Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Beetle

Honda 130 varvar inte fullt

Rekommendera Poster

Hej, när jag var ute i båten (anytec 622) idag varvar plötsligt inte motorn mer än 4000 varv vid fullt gaspådrag?! När jag gasar med handgasen i hamn varvar den upp som den ska dvs mer än 5500 varv. Vad kan felet vara? Tacksam för tips som jag kan kolla. Är i stort behov av båten just nu och misstänker att det är svårt att få någon att titta på den snabbt? Jag har sju mil till båten så många tips tack.

Tack på förhand

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detingen av er gamla utombordarerävar som har något tips?

Gråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle kunna vara dåligt med mat. Kolla bränslefilter o slangar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, jag åker dit och kollar. Jag har försökt tömma tanken eftersom jag är osäker på om bensinmätaren fungerar ordentligt. Kanske har detta ett samband? Tänker på kondens i tanken och att vatten lägger sig i botten eller skit som kommer från botten på tanken. Din teori om skit i filtret är då rimlig. Jag har även köpt nya stift och kollar dessa.

Tack för tipset!

// Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du kollat under båten? så du inte har fullt med beväxning där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det löst, hoppas jag. På cylinder nr 2 var det loppa på stiftet och vatten runt detta!! Var det vattnet kommer ifrån har jag ingen aning om vilket känns skumt. Motorn går nu bra och jag får hålla koll på om det kommer mer vatten runt stiftet. Tändhattarna är av tätande typ och stiften montrade i något som ser ut som rör ner mot topplocket. Är det möjligtvis kylvatten som finns runt stiften och jag har ett läckage? Hur har vatten kommit in under motorkåpan och varför är tändhattarna av tätande typ? Är det någon som vet är jag tacksam för svar, men nu går den i alla fall.

// MatsObestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...