Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Revo_b

Hjälp med Topplockspackningen

Rekommendera Poster

Hej,

Har just köpt en båt med en mb20a och nu efter några dagar bara så är det vatten i motorn.

Har inte så mycket erfarenhet av att meka med motorer annat än att byta olja bromsar mm.

Jag undrar om det är någon som kan förklara steg för steg på vad man ska tänka på vid bytet före och efter mm.

Vet inte ens vad för packning jag ska ha, enda som jag vet är att biltema ska man undvika, utan hellre original isf.

Har ett tidigare forum inlägg med bilder hur det ser ut. För jag vet inte ens om det är topplocket eller om det kan vara något annat.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=360004

Tacksam för all hjälp

post-10015784-1394236448,2026_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Revo_b

Att byta en toppackning är i äntligen inte så komplicerad, det gjorde jag med mitt kunskap på min B18.

Om det är som du säger att du inte har det skulle jag i din plats inte göra det själv.

Det behöver kolla om du inte har en spricka någonstans på topp eller blocket, och att det är bara packningen som ha gått sönder.

Det jag skulle rekommenderar dig är att ta kontakt med en bilmekaniker som kan byta den åt dig på några få timmar plus att det krävs att har en moment nyckel som du förmodligen inte har.

Eftersom topp är gjort av järn, det ofta inte behöver plana den.  

Toppackning köpte jag den på mekonomen.

Att ta ut olja är lite jobbigt men det går att ta ut den under ifrån motorn men det är trång, fick lämna den rinna ut och därefter torka med hand.

Hoppas att det löser sig för dig.

Mvh ((Alani))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alani,

Jag har momentnyckel men har inte gjort det tidigare samt oljepump så att jag kan pumpa ut oljan (om man kalla det olja).

Det jag inte är säker på:

1.Måste jag ha nya bultar?
2.Måste jag fräsa topplocket (hur ser man att det måste göras)
3.Välja rätt packning
4.Hur man eller med vad man slipar eller tar bort gamla packningen

Sen fick jag veta att man måste justera remmen eller något för att motorn ska starta. Eller har jag fel?

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att ta bort delningen på grenröret sen alla slangar rören som går under insuget/grenröret längst bak sitter ett fäste där o sen slangen övre som går in i torpedvägen sen alla slangar insuge soppa slang o gaswire o sånt sen tar du bort ventil kåpan sen tar du lös ventilvipp/axeln eller va den heter lossa lite på varje skruv lite i tagen sen lyfter du bort den sen tar du ur alla pinnar kom ihåg att lägga dem så de kommer exakt i samma hål sen så lägg dem så du vet i vilken hål de ska sitta i sen de är nämligen inslitna i de hålet de satt även om de ser typ exakt lika dana ut sen är de bara lossa toppen en skruv för skruv lite på varje hela tiden sen när alla är lösa så är de bara rycka den toppen sen får du sitta o slipa o slipa med typ en stor kloss som täcker hela brädden på toppen o dra fram o tbx allt av den gamla packningen ska bort o lite till så de blir 100%tät sen så komihåg att sätta topp packningen rätt, det står (top) på packningen sen ska du dra toppen i spec ordning brukar stå på förpackningen på topp packningen om du köper från mekonomen så brukar de stå de i alla fall: P sen får du byta olja sen i med nytt vatten  om du har färsk vattenkyld sen ställa in ventilerna med bladmått 40in 45 ut på ventilerna.

I mitt fall använde jag samma bultar men du kan köpa nya om det är så du vill.

Topplock gjorde jag den rent med tunn sandpapper och en kloss, den ska vara lika kling som nytt på båda block och top.

När du köper packningen, det är bara att säga att det är till en Volvomotor B20 så får du den rätta.

Glöm inte att alla bultar ska moment dras.

Bultar ska dra i ordning.

 

25-0820417654T.jpg

den ordningen drar du, först 40nm sen 80 sen ska de väl varmköras å dras te 90nm, men jag drog 40 80 90 sen starta utan efterdragning och det har funkat fint.

 Glöm inte att lägga nytt olja, om du ser att den är lite gråaktig efter start, det är på grund att det fanns kvar gamla blandad olja och vatten i motorn, det kommer att försvinna rätt snabb av sig själv.

Mvh ((Alani))



Senast ändrad av Alani | 25 juli 2010 | 18:04



Senast ändrad av Alani | 25 juli 2010 | 18:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde:

Innan du ta bort kammrem, på kransen har du en liten markering (hack), se till att den är längst upp så att den är på samma plats när du sätter tillbaka remmen, du kan vrida motorn där ner vid vevaxel med en hylsa nyckel

Lika bra att du även där köper en ny rem, du slipper att får uterligare problem med den gamla ifall att den skulle nångång gå sönder.

Mvh ((Alani))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack.

 

Har en ny rem hemma, ska köpa nya bultar så jag slipper tänka på var dom var tidigare samt att jag vill ha det nytt . Men jag har hört att man ev måste fräsa topplocket, vad har jag hört det ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med att fräsa, du menar plana, det måste man göra det på nyare motor som har topp och block i aluminium som är mycket känsligare men i ditt fall är den gjort av järn därmed inte behöver plana, bara slippa rent.

Mvh ((Alani))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu det är ingen kamrem på den motorn som bilden visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! det stämmer, det är inget kamrem på den motor då man inte behöver tänka på det. tack att du rättade till.Cool

Glöm inte att köpa också en ny oljefilter.



Senast ändrad av Alani | 25 juli 2010 | 19:07



Senast ändrad av Alani | 25 juli 2010 | 19:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack alla.

Ska börja i morgon med ett besök hos mekonomen med allt som behövs.

/revo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok har kommit så långt att jag har demonterat topplocket, sandpapprat den fint (ska ha kvart bultrna) så jag har numrerat dom.

Allt är klart för montering i morgon, ska till mekonomen i morgon och plocka ut alla packningar, tändstift mm. Beställde den dyrare topp packningen som är förstärkt.

En vän till mig som är mekaniker ska komma och hjälpa till med monteringen så att allt går rätt till.

Vi kommer att fylla med olja och ny filter för att köra den en stund och tappa allt och byta filer och ny olja igen för att få den extra rent.

Så håll tummarna så att inget går fel i morgon.

Kommer med uppdatering senare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det inte är bultrarna som behöver markeras men metal pinnar som är ca 20 cm långa, hoppas att du inte blandade ihop dom, det är viktigt att ha dom på samma plats.                                               Eftersom dessa pinnar slits på olika sätt, om dom inte hamnar på samma plats, det kan resulterar att motorn tickar efter monteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att justera ventilerna och efterdra topplocksbultarna efter varmkörning.

Kolla även så termostaten öppnar vid rätt temperatur eller köp en ny direkt.

Dock lite fundersam, du köpte båten nyss, sa säljaren något om motorns kondition ?

Eller köpte du båten i befintligt skick där du skulle få fixa en del själv?

 

Ytterligare med din motor. Då du fått ihop allt kan ett kompresionsprov vara bra för att se status på motorn kondition.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i princip fem troliga felkällor till vatten i oljan på en B18/20

1, Oljekylaren

2. Sönderrostad topp

3. Det som du håller på med nu, packningen

4. Sönderrostad avgaslimpa/ krök

5. Defekta packboxar i impellerpumpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blås ur hålen innan  du monterar toppen och rengör gängorna på bultarna med stålborste.

Jag brukade ha en droppe olja på gängan inna mont. men här går åsikterna isär.

Motorn skall ha kallnat innan du efterdrar toppen och det är först efter efterdrganingen som du skall slutjustera ventilerna.

Jag rekommenderar ventilmötesmetoden vid justeringen av spelet.

Rotera motorn i dess normala rotationsriktning och kolla på vipparmarna.

a. När vipparmarna möts (avgas stänger insug öppnar) på 1:an ställer du spelet på 4:an.
    Om du vrider för långt så går det bra att vrida tillbaks en liten bit. Det behöver f.ö. inte vara exakt vid mötet, lite fel spelar ingen roll.

b: möte på 2:an ställ 3:an

c: möte på 4:an ställ 1:an

d: möte på 3:an ställ 2:an.

Det spelar ingen roll i vilken ordning spelen ställs. Om första mötet sker på 3:an ställer du 2:an. 

Ventilmötet sker då cylindern växlar från utblåsning till insug och då befinner sig en annan cylinder alltid i början på arbetstakten där den tänder. Det är i detta läge är båda ventilerna på den cyl som skall justeras stängda varför ventilspelet kan. På detta sätt slipper man hålla koll på var kolvarna befinner sig, det ger sig själv så att säga. 

Denna metod funkar bara på en 4-cyl motor.



Senast ändrad av guestsson | 27 juli 2010 | 10:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köparen och jag kollade  igenom oljan innan köp och provkörde den, några sistans senare så gick packningen.

Nu är allt fixad, motorn går som en klocka nu. Ha bytt olja/filter 2 gånger extra innan sista , så 3 oljor filter, motorn är justerad (hade en mekaniker med mig idag som visa hur allt skulle monteras.

Gasen är också justerats samt tomgången. Så nu är båten som ny (tvätt är kvar efter all olja o klet)

TACK ALLA för era tips, hade inte fixat det utan er.

Denna tråd är nu löst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...