Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Homer72

Mercruiser 5,7 tändproblem

Rekommendera Poster

Har en bayliner 2655 med mercruiser 5,7 -94 och aplhaone drev.
Problem 1
När vi skulle hemåt förra helgen dog den rakt av när jag slulle köra powertrim efter att ha puttrat 5 - 10 min på ca 1500 rpm. Blev bogserad till marindepån dalarö där felsökning skett och konstaterat att bränsletillförsel är OK men ingen gnista. Den har startat ett par ggr då den varit helt kall och gått en stund på låga varv för att sedan dö då man börjar ge varv och den verkar övertända. Därefter är den omöjlig att få i gång. Låter som det blir någon gnista med jämna mellanrum för att därefter vara helt död.
Har provat att byta tändspole och det gjorde ingen skillnad. Har också provar med plus direkt till spole från batteriet. Idag böt jag dessutom hallgivare (tändsensor). Trodde problemet var löst då den startade direkt och gick riktigt bra i ca 10 min då den började skjuta/övertända vid snabba gaspådrag för att sedan dö helt och hållet då jag testade att lägga i växel. Därefter lyckades ja få igång den 1 ggn till sedan till problem 2.
Skulle vilja pröva med en annan tändmodul men inte lyckats få tag i nån. Det är en thunderbolt IV modul, rektangulär med kablar som går in direkt i modulen och sitter utanpå fördelaren mot aktern. Någon som har en till salu?
Problem 2
Då la startmotorn av. När jag vrider till tändläget så knastrar det bara. Vad kan det vara för fel?

Tacksam för alla tips. Är inte allt för haj på motorer själv så känner ni till någon bra mek/varv så kom kan tänkas tas sig ann problemet så är det välkommet också. Har hemmahamn på ingarö och bor själv i nacka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Värmdö Motorteknik de finns i Gustavsberg. www.motorteknik.se

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara säga att jag råkade ut för problem med samma symtom med min motor strax efter midsommmar. Det blev problem med startmotorn som pajade efter att jag hade kört den för hårt! En båtmek kontrollerade allt och gjorde inställning av lyftare, och kontrollerade tändningen och byte startmotor. Byte själv till nya tändstift dessförinnan. Men vi konstaterade också att båda topparna var slut.

Om startmotorn är slut drar den mycket ström och då räcker strömen inte till för att driva tändspolen. Motorn startar inte. Är motorn också av lite ålder så har du troligen relativt låg kompression vilket inte gör saken bättre.

Mina tips:

1. Byt startmotor. ca 1200 kr plus moms. Finns på mekonomen (Hansen Racing) även fast jag köpte den av min båtmek. nedan.

2. Batteriet bör vara fullladdat annars finns risk att motorn inte startar alls trots ny startmotor. Du bör uppleva en enorm skillnad på starkapacitet när du har bytt.

3. Har du dålig bränslepump kan detta vara anledningen.

4. Gör kompressionprov och kanske även leak down test.

I semestertider är det inte lätt

Kolla med med: Björn Törnqvist AB / Mobil Marinservice  Tel: 019-500 00 50, Email: btabboats@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Startmotorn har väl fått nog efter alla startförsök.

Ingen som har någon erfarenhet av problem med tändmodul eller en thunderbolt IV modul liggandes?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått låna en tändmodul och testa med. Det gjorde susen. Gick över 20 min utan att visa några tendenser till misständning.
Nu är det bara att vänta på en tändmodul som är beställd.

Tack för tipsen!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...