Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Micke9000

Montera starkare solcell

Rekommendera Poster

Hejsan.

Har idag en 25W solcell.
Denna cell orkar tyvärr inte att ladda upp förbrukad ström i veckorna vid bryggan.

Jag använder mig av kyl, stereo och dator när jag är ute.

Sitter och tittar på solceller mellan 60-100w. Dock tar de jag hittat upp stor plats.

Har en 21fots DC, då blir det att montera den på ett rör i aktern?

Någon som har något annat förslag?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen solpanel, men har funderat över möjligheten att med en spegel eller två kunna få ut mer. Tänkte mig att testa med att limma upp ett stycke alufolie på en plywoodbit och ställa bredvid solpanelen för att se om det har någon effekt. Kostar gratis. Vore kul om någon som har en solpanel ville prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Micke

 

Är på inte sätt någon expert på området men har i alla fall lite erfarenhet. För att driva en vanlig kompressorkyl av nyare modell krävs ungefär 50-60watts paneleffekt. Det ger tillbaka c:a 20-25 amperetimmar/dygn vilket är ungerfärligt vad kylen förbrukar.

Håller med dig om att 60W och högre ger ganska stora paneler därför kan du börja fundera över att istället använda 2st mindre som du kopplar paralellt. Alltså skulle du kunna köpa en 25W panel till och då täcker det i alla fall kylen...det andra användet(stereo o dator) är ju lite lättare att styra över :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart detta med att koppla ihop två celler låter intressant.

 

Att koppla ihop två 25W vet jag går. Men att koppla ihop celler med olika effekt?. Hur fungerar det, någon som vet?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det skall inte vara några problem, kontrollera bara regulatorn hur mycket sammanlagd effekt den tål. Maxpower är normalt på c.a 120-130w om inte jag minns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går att placera går det ju bar med några mindre paneler.

Dessutom tycker jag att du skall skaffa dig en Maxpower-regulator, om du inte har en sådan.

En solcellspanel lämnar 17 -20 volt. Ett blybatteri är fulladat när spänningen vid laddning uppnår 14,4 volt. MaxPowerregulatorn omvandlar överspänningen till laddström. du får ca 30% mer laddning med en MaxPower än med en vanlig regulator.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ska kolla upp MaxPower regulatorn. Låter mycket intressant.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta till i december. Då sänker både Hjermans och Erlandssons brygga priset en hel den. Har precis gått upp från kampanjpris Obestämd till ordinarie Skrikandes

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på 24volt.eu Köpte en 100 W med MPPT regulator där för mindre än vad tidigare nämnda tar för bara en motsvarande panel.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätt gärna och berätta hur det går.

Jag tror att många är intresserade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på effekten på dinna pryla?

Kylskåp 0,6-0,8 A (Isoterm)

Stereo max förbrukning 10 A, utan extra förstärkare (Marine Kenwwod)

Dator 4,74 A , (gäller HP)

-------------------------

summa ca 15,34-15,54 A

De flesta solceller ligger mellan 17 och 21 volt så 17x15,34 = 264 W är det minsta som krävs. Du behöver då ladda lika många timmar som du använt prylarna med den effekten. Om du har en solcell på 50 W behöver du ladda ca 5,3 ggr längre än du förbrukat om all ström går tillbaks till batteriet utan förluster. Dvs om du är ute 10 timmar under helgen måste laddningen pågå 53 timmar med 50 W effekt och 17 V. Har du stark sol så kan det gå lite snabbare. Med 25 W fördubblas tiden vid samma volttal.

Sedan måste du lägga till förluster i systemet som larm, ev. bruk av länspump etc. om du inte bryter huvudstömmen helt (men då får du ju ingen laddning).

Mvh Jerhed

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid solcellspanel, batteriladder från landström, länspump på en särskild säkringspanel direkt på batteriet. Dvs före huvudstömbytaren.

Nåt extra larm behövs inte - det är sånt himla väsen här  på västkusten ändå, på sommaren. Flört

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kör med en Isotherm kompressor i min kylbox.

Kenwood stereo, dock spelas det sällan högt.

Dator : En liten PC med 10,1 LED skärm. Klarar sig ca 8-10 timmar på eget batteri och är på lite då och då med mellanladdningar från förbrukningsbatterierna.

Det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad med 75W istället för 25W.

Vilket det borde bli. Kommer att köra 50W 25W celler parallellt.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det är OK om jag utvecklar mitt svar i din andra tråd Se vad solcellen laddar -- där jag argumenterar för att hellre lägga pengarna på ett extra förbrukningsbatteri -- för jag funderade ungefär som du förra våren. Jag tänkte först montera ungefär 100W solpaneler, för att försöka täcka båtens förbrukning när den ligger i naturhamn.

Men sedan fick jag tipset att hellre skaffa ett extra förbrukningsbatteri, så att jag har mer ström lagrad. Så jag nöjde mig med 37W solpanel, som främst är tänkt att ge underhållsladdning när båten inte används (vi brukar vara ute ungefär varannan vecka, 1-3 nätter, plus en längre resa på sommaren). Fast detta bygger på att jag har en stark generator till motorn, 60A fyller ganska snabbt mina tre batterier (start plus 2 förbrukning) på vardera 110 Ah (som om jag fattat rätt i praktiken inte kan bli mer än halvtomma). Vi brukar ha motorn igång ungefär en timme på vägen ut, plus en timme på vägen hem. Och för att ladda den sista biten upp till 100% fullt behövs ändå långsam laddning = liten solpanel.

Du ser ut att ha en inombordare på din båt, har du kollat hur mycket generatorn ger? Kanske är ett billigare alternativ för dig att skaffa en starkare generator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ok :)

Har funderat i dessa banor med. Har i dagsläget 2st 75Ah batterier som förbrukning. Har klarat mig hela sommaren fram till förra helgen. Nu tog jag hem batterierna och har laddat dem. Har ytterligare ett 75Ah batteri som jag kan montera i, alla i god kondition. Men vill helst slippa att ha ytterligare ett batteri.

Jag har en Mercruiser V8 i båten. Svårt att säga vad den laddar eftersom jag inte mätt upp det.

Det tråkiga i det hela är ju att man går så snabbt. 23-28 knop marsch. Det brukar bli runt 25-30 distans vid varje resa. Motorn kan då bara ladda i ca en timme.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också marschfart kring 25 knop och våra resor är normalt 20-30 distans tur och retur, så där har vi egentligen samma förutsättningar.

Men bland annat batteriladdningen har gjort att jag numera kör annorlunda än i början. Dels sätter jag på motorn en stund innan vi lämnar bryggan (även bra att varmköra innan man drar på), dels kör jag numera hellre de sträckor som är max 8 knop i bara 5-6 knop (då går båten tyst och drar upp minimalt med svall), istället för att som i början köra den snabba längre vägen. Dessutom har vi allt mer börjat leta egna naturhamnar och då puttrar vi ofta uppåt 30 minuter extra i 3 knop och letar bästa ställe innan förtöjningen är klar och motorn stängs av.

Fast en skillnad tror jag är att V8 bensin drar ganska mycket per timme även på tomgång. Om jag fattat rätt så är en fördel med moderna dieselmotorer att de drar väldigt lite på tomgång (3 knop är vår lägsta hastighet = 600 varv och växeln i). Har läst att då drar vår motor cirka 1 liter per timme. Men har inte kollat om det är sant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en Amperemätare i min instrumentering. Det borde väl inte vara så bra med tanke på att all laddström  går genom mätaren innan batterierna?

Den brukar stå på ca 25-30A när det visar som mest, hmm.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte det va bra att ha en ampermeter?

Om du laddar ut dina 2 75 Ah batterier till hälfte behöver du ju gå mer än två timmar om generatorn laddar 25 -30 A. Man skall ju helst inte ladda ur ett batteri mer än till hälften inna man laddar igen.

Om du har ett ok 75 Ah batteri så förtår jag inte varför du har nåt emot att sätta det i båten om det finns plats. Då har du ju tillgång till ytterligare 35 Ah.

 

Visserligen skall man helst inte blanda olika olika gamla batterier. Batterier är ju ef färskvara som varar i 4-5 år om man inte misshandlar dem allt för mycket. Sätt du dit det batteriet du har och när de gamla tappar allt för mycket i kapacitet byter du till tre lika dana nya.

 

En annan förstår nog inte hur bra man har det, som bara kan komma upp i 6 knop om man vrålkörFlört

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag minns från skolan är att en volt-meter har väldigt hög resistens (för att strömmen inte ska smita den vägen), och en Ampere-meter har väldigt låg resistans (just för att inte slösa spänning). Gissar att en analog A-mätare i princip låter strömmen snurra ett par varv för att skapa ett magnetfält och sedan sitter en liten magnet på nålen, som känner av styrkan på magnetfältet. Resistensen behöver inte vara större än i kablarna i övrigt...

Är det en analog mätare på instrumenteringen? I så fall är kanske snarare problemet att det behöver gå en kabel först till instrumentet och sedan till din batteribank. Varje extra meter kabel stjäl lite spänning när du har 25-30 Ampere genom ledningen... För långa/dåliga ledningar kan göra att du får för låg laddspänning. Borde vara enkelt att mäta vilken laddspänning du får över batteriet  -- koppla in en V-mätare (multimeter) över batterierna innan du startar båtmotorn och kolla ibland när du åker hur spänningen ändras. När batterierna börjar bli fulla ska de laddas med drygt 14V.

Om du har en digital mulitmeter borde det gå (om den är tillräckligt känslig) att mäta resistensen i en analog Amperemätare. Formeln är U = RI och om du har I=25A så skulle en resistans i mätaren på 0,1 ohm betyda att du tappar 2,5 volt i spänning = katastrof. Men rimligen är resistensen i mätaren mycket, mycket lägre.

Om det är någon typ av digital A-mätare i din instrumentering, så vet jag inte alls... Gissar att den då mäter magnetfältet från strömmen ungefär som en tång-amperemätare, vilket borde ha en försumbar påverkan på förlusterna i dina kablar. Problemet då är snarare att varje digital mätare drar lite ström (men bara när de är på).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad den laddar eftersom jag inte mätt upp det. = fel, du har en A-mätare på instrumenteringen

= du har svaret på en tidigare fråga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajamen det stämmer faktiskt.

Jag har en analog Ampere mätare i min instrumentering.

Har inte hittat någon kabel över 4kvadrat upp till instrumenten.

När jag tittar på generatorn så sitter det men MAX 6kvadrat på ladd som försvinner in i kabelstammen. Åt fel håll enligt mig. Jag vill ju ha så kort och skapligt tjock kabel som möjligt direkt till batteriet.

Det är ett gammalt elsystem. Man kanske skulle dra om så man sätter en, låt säga 25kvadrat kabel direkt till batteriet från generatorn och kringgår de gamla kablarna. Som troligtvis går enda fram till instrumentbrädan för att sedan gå tillbaka till batteriet.

Är med på att en amperemätare är toppen, om det fungerar som det ska och med tillräckligt tjocka kablar.

Tror det finns en bov där någonstans

Har även en digital voltmätare i instrumenteringen som jag själv kopplat in direkt till mina förbrukningsbatterier. Låt säga att jag har 12,3-12,4 när jag startar och åker hem (laddar då bara förbrukningen med generatorn). Efter en stund brukar mätaren visa ca 13,0-13,5V.

Tänker mera på den breda motorvägen i kabeln som kanske inte räcker till pga 25A på amperemätaren.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett riktigt skitväder inatt med kraftig åska men idag regnar det bara. Provmätte våran solpanel i det kraftiga regnet innan hemgång och voltmätaren stod på drygt 20 V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att du kanske nu har hittat ditt största problem... Ett sätt att testa skulle väl vara att göra en längre resa med motorn igång 3-4 timmar. Kanske ta det lugnt bitvis genom någon kanal eller så, så drar det inte så mycket bensin. Mot slutet av resan borde väl rimligen laddspänningen enligt din digitala mätare vara kring 14V, annars får inte dina batterier full laddspänning.

Men med det lilla jag kan om elsystem, så låter det som att du redan har förklaringen. Regulatorn i din generator känner av en högre spänning (som delvis försvinner i tunna kablar), så den stryper efter ett tag laddningen och du får inte ut fullt vad generatorn skulle kunna ge. Plus att batterierna aldrig får max laddspänning.

Någon annan på detta forum är nog bättre på att räkna ut hur mycket du tappar genom att ha t ex 8 meter (min gissning) 6 mm2 kabel om du laddar med 25 Ampere. Starta en ny tråd med t ex Förlust med 25A och 8 meter 6 mm2 koppar som ämne, så finns säkert någon som har exakt svar, hur många volt du tappar.

Fast en extra risk är att gamla anslutningar har ärgat och att både A-mätare och plintar därför ger extra förluster... Kanske räcker det att putsa upp alla kopplingar, för att förbättra rejält?

(...PS: ellsystem är ett elände, åtminstone på min båt så är inga kablar märkta. Man måste gissa. Finns en skiss i båtmanualen, men den visar bara att det ska gå en sladd, inte vilken färg den ska ha. Plus att all extra utrustning saknas... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

För att lära dig mer om hur laddning och förbrukning sker i en båt rekommenderar jag att du läser på www.skyllermarks.se. Du behöver dock inte köpa deras prylar för det finns nog motsvarande i din lokala batteributik. De har dock rätt info om hur man kopplar. Kolla avsnittet med skiljerelä samt där de skriver om hur man får dubbel laddning genom enkla metoder.

Har själv två solceller 50 30 watt och det fungerar jättebra ihop med skiljerelä och tre 75 amp förbrukningsbatterier. Det viktiga är att man har riktig och lufttät kontakt i sina kopplingar  mellan generator och batterierna samt mellan batterierna inbördes för att erhålla rätt laddning.

En vanlig voltmätare är att föredra gentemot en amperemätare. Du bör aldrig ladda ur dina batterier lägre än 12.1 volt och då spelar det inte någon roll vad amperemätaren visar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en ca 1x1m träskiva som jag limmat en al-folie på och som jag sätter som reflektor vid min ena panel. Jag har panelerna limmade på rufftaket (minimal stöldrisk) och därmed inte alltid bästa vinkeln mot solen så ibland tar jag fram min reflektor.

Ofta får jag bara begränsat högre laddning men ibland vill man ju ha ut så mycket som möjligt. Inte förrän i år när jag köpte en Battmeter3 kan jag se riktigt hur status är på mina batterier och hur mycket mer laddning jag får.

Säg att jag vid gynnsamma lägen får ut 2,5-3,0 A ur mina två 35W paneler. Mindre gynnsamma lägen kanske ger 1-2A vid klart solsken eftersom radarantenn etc skymmer en del. Då kan jag få upp effekten kanske 15% med reflektorn. Lite men en skillnad som kan vara betydelsefull ändå.

Ändå funderar jag på om inte en separat panel som jag kan rikta mot solen skulle ge bättre effekt. Alternativt en liten bensindriven generator, en sån där som man kan ha i stugan om strömmen skulle gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är en vindgenerator, de ger rejält med ström om det blåser. Fast de kostar en del... Och stöldrisk förstås.

Dessutom vill man ofta ligga med båten i lä bakom en ö, inte där det blåser som mest.

Men ändå intressant komplement -- de dagar när solen inte skiner, så blåser det ofta mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för alla svar.

Här har vi nog något som Jonas478 skriver:

Men med det lilla jag kan om elsystem, så låter det som att du redan har förklaringen. Regulatorn i din generator känner av en högre spänning (som delvis försvinner i tunna kablar), så den stryper efter ett tag laddningen och du får inte ut fullt vad generatorn skulle kunna ge. Plus att batterierna aldrig får max laddspänning.

25A visar amperemätaren i början. Efter kanske 20min så står den närmare 0 på mätaren.

Känns klart som spänningsfall.

Ska ta mig en titt på det hela, anslutningar osv. Klart intressant.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några saker till:

Om du har en avkännarkabel till generatorn, ofta en gul sladd som går till batterierna eller där i närheten, så ska denna kompensera för spänningsfallet i de tunnare kablarna. Har du en skiljediod (tror inte det efter din beskrivning) så skall den sitta direkt på förbrukarbanken.

En batteribank har bara möjlighet att ta till sig mycket ström i ett kraftigt urladdat tillstånd. Sen är det bara en fråga om tid. Ofta kan man behöva upp till 12 timmars laddning för att banken ska bli helt laddad, oavsett kablar och styrka på laddaren (nåja). Därför rekommenderas ofta stora bankar som gör att du lätt kan ladda din normala förbrukning och endast när du behöver extra kraft behöver proppa den helt full. Att laddaren skulle strypa laddnningen tror jag inte på. Tror alltså hellre på att det är batterierna som inte kan ta emot mer laddning. Om amperemätaren visar nära noll är det istället mycket intressant att veta vad voltmätaren står på. Står den på ca 14V så klarar inte batterierna att ta emot mer laddning men om den bara står på ca 12,7-13,0 så pratar vi förmodligen om spänningsfall. Och i det fallet antingen ingen avkännarkabel eller fel på den eller fel på regleringen (inte regeringen i detta fall Oskyldig).

Analoga instrument kan man inte lita på. En analog voltmätares funktion är endast att man ska kunna kontrollera att laddningen kommit igång, enligt min mening.

Men visst har även jag köpt att det är bättre att ha grova kablar direkt till batterierna och om inte annat så blir ju en ny kabel inte oxiderad i början och ger därmed bättre effekt Flört.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...