handla mat. De två bakre kojerna används främst som stuvutrymme. Fast ägarna vill även kunna göra utflykter och sova över i båten, även om det sällan blir av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 29 Juli , 2010 Ni sammanfattade det nog ganska väl båda två, i synnerhet Jonas. Eftersom vi har barn så blir nog 25'an lite trång i förhållande till investerat kapital. För oss är inte syftet en bobåt, på sin höjd att det kanske kan bli en weekend 1-2ggr per säsong. Då räcker egentligen 22'an. Har kikat på lite andra båtar också men det verkar vara ovanligt med separat toalett om båten är under 7m. Uttern C68 känns suverän med att kunna stänga där bak, eller öppna helt, och få ett extra utrymme med akterkapell. Men då är man hänvisad till en porta-potti. Bella har toan, men den känns trång jämfört med Aquadoren. Den nya 22C gillar jag skarpt, utombordare ser lite roligt ut på den typen av båt, även om jag själv inte har något emot det. Lättmekat, tar inte upp nån yta i båten, kan ställas in i garaget på vintern osv. Men priset är väl inte tilltalande i dagsläget, fast om 3-4 år så kanske en 22C är nere i 350-400? Nån som har koll på vad en 22Ht kostade runt 99-01? Dom börjar ju på runt 300 idag och lär väl inte sjunka mera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 29 Juli , 2010 Skulle gissa att 22C kommer att ha ungefär samma prisutveckling som 23HT har haft, de är ju väldigt lika i storlek. De äldsta 23HT har dessutom ett sämre skrov (för långa yttre lister, vilket ger dålig balans), men verkar ändå ligga kvar över 500 tkr på Blocket. Så titta på vad en 3 år gammal 23HT kostar jämfört med en ny. Fast räkna med prutmån... Men nya modeller verkar ligga kvar i pris närmare nypris. Jämför t ex begagnat pris på 26HT och 28HT på Blocket. Fast det är kanske bara begärt pris, jag undrar om någon vettig människa betalar en halv miljon extra för en begagnad 28HT, bara för att få en extra dörr fram, lite större kök och lite mer walk-around. Intressant kanske kan vara att när 26HT kom 1998 så kostade den 666.000 kronor med en diesel på 230 hk. Lägg på all utrustning som normalt finns i dag (bogpropp och elankarspel, stor GPS och Wallas värme, mm) så kanske nypriset då skulle ha varit 800.000 kronor. De begagnade från 1998 ligger inte så långt under det, men de nya kostar dubbelt så mycket (med större motor). Så kanske blir utvecklingen snarare att oljepriser och därmed plastpriser fortsätter att stiga, samt att nya 22C (med bättre motor) om tio år kostar dubbelt så mycket som i dag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 30 Juli , 2010 ...Den nya 22C gillar jag skarpt, utombordare ser lite roligt ut på den typen av båt, även om jag själv inte har något emot det. Lättmekat, tar inte upp nån yta i båten, kan ställas in i garaget på vintern... Jag såg i går att Vi Båtägare testar Aquador 22C i senaste numret, så jag köpte tidningen (något ska man ju göra i regnet...) och läste nyfiket. När vi köpte större båt för 2 år sedan skulle jag absolut ha varit frestad av 22C och de lösningar som verkar smarta. Men efter 2 års erfarenhet av att övernatta i båt med barn så är jag mer tveksam: -- Taket i akterkojen verkar vara för lågt. Jag tycker att en fullvuxen som ligger på rygg ska kunna dra upp knäna utan att de slår i taket. Kanske OK för mindre barn? -- Matplatsen är för liten, där blir orimligt trångt om man ska sitta 4 personer. -- Kök och vask har också extremt liten yta, eftersom förarstolen bara fälls 90 grader. Vi Båtägares slutsats är att 22C är perfekt som enkel bobåt för 2 personer. Jag håller med, akterdäcket och att slippa kapell är lyxigt om man bara är 2 personer, men är man 4 personer så tror jag att man hellre vill ha en stor (bäddbar) U-soffa i bakre delen av båten, under ett kapell (som det finns massor av modeller att välja på, t ex 23HT). Dessutom är 22C mycket dyrare än konkurrenten MV Marin 6600, som har nästan exakt samma planlösning. En sista fundering är att tillverkaren Bella verkar ha gjort om Bella 655 lite (höjt akterdäcket och satt på utombordare), samt döpt om båten till Aquador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 30 Juli , 2010 Jag såg oxå att dom testade 22C i Vi båtägare så jag åkte raskt och köpte den härom dagen. Jag vet inte varför men jag är lite förälskad i båtar som går att stänga med dörr. Det kanske beror på att man genom hela sin uppväxt har åkt i båt med kapell och sett alla dess nackdelar, det läcker in när det regnar, det drar när det blåser, det ska fällas upp och ner. Nuvarande båt har skjutdörr både fram och bak och det tycker jag är klockrent. Var nere i båten för nån timma sedan och det formligen regnade vågrätt i blåsten (15ms). Perfekt att bara skjuta dörren åt sidan, kliva in och stänga efter sig. Men 22HT har ju dörr fram så man slipper ju å andra sidan fippla med kapell om man bara ska i & ur den. Sedan kanske dagens kapell håller lite bättre standard än den gamla 70-tals kabinbåten som vi hade i min uppväxt. Prismässigt så lutar det nog mest till 22HT's favör. Eftersom ändamålet till 95% består av att åka på dagsturer och kanske några enstaka övernattningar per säsong så känns det som att smärtgränsen går nånstans kring 350'. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 30 Juli , 2010 Ska ni främst göra dagsutflykter och är en hel familj, då tror jag även att ni uppskattar den stora badbryggan bak på 22HT. Och i U-soffan tror jag att ni kan fixa en härlig solbädd. Kruxet är väl främst att du jämför över 10 år gamla båtar med helt nya. Så ta med en slant i budgeten för problem med motorn, särskilt om det är en 22HT som har gått på Västkusten. Mitt intryck är att de flesta 22HT har bensinmotor utan separat sötvattenskylning, så efter 10-15 år i saltvatten riskerar du nog snart omfattande reparationer... Men har du med t ex 50.000 kronor (räcker det?) i budgeten för framtida motorreparationer, då köper du begagnat med öppna ögon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser