Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
SwingFit

Koppling Autopilot och GPS

Rekommendera Poster

En liten fundering -många autopiloter påstår att dom kan kopplas ihop med en GPS via NMEA men innebär det att alla GPS,er som stöder NMEA kan användas för att styra en sådan autopilot? eller kräver dom att man har en GPS av samma fabrikat som autopiloten?

Skulle det exempelvis gå att använda en Garmin 421 eller 525 till att atyra en autopilot från Raymarine eller Simrad?

/Ronny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går för det mesta bra med vilken GPS som helst, men för att det skall vara meningsfullt så måste det ju vara en GPS där du kan lägga ut rutter på ett vettigt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NMEA är ett standardprotokoll och enheter som stödjer det ska vara kompatibla. Och där har du nyckelordet: ska vara kompatibla. Men som med allt annat i världen så finns det en liten risk att någon tillverkare inte riktigt följer standarden. Men jag skulle inte oroat mig för det utan jag hade förutsatt att det fungerar. Det är ett enkelt protokoll som funnits länge på marknaden.

Observera att det finns två versioner av protokollet, NMEA 0183 och NMEA 2000. Det är två helt olika protokoll och alla enheter som ska kopplas samman måste följa samma protokoll. Pratar autopiloten t.ex NMEA 0183 så måste GPSen göra det också annars går dom inte att koppla ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopplade ihop min Simrad TP22 med en Garmin 520. Det funkade inte alls. Simrad påstod att Garmin var problemet. Har uppdaterat mjukvara i min 520 men inte testat ännu.

Jag vill att piloten ska styra mot punkter jag markerar i GPS'en. Kompassen i piloten klarar inte att båten guppar och pendlar i vågorna. Då drar kursen iväg ganska ordentligt. Kanske en inställningsfråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om inte kompassen har hoppat ur sin balansupphägning låter som det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare en dum fråga -sitter autopiloten fast monterad eller tar man bort den när man åker hem eller när man ska äta i sittbrunnen? Den stjäl ju en sittplats runt bordet annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en rorkultspilot tar man bort den. Den ä ju i princip bara ditlaggd på de två infästningspunkterna. Det som sitter mest fast är den elektriska kontakten.Flört

Är det en rattpilot sitter den ju inte mer ivägen än ratten.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för båt?

Köpte min första autopilot i början av 1990-talet. Skulle inte kunna tänka mig att segla utan pilot i dag. Seglar nästan uteslutande själv.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja blev med en Vega förra året, har aldrig seglat och ville ha en billig båt att känna mig för om det här med segling är något för mig och familjen och vi trivs så bra med båten att det känns som att den blir kvar ett tag.

Beställde förresten en Rqaymarine S1 i går från USA.

Ronny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...