Skogskatt 0 Postad 26 Juli , 2010 Hej Har hittat en båtmodell som vi gillar mycket, men, det sitter en inbordsmotor bensin i den, av säkerhet skulle vi helst vilja ha en dieselmotor. Min fråga är om det är praktiskt möjligt och vad det skulle kunna kosta att göra detta?? Jag har inga tankar på att installera en ny dieselmotor eftersom dessa går vad jag förstår på ca 100 000kr utan om man kan få tag i en begagnad, kanske inte finns... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Juli , 2010 Visst har bensinen en lägre flampunkt och är därför farligare än diesel, men om du ser över hela bränslesystemet och ser till att du har en bra motorrumsfläkt så är du i princip helt säker, med tanke på att det finns så otroligt många bensinare ute på sjön så skulle det ju brinna dagligen om det var så farligt som vissa säger, se till att du har ett säkert system vilket inte torde kosta mer än ett par hundringar och köp båten, en begagnad diesel kan vara till mycket förtret även det, det kostar skjortan att reparera bl.a. Köp båten och kolla över den! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 26 Juli , 2010 Diesel har tom. lägre självanständningstemperatur än bensin Så en läckande soppaledning som sprutar mot en varm motordel, så.. Jag tycker inte att man ska vara rädd för bensinmotorer så länge man tänker och följer dom rekomendationerna som finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 27 Juli , 2010 Håller med Westfjord26 Bensin motor i en båt är inte färligare än bensin motor i en bil. Finns begagnad diesel motor att köpa med dessa kostar en del, om du vill har en båt med diesel är det nästa billigare att köpa en som redan har en diesel motor i, naturligtvis får du räkna att dieselmotorer inte går lika fort som bensinmotorer. Räkna också att en inombord bensinare (4 cylinder) är lite mer att leka med och kan dra mycket bensin, den kan dra mellan 8 upp till 15-20l i timme, berör på hur fort du kör, med en diesel, man kör inte lika fort därmed mycket billigare. Lycka till med ditt sökande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 27 Juli , 2010 Tänker du att bygga om bensinaren till diesel? Det går inte så bra, en dieselmotor jobbar med mycket högre kompresion, en bensinare skulle inte hålla för detta, sedan tilkommer byte av insug, insprutare mm.mm. Vet att Volvo ett tag körde med samma block till sin T5 bensinare som till sin första D5 motor, men som sagt detta va enbart blocket, alla andra delar, som kolvar, topp vevaxel osv, va särskilt byggd för dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 27 Juli , 2010 Är du händig så kolla på www.blocket.se, så hittar du massor med gamla dieslar. I någorlunda bra men väl använt skick så hittar du en diesel för 30-40 000 kr, men då får du kanske också byta drev mm. Det tillkommer säkert det dubbla innan du är klar. Annars får du med mössan i hand gå till en marinfirma och be dem bedöma vad som krävs och be om offert. Gå gärna till flera firmor för att få en jämförelse. Kan du få till bytet under vintern så kan du få ned priset, särskilt om du inte frågar marinorna i Centrala Stockholm. Dvs hör med olika firmor ute i landet och bedöm om det är värt att transportera båten en bit. Bensinaren kan du sälja för en slant på blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Juli , 2010 Jag har råkat ut för det så många gånger genom åren på olika maskiner utan att det har hänt något. Vanligtvis ryker det något förskräckligt om man får diesel på ett varmt avgasrör men jag kanske bara har haft tur. Motordelen måste iaf ha en temp över 210 grader för att självandtändning ska vara möjlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 27 Juli , 2010 Senast jag tankede var bensinen bara 10 öre dyrare per liter än dieseln. Och min bensinmotor drar inte specielt mer än motsvarande diesel. Så varför byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 27 Juli , 2010 Kan du utveckla det lite? Sist jag läste fysik så hade en dieselmotor bättre verkningsgrad än en bensinmotor med samma effekt. I princip alla ingenjörer känner detta som fakta, du kanske har en egen konstruktion som du kanske vill dela med dig av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 27 Juli , 2010 Jag skrev inte att dieseln drog mer, men min uppfattning är att det inte skiljer så mycket. Enligt vad jag har läst på olika forum så ligger en dieselförbrukningen för en båt som min (29 fot) på mellan 1,5 - 2 liter distans. Och min drar strax under 2 liter i 25-30 knop. En dieselbil drar väl omkring 0,5 liter milen och min bensinbil 0,65 blandad körning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser