Torparn61 3 Postad 25 Juli , 2010 Har precis köpt en stålbåt, fick med en bärbar dator med bl.a. SeaClear2 & DrDepth. Förra ägaren har inte använt programmen alls, saknar givare. Har nu hittat en GPS-puck som jag hoppas kan kommunicera med SeaClear. Givaren kommer från Soltek, och heter GM 158 USB (http://soltek.se/pdf/gm158usb.pdf) Min fråga är, kan jag använda denna GPS-puck? Kan man även ansluta en Ekolodsgivare till SeaClear? (har inte kollat programmet så mycket) Någon som kan rekommendera en givare? Någon som har några bra tips, eller annat som jag bör tänka på? Tacksam för snabbt svar Senast ändrad av Torparn61 | 25 juli 2010 | 10:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 515 Postad 25 Juli , 2010 Själv använder jag en givare från Kjell&Co www.kjell.com Den heter GlobalSat BU-353 GPS förr 449:-. Så där kan du spara ett par hundringar. Programmet har möjligheter att ansluta både vind, djup och kompass. Detta görs vi NMEA, så givarna måste skicka NMEA-signaler. Programmet är väldigt enkelt att använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 Juli , 2010 Ekolod med NMEA utgång kan kopplas till Seaclear, som visar djupet i siffror. Djuplarm kan ställas in i Setupen under instrument. Kräver egen com ingång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser