Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Electronic

Behöver hjälp med spänningsreglering!

Rekommendera Poster

Bakgrund:

Har en gammal båtmotor(Mercury 60hkr från 1989 med elstart) på min båt.
Trodde från början att den saknade generator då handboken jag fick med den inte nämnde något sådant och handboken är egentligen avsedd för 70-90hkr.
Har inte använt båten så mycket utan det har räckt att ladda upp batteriet på hösten så håller det sig hela säsongen.
Jag skaffade även en GPS/ekolod(Garmin 525s) till den och lanternor (Innovative Lighting's LED sidelights, dock ej monterade).

Till årets säsong dog batteriet, kanske för att jag missade att ladda upp det inför vinterförvaringen. Så jag skaffade ett nytt batteri och har sedan tidigare en 6W solcell från Jula
och en billig regulator (Kemo M149) som dock inte blivit installerad ännu.
I samband med detta fick jag reda på att det finns en lysspole på motorn. Skruvade isär den och hittade den och en Rectifier (VARO R353 8645).
Vet dock inte om den är en ren likriktare eller med regulator eller vad den har för värden. I ett amerikanskt forum hittade jag dock att den ligger omkring 2-400V och 20A.
Mätte upp likriktare och konstaterade att den var trasig. Den snabba nödlösningen fick bli en likriktarbrygga på 100V, 25A, dvs största de har på Kjell & Co.
Vilket kostade en tiondel mot vad båthandlaren skulle ha för en ny reservdel som inte ens fanns hemma(beställning från utlandet).
Tack vare uppgraderad programvara i Garminen så kan jag se spänningen och även ställa in larm om spänningen blir för låg.
Kunde nu se att spänningen i systemet steg när motorn gick. Kunde även se att spänningen varierade mycket även med motorn avstängd.

Mitt problem:

Spänningen i systemet blir på tok för högt. Runt 16V vid tomgång och stiger med varvtalet.
Garminen klarar det men batteriet ska max ha 14,4V och lanternorna som jag ska montera tål max 16V. Så på något sätt måste jag reglera spänningen så att jag slipper att köpa nytt batteri med mera varje år.
www.maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/55.jpg 
Detta diagram är egentligen inte till min motor men av det jag kunnat följa ledningarna på min så stämmer det.
Enda skillnaden jag hittat är att det på den röda ledningen fram till Harness plug så sitter det en 20 A säkring.
Utöver detta så har jag dragit direkt från batteriet en 2,5 mm2 ledning (c:a 2 m) till en Automatsäkringspanel (Blue Sea AllWeather) som matar Garminen och plats finns även för Lanternor och framtida strålkastaren och VHF.
Funderar på om det är denna som orsakar variationerna i spänningen men den borde klara av den lilla ström som Garminen drar.
Frågan är dock hur mycket grövre kabel jag behöver när resten av utrustningen ska monteras.Dessutom har jag en enkel Huvudströmbrytare som bryter all ström från batteriet.


Lösning?

Första tanken som slog mig var en spänningsregulator på 18V och 1A som skulle driva en batteriladdare från velleman (K8012).
Nackdelen då är att man skulle få separera Alternatorn helt från elsystemet så att strömmen inte går bakvägen till batteriet.
Samt att 1 A ut från laddaren knappast skulle täcka urtaget ur batteriet om man kör strålkastare med mera plus att
ladda upp batteriet efter varje start.
Sedan undrar man hur spänningsregulatorn gör om spänningen in inte kommer upp i 18V och vad gör laddaren om den inte får 18V in.
Sedan är laddaren kanske lite väl klen för ett 72Ah batteri.

Tanke nummer två var en spänningsregulator på typ 14V och ingen batteriladdare utan styra detta själv då startströmmen borde
dra ur batteriet såpass att det inte blir överladdat på en båttur på någon timme.
Nackdelen är då att hitta en spänningsregulator som klarar av strömmen.
Det närmaste jag hittat är 5A vilket bara är en femtedel av behovet.
Kan man på något enkelt sätt parallellkoppla dessa och hur stort är kylbehovet?

Fundering nummer tre är att jag i något forum sprang på en idé med att koppla en shuntdiod mot jord som den vägen leder bort all överspänning.
Skulle detta vara en bra lösning och hur dimensionerar man shuntdioden?


Några andra funderingar jag har är hur mycket kan man belasta Alternatorn utan att den tar skada och
finns det något bra sätt att i så fall begränsa strömmen, förutom att avända säkringar som man i värsta fall får byta varje gång man slår på en extra lampa.

Jag är öppen för alla förslag då den laddningsregulatorn jag hittade hos Plastimo (artnr 53465) kostar nästan 5 000 kronor och hade inte riktigt tänkt mig så mycket pengar.
En fullgod lösning för så lite pengar som möjligt. Har inga problem med att löda ihop något så länge det finns ett kopplingsschema och komponentlista.
Dock går jag nog bet på att etsa kretskort.

På något sätt skulle jag även vilja ha in Solcellen och dess regulator inkopplad då jag vill försäkra mig om att batteriet alltid är fulladdat och mår bra.
Detta är även viktigt då jag ofta kör garminen utan att motorn är igång och även lanternorna så snart de är inkopplade.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att spänningen blir hela 16V redan på tomgång, med 75Ah batteri?

Var exakt mätte du då? Kan knappast varit på batteripolerna iaf.

Du har sannolikt kraftigt spänningsfall mellan generator och batteri, som orsakar merparten av spänningsvariationerna. Och har mätt på generatorsidan av spänningsfallet?
(Billiga huvudströmbrytare är f.ö klart misstänkta, tar isär min och rengör nästan årligen.)

Skulle kollat upp och åtgärdat det först.

Här en bra sajt om laddning, regulatorer tas upp nederst ...
http://continuouswave.com/whaler/reference/PMA.html

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ska kolla upp länken.

Jo jag vet att jag behöver kolla över hela elsystemet. Visserligen är det mesta relativt nytt, Säkringspanelen och huvudbrytaren är från förrförra året.

Dessvärre är jag förkyld för tillfället och känner inte för att vara ute i regnet idag. Annars hade jag rotat i motorn idag.

Spänningen är den spänning som Garminen får på sina ingångar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Tack för länken. Mycket givande läsning. Oavsett konditionen på kopplingar med mera så kommer det att bli en regulator. Gäller bara att hitta en lämplig till ett bra pris. Alla hittils verkar styra magnetiseringsströmmen och sitta direkt på generatorn. Plastimo hade visserligen en laddnigsregulator men de ska ha c:a 5 000 för den.

Sjukt att så fort vatten är inblandat så kostar allt massor. Tillverkningskostnaden är knappast så mycket högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorcykeldelar, snöskoterdelar eller annat liknande!

Nästan alla motorcyklar har shuntreglerade generatorer, mindre hojar har oftast en enfasgenerator (en lindning, en eller två kablar från statorn) medan större t.ex. sporthojar har trefasgenerator (3-4 kablar) och därmed en annan regulator.

Tror att Jofrab eller Duells har en universallikriktare/regulator till snöskoter för runt 400kr om inget ändrats sedan jag kollade, två gula kablar som kopplas till båda ändar av statorlindningen (kräver att lindningen inte är jordad i ena änden, vilket vissa är!) och svart & röd kabel till jord & pluspol. Minns inte hur hög generatoreffekt den tål, men det kan nog vara något runt 200W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...