Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Revo_b

Konverta er 1.2 tdi till en Marina?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Lupo 3l hemma som inte används längre. Har rullat 12000mil. Det är en 1.2 TDI som har 58hk 4000rpm den drar 0.3l/mil

Är det svårt att konvertera?, finns det folk som gör detta?, vad kan det kosta ?

Idag har jag en VP Mb20a som jag tidigare i andra trådar har skrivit om olja i motorn.

/Revo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klurigaste med att konvertera en nyare diesel är att hantera det elektriska. Förmodligen får du montera ut hela kabelstammen till motorn och använda samma instrument som i bilen för att få startspärr och annan info att funka. Sen kanske programmet går in i limp home mode/ begränsad effekt för att ABS ESP osv inte fungerar. Sen är det ju det vanliga med kylningskonverteringen. Värmeväxlare, oljekylare, impellerpump, rör, osv som måste hamna på plats. Kanske måste turbon också mantlas för kylning. En del att tänka på med andra ord. Du kan ju också sjövattenkyla motorn men får då inta samma hållbarhet, men det kanske inte gör nåt för dig om du har motorn på hyllan och bara vill göra nåt av den. Billig i drift lär den bli i alla fall. Kolla här är en som bygger om sina VP bilmotorer till D3 or.
http://www.familjenlundell.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=29&Itemid=75

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle satsa på att sälja Lupon och köpa en ny liten diesel. Kommer troligen kosta lika i slutänden och gå så mycket enklare. Förtjänsten att konvertera är ju inte så stor på en så pass liten motor.

Men visst, har man lite prylar över och rätt känningar och verktyg och tiden så visst fasen går det ju.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I augustinumret av Praktiskt Båtägande är det ett repotage om en som marinkonverterat en VW 1.9Tdi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...