Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Joachim1

Yamaha 90hk varvar inte ur.

Rekommendera Poster

Tjena jag har problem med min Yamaha 90hk 2-takt  -05 som sitter på en Finnsport 650AC. Med 17 tum stigning på propellern varvar jag max 4500rpm och håller max 24 knop. Bytte propeller idag till en med 15 tum stigning. Då varvar den bara 100rpm mer men håller fortfarande samma maxhastighet på 24 knop??? Jag tycker att jag borde ökat mer än 100rpm när jag gick ner 2 tum i stigning... Det är inte fel på varken varvräknare eller knopmätare. Spjällen till förgasarna öppnar fullt vid fullgas. Motorn jämnt och bra annars. Gjorde ett komptest på den i våras och hade bra komp. En i båtklubben har en likadan båt, men med en Mercury 90hk tvåtakt hans båt gör 27knop om det är bra väder. Jag saknar 3knop. Har ni någon idé om vad som är fel och vad jag kan göra åt problemet?

 

Mvh. Joachim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter underligt med endast 100 rpm och att farten blir densamma. Räkna lite på det och återkom med dina funderingar och slutsatser.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=354086

P.s. Nya stift kan skilja 1-2 kn på topp utan att motorn för den skull behöver att gå dåligt med de gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte i nya stift i våras och har under hela säsongen haft samma prestanda.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på tråden du länkade till. Jag hade förut en Yamaha orginal propp med diameter 13 1/4 stigning 17  Jag köpte en propp med diameter 13 3/4 stiging 15. Kan det vara så att jag gick ner i stigning men upp i diameter och dessa tog ut varandra?

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar va en liten motor till en så stor båt.. Yamahas 90 hästare är ansedd att va ganska svag men lätt. Murklan har betydligt större slagvolym o är även tyngre. Det sägs att Yamahan ger nåt mindre än 90 hästar medan Mercuryn snarare ger något mer. Därmed sagt att du kanske aldrig når de 27 knopen som din kompis gör. Den är även väldigt känslig för hur den blir proppad. Skulle sikta på 5400 - 5600 rpm på fullt i ditt läge. Absolut inte mindre än 5200 rpm.

Orginal Yamaha aluproppar brukar oxå gå bäst. Båttidningar har gjort flera tester där det visat sej att Yamahas orginal aluproppar har gett bättre prestanda på alla punkter än piraterna. Dimensionen på din nuvarande propp tyder på att det är en piratpropp då orginalet håller 13,5 dia i 15 pitch. Men du måste ner mer i stigning för att det ska bli bra. Yamaha har ända ner till 11 stigning men så långt ner ska du nog inte.

Har du köpt proppen ny av en seriös handlare bör du ha bytesrätt till en annan stigning. Nekar de dej det ska du inte handla proppar där mer. När man köper ny propp blir det nästan aldrig bra på första försöket. Därför är bytesrätt så viktigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Jarb>>> hur långt ner tror du jag måste i stigning? 13 kanske. Det stämmer att den 15 jag har köpt är en pirat av märket Vortex. Hubkitet har jäkla dålig passform, fick mer vibrationer med piratproppen än med Yamma orginal 17 som jag hade innan. Finns det någon sida på nätet som säljer Yamma orginalproppar? har letat med hittar inte någon.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vänd dig till en yamaha återförsäljare han har propellrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket svårt att säga men nånstans runt 13-14 om vi utgår från orginalproppen. Skulle nog börja med att prova en orginal 14 och se vad det ger. Vortex är ju en propp från Michigan Wheel som de kallar Hi Performance aluminum propeller och det är nog inte en sån bladdesign du behöver, dessutom är 15 den minsta pitchen i den serien. Om du inte kan byta den till en orginal Yamaha så har Michigan en serie som heter Match. De ska vara lika orginalpropparna men det har visat sej i tester att de inte når riktigt ända dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att beställa en orginalpropp med 13 stigning. Jag återkommer med resultat när jag testat proppen.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg o se till att få bytesrätt om det inte skulle funka med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du tilltar ut motorn så proppen tar luft varvar den mer då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att tillta ut motorn och då varvar den mer. Motorn kan varva mer, men det är förmodligen för stort motstånd med 15 stigning. Har lånat hem en orginalpropp 13 stigning, ska ut och prova den idag, återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13 i stigning blev perfekt. Nu varvar jag exakt 5500rpm och har 25 knop vid fullgas. Vid vilket varv bör jag ligga för bäst bränsleekonom? Jag varvar 5000rpm vid 22 knop. Båten planar ut vid 18 knop. Det känns som 5000rpm och 22knop är bra marschfart.

Tack för alla goda råd om val av propp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en likadan motor som du men på en betydligt mindre båt. Enligt Yamaha Körfakta så tar den på den båten 34 l/h vid fullt och 5500 rpm, vid 5000 rpm 28 l/h och vid 4500 rpm 22 l/h. Nu har ju du en helt annan båt och effektbehovet kan ju skilja en del vid de olika varven men en väldigt grov fingervisning kan du ju ta det som. Det skulle isf ge ca 1,4 l/nm vid fullt och 1,3 l/nm vid 22 knop. Kolla vad du får för fart vid 4500 rpm om den fortfarande planar ordentligt då så kan du ju se ungefär vad det blir där oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...