Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Micke9000

Montera starkare solcell

Rekommendera Poster

Hej,

Voltmätaren brukar visa cirka 13V när amperemätaren närmar sig nollan.

Får ta och kika på det hela vid nästa färd lite bättre.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog -- min installation har visat att även när A-mätaren har backat till noll (räcker med ett mörkt moln framför solen), så visar voltmetern kring 20V. Först när det börjar bli mörkt så faller även voltmetern till noll.

Verkar som att det behövs väldigt få fotoner för att skapa full spänning i solpanelen, men många för att skapa ström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer,

Micke skriver tidigare (se citatet) att han har en digital voltmeter inkopplad direkt på förbrukningsbatterierna. Så om den visar kring 13V som mest, då kan man nog lita på den. Fast visst kan man dubbelkolla med ytterligare en digital voltmeter.

Och 13V som max laddning, då är vi väl överens om att något är rejält fel?

Jag tycker att det troligaste verkar vara lång/gammal/tunn minus-kabel från generatorn (som Skyllermarks skriver är det vanligaste felet). Absolut värt att även kolla om laddningen fördelas av en gammal diod som stjäl spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

Det har tagit sin tid men nu har jag gjort slag i saken. Drar om samtliga kablar till start samt laddning. MEN, nu när jag tittar på min generator så står det 37Ah på den.

Kanske inte så underligt att den inte laddat spec mkt med tanke på de tunna kablarna.
De som sitter på generatorn idag är ca 6mm kablar. 

Dock kan jag, efter sökning hitta att generatorn har laddrelä med sense samt D .

Generatorn är en Prestolite 8MR2023F.

Nu går man självklart i tankarna att byta till en starkare generator. Vad rekommenderar ni? 55, 65, 75 eller rent av ännu större generator?

Vart kan man hitta dessa till rätt pris? Antar att bilgenerator bara är att lägga ner?

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du börjar i fel ände om du börjar med att tänka generatorbyte. En ny starkare generator ger endast max märkström under några minuter, oavsett om den är på 50, 60, 80 eller 110A. Detta eftersom generatorn ger den ström som batterierna kan ta emot i befintligt system inkl dåligt kablage. Undantag till detta är om du har en mycket stor batteribank som kan ta emot stor ström under längre tid.

Om din ampermätare går mot noll gör den det oavsett generatorns kapacitet. Om voltmätaren då visar under 14-14,4 volt på batteripolerna, har du något fel i laddregleringen eller för högt motstånd i kablar och anslutningar. Börja där, dvs se över kabeldimensioner, längder, anslutningar, men först kan du mäta spänningen över generatorn när ampermätaren visar  nästan noll. Om generatorspänningen är runt 14 volt och batterispänningen är ca 13, är felet i kablaget och dess anslutningar. Om både generatorn och batterispänningen är ungefär densamma dvs ca 13 volt, ligger felet i regleringen av generatorn elle kanske i generatorn. Om fixar bort spänningsfallet, vilket jag förmodar är ditt fel, behöver du knappast byta generator för skillnaden mellan  en 37 A och en  60 A generator i förmåga att ladda din batteribank bedömer jag är  marginell om du kör din motor mer än 30-40 minuter vid varje tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sen men inte mindre viktig kommentar.

Ett mätinstruments noggrannhet blir varken bättre eller sämre om det är analogt eller digitalt. Det som påverkar noggrannheten är kvaliteten på de ingående komponenterna. Det finns massor av analoga voltmetrar som är mångfaldigt noggrannare än billiga mulitmetrar. Noggrannheten sitter inte i att kunna visa med 2 decimaler.

Instämmer med tidigare inlägg att man bör kolla över kablage och anslutningar för att få ett väl fungerande elsystem. Skyllemarks har uppnått helgon-status men man kan köpa mångtrådig förtennad kabel och skiljereläer hos andra aktörer för helt andra pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret

Har 225Ah förbrukning samt 150Ah start

Vart finner man förtennta kablar till rimliga priser tro?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du fått många bra råd redan...

Däremot är jag personligen lite tveksam till att dina laddningsproblem får något ut av just förtenta kablar. Att ha hela kabel förtent är en fin lyx som kostar kanske 35% mer i inköp ( som exempel )
Lägg de pengarna på lite grövre kabel istället så vinner du lite i minskat spänningsfall...

Då tror jag personligen att kabelskarven mot anslutningen, kabelskon, är mycket mer känslig. Just den centimetern är den som ska vara förtent så att säga. Men framförallt måste kabeln pressas två gånger med en korrekt tång och sedan ska du isolera helt över skarven med en värmd plastslang över eller en vulktejp.

Har du ingen tillgång till någon som har en riktig tång ( pris brukar vara en indikator, en bra tång kostar inte under 3,000:-) så kan jag rekommendera att du låter pressa i båttillbehörsaffären, tex på bla Sea&Sea som gärna pressar kablar...   Och en leverantör som har bra lösa kablar att sälja i Stockholm är ELHÅ på Erstagatan, mycket mer böjlig kvalitet än vad som finns i båttillbehörsaffären, till samma pris.



Senast ändrad av Funkis | 11 november 2010 | 09:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Så sant så.

Har dock en bra presstång med enkelback, sexkanspressning :)

Har en del att pyssla med nu ser jag :)

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...