OveRall 0 Postad 25 Juli , 2010 Hej! Jag har en mercruiser 5,7 som inte vill gå som det ska...misstänker bränsletillförsel problem och undrar om det finns några bra tips och råd som man kan få? Bakgrund: Har ett dubbelmontage av 2st 5,7l Mercruiser -89 med dryga 300tim på nacken. De startar båda lätt och spinner som katter så att säga, dock har den ena börjat att med korta intervall tappa varv för att slutligen dö när jag belastar den. Jag lyckas inte provocera fram det med torrkörning utan då går den som en klocka, men lägger jag upp båten i planing c:a 25knop, 3100-3200rpm så kan jag köra så i c:a 1-5min innan styrbords motor börja svaja för att slutligen dö. Lågvarvskörning 1000-1200rpm i 5-7knops fart är inga som helst problem. Misstänker som sagt att den inte får tillräckligt med soppa och har börjat med att byta bränlse/vattenavskiljarfiltren men som ni förtsår utan resultat. Mitt nästa steg är att ge mig på bränslepumpen och se hur den mår(mekanisk membranpump), ifall membranen/membranet kan vara lite halvdant? Eller är jag ute och cyklar? Har ingen jätteerfarenhet av V8:or men har inte tummen helt mitt i handen heller :-). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 25 Juli , 2010 Låter som det kunde vara bränslepumpen. Tydligt tycker jag att den inte får tillräckligt med bränsle under belastning. Som du är inne på, kolla först att bränslet inte stöter på hinder på sin väg från tanken till motorn. Har du mekaniska typen av bränslepump är denna ganska billig och byta, jag skulle som sagt kollat hinder, sedan bytt bränslepumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OveRall 0 Postad 26 Juli , 2010 Tack för tipset Berra Har nu monterat isär bränslepump(Såg sådär ut) samt hittat en klämskada = förträngning på bränsleröret mellan förgasare och bränslepump....lyckligtvis fanns både bränslerör samt även bränslepump i lager så efter maten blir det till att åka ut och montera....hoppas, hoppas :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 26 Juli , 2010 Fick du till det är jag intresserad att höra mer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OveRall 0 Postad 28 Juli , 2010 Lite status rapport: Var lite mekigt att få dit den...hade missat att stången som stöter på pumpen satt på kamaxeln och inte på vevaxeln ...vilket gjorde att jag till att börja med vred runt motorn för lite och fick inte in stången tillräckligt långt in. Fick i alla fall dit den tillslut och vi packade båten och for iväg...belv lite sent så jag hann inte provköra jättemycket men den funkade klart bättre även om den visade lite svaj tendenser precis innan vi hunnit fram till vår ö. Kollade då och såg att jag inte fått riktigt tätt vid inloppet till bränslepumpen (detta är åtgärdat nu). På hemvägen idag belv det för kort körning i planingsfart pga hög båttrafik men då fungerade den bra...alltså kan jag bara konstatera att det har blivit bättre men inte om problemet är löst. Blir nog ingen mer tur nu förrän till helgen så jag återkommer med mer rapport då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OveRall 0 Postad 4 Augusti , 2010 Tjipp! Har markerat detta som löst och det är det i princip.....kan fortfarande få enstaka svaj på motorn men den dör inte längre och det är inga problem att få den att hålla planingsfart....skall även byta slangar samt kran mellan tank och bränslefilter men det tar jag senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser