Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Wellcraftbowrider

Motorbyte V6-V8

Rekommendera Poster

Hej

Har en Wellcraft Eclipse bowrider 1991 19 fot med en 4,3 l V6 idag.

Går i tankar att byta denna mot en V8.Enl uppgift ska detta passa rakt av men det finns säkert hinder på vägen.Plats i båten inget problem,har ca 40 cm fram till motorrumskant.

Hittade ett klipp från landet i väster där det framgick att båten sålts med båda alt ny.

Kunde ej se om det var samma drev...

Tips mottages då jag ej skruvat så mycket med båtar.

Har bara erfarenhet av entreprenadmaskiner som mek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det passar i stort sett rakt av förutom att V8an har främre motorfästena lite längre fram (c:a 110mm). Och att du behöver en annan utväxling i drevet. Går förvisso att kompensera med annan stigning på propellern men är inte riktigt rätt väg att gå. För övrigt inga som helst problem. Har själv bytt min V6a till en 383 MAG och el och allt passade. Fick förlänga hyllorna som främre motorfästena står på enligt ovanstående men för övrigt inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Förlänga hyllorna säger du,jag har längsgående balkar som ligger öppet ca 30 cm framför befintliga fästen idag.Borde alltså bara vara att flytta fram fästena.Ska jag använda svep,medbringare o svänghjul från 6:an?

En annan fråga,håller mitt drev Alpha One Gen 1 för effekten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha II dreven funkar ok upp till ca 300hk, finns även dom som kör upp till även 400hk, men inget att rekomendera om du inte vill byta drev varannan säsong:)

Nu vet jag inte dina orsaker till motorbytet, MEN, är det för att åka snabbare så rekomenderar jag dig att gå upp till 300hk motorn, typ 350 MPI, eller en big block förgasare är också ok, annars blir skillnaden från dina 190Hk obetydlig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina hyllor var korta och endast avsedda för V6an men då har du inte ens det problemet. Drevet finns ju originalmonterat med V8 så det håller. Det håller bättre om man byter till rätt utväxling, i detta fall 1,47/1,50 än om du behåller din nuvarande som bör vara 1,81/1,84 eller 1,62/1,65. Övriga grejer bör också passa normalt sett. V6an är ju i stort sett lika motor som V8an för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

Anledningen till motorbytet är att komma åt mera kraft i starten vid div vattenlekar osv. har ett par tonårsbarn och de vill testa det mesta.....farten räcker idag ca 40 knop

V6 har nog gjort sitt bästa efter påfrestningarna som varit,båten är ganska tung,släpar på ringar o skidor med allt mera folk på,sen har den gått 18 säsonger,kompet börjar att sjunka vid prov samt en del rost om man tittar in i den(sjövattenkyld-Loftahammar)

Hade en tanke att göra det ordentligt med slutet kylsystem för att ta vara på pengarna man plöjer ner,har fått lite olika förslag på motorer,svårt veta vilka som är seriösa firmor då man inte har erfarenhet.Alla lovar allt men så bra är det väl inte.

Vad är rimligt för ett komplett paket 350-383 motor,vilken effekt kan man vänta sig,blir den som en Penta ungefär 260-300 hkr

Tänkte att ladda upp lite kort under bytet,kanske kan vara nån till nytta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V8an med enklaste förgasarbestyckningen(5,0l) ger 220hk, 5,0l MPI 260hk, 350 eller 5,7 litern ger med förgasare 250-260hk, och 300 hk med MPI. Detta gäller Mercruiser motorer, VP använder samma block men lite olika förgasare/insprutningssystem och effekterna kan skilja några hk -. Givna effekter gäller på motorer från ca år 2000 och nyare.

Rent fysiskt så är det oftast enkelt att byta motor, ganska så lätt att lossa alla anslutningar. Dock va lite observant på anslutningarna (el) då dessa KAN se lite olika ut, men ska inte va något stort problem. En V8 ger  alltid mycket bra axelerations egenskaper obeorende av typ.

Lycka till med bytet:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En begangnad Mercrusier 350 MPI kan du få från ca 50 000 kr på www.blocket.se.

Du kan köpa nya maskiner i olika grad av färdigt skick och med varierande tillverkare likvärdiga med Mercruiser hos tex. www.usaonline.se  59 000 kr elller http://www.johnsbatmotor.se/motorer_1.html#ersattning_priser priser ca ca 38 000 kr till 197 000 kr.

Bästa alternativ till dig skulle vara en nyare 350 MPI eller någon av Mercruisers nyare ersättningsmaskiner med då drar det iväg till ca 149 000 kr komplett med drev.

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...