Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
nicklas_lulea

Problem med drivlina -HJÄLP-

Rekommendera Poster

Otursförföljd som jag verkar vara har ett nytt problem inträffat... morr....

 

Har en Sea Ray 220 OV -91 med Alpha One Gen 2 Mercuiser 5,7L. Var ute och åkte idag, marschade ca 20-22 knop då det helt plötsligt kändes som om någon slog av på gasen...(fast motorn varvade fortfarande)

Motorn varvade ca 3000rpm och båten saktade in.

Slog av på gasen och lade den i friläge, la i växel och försökte gasa... Motorn varvade upp men jag fick tomgångsfart på båten, dvs. 3 knop...

Mao, känslan av att det slirar(?)... Skall tilläggas att motorn varvar utan problem, men inte mycket mer än så. Farten ökar inte ifrån 3 knop. Fungerar att lägga i backen, men det är samma sak där... Händer inte mycket när man gasar

Lyfte upp drevet och propellern sitter fast som den skall...

 

Kan inte speciellt mycket om drev, men det som jag upplevt under denna säson (den enda som jag haft båten) är att när man skall gå ifrån friläge till växel så är det ungefär så här...

tick-tick-tick-tick-tick-tick-*klonk* så går växeln i. (gäller både fram och back)

Nu... efter problemet är det samma sak, fast mycket tystare och i vissa lägen bara ett klick så går växeln i...

Motor drev har enligt mätare ca 700 timmar och föregående ägare har bytt ryckutjämnare...

 

SNÄLLA... TIPS? Vad kan vara fel??

 

Som vanligt OERHÖRT tacksam för detta forum och alla snälla människor som tar sig tid att svara.

 

Tack på förhand,

Nicklas / Luleå

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ang. drevet så har du antingen ett fel i microbrytarna som sitter uppe på motorn som skall se till att döda motorns varvtal precis innan du lägger i växeln för att skona kugghjulen som sitter inuti drevet. Eller så är du ej tillräckligt bestämd när du lägger i växeln, tveka ej.

Om det fortfarande låter illa när du växlar bestämt så se till att få detta åtgärdat så fort som möjligt innan ditt drev rasar och blir väldigt kostsamt att reparera.

/Persk



Senast ändrad av Persk | 25 juli 2010 | 00:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret...

Problemet är att felet hände under körning. Det spelar ingen roll nu efteråt hur jag lägger i växel (fram eller back) det händer ändå inte mycket mer än att propellern snurrar i tomgångsfart, så fort jag gasar så varvar motorn upp, men jag har fortfarande samma fart på båten... Min magkänsla lutar åt något mekaniskt, men skulle det vara något enkelt (som det aldrig är när något inträffar för mig) så är frågan ... vad?

Båten kommer tas upp idag oavsett då det inte gå att felsöka så mycket mer när den ligger i vattnet.

Någon mer som har idéer?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du gasar, hur mkt går varvet upp till då? Du säger att du gör 3knop... Men vad är varvtalet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1. Kolla så att växelvajer och reglage verkligen löper som de skall vid fästet på motorn. Det kan vara så att vajer har gått av eller är på väg att gå av eller att någon skruv har skruvat upp sig på växelföraren (Shift assist).

2. Ta hjäp av Mercrusier's manualler för att felsöka...

http://www.boatfix.com/merc/mainmenu.pdf

Alfa one sterndrive....

http://www.boatfix.com/merc/Techbk/95/95HSA2.PDF

3.Har du stålpropeller så kan drevet ha gått sönder utan att det är väldigt stor skada på propellern om du haft otur...

 

Mvh Jerhed



Senast ändrad av Jerhed | 25 juli 2010 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall försöka svara.

 

Gällande varvtal så är det tomgång 200 rpm, så ca 1000rpm och tre knop... Gasar jag mer så ökar varvtalen utan bekymmer men hastigheten förblir densamma....

 

Kände på propellern igår och det satt fast... (svårt att felsöka från aktern utan att bokstavligen trillla i)..

 

Frågan är ju hurpass lätt/svårt detta är att felsöka på land? Känns ju som om man har lättare att testa då den ligger i vattnet? Fast, en marinverkstad kanske hittar felet direkt?

 

Fasen vad jag är TACKSAM för era svar!

 

Mvh,

Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Kolla spjället i bockhornet tror att det fastnat i stängt läge.Står det stängt så trycks inte avgaserna ut som de ska utan kväver motorn Hadde samma fel på min Glastron, varvade upp och gick jättefint när man hade friläge i ,men när man la in driften så orkade inte motorn med att få båten upp i planing utan gick ca 4-5 knop fast att motorn varvade upp.

mvh Kurran



Senast ändrad av kurran | 25 juli 2010 | 13:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter precis som om din propeller slirar i navet, se om du kan få fatt i ngn propp att testa med, (vad som helst stigning eller liknande spelar ingen roll, du ska ju ändå bara felsöka)

Även om en propeller slirar vid pådrag av motor kan man i stort sett aldrig simulera den kraften när man står i konstig vinkel vid bryggan och försöker snurra runt propellern för hand. Du skriver inte om du har original prop eller ngn stålvariant? Har du original i Alu så kan det mycket väl vara så att den ngn gång har gått mot en sten lite grann utan att det blivit för mycket skada på prop men däremot så har navet fått sig en törn och med tiden börjat slira.

Som sagt, få tag på en testprop och se om det blir samma fel....

Angående rasslet innan växeln går i, föregående inlägg nämner att du kanske inte är tillräckligt bestämd när du lägger i växeln. Tryck till reglaget lagom snabbt och hårt och se om det fortfarande rasslar på samma sätt. Gör det fortfarande det så kan det vara att dina växelvajrar är slitna/tröga, och oftast de som går ifrån microbrytarplattan och ner i drevet. Dessa skall INTE smörjas in som vissa säger, då blir det för tröga och nämnda problem uppstår. Dock brukar i samband med detta motorn dö eftersom det tar för lång tid för växeln att gå ur. Microbrytaren fungerar som så att den bryter tändningen till motorn precis när växeln skall gå ur för att spara dog-clutchen. När växeln går i så ska den mig veterligen på din motor INTE bryta tändningen. Detta görs på OMC-drev har jag för mig.

Om man vill går det att tämligen lätt justera vajrarna på microbrytarplattan så att man får en skön växling. Funkar bäst om man är två pers, en som växlar och en som justerar vajer tills det känns bra.



Senast ändrad av Matanza | 25 juli 2010 | 13:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

TACK..TACK för hjälpen! Jag hittade problemet och låter bilden tala för sig själv!

Oerhört tacksam för detta forum och alla som tagit sig tid att svara, ni är fantastiska!

 

//Nicklas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var som jag misstänkte det är bara att byta nav då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha...

 

Jag behöver alltså inte byta hela propellern?? Det var min första misstanke. Axeln på drevet ser helt perfekt ut...

 

/Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det trasiga navet utav plast eller gummi? är det utav plast så kan du bytat själv ,är det gummi så är det ett komprimerat nav som måste pressas i propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nicklas,

Var noga med att kontrollera att axeln verkligen är rak. Det framgår tydligt i Mercrusiers manual hur du gör med precisionsinstrument. Men en enkel koll är lätt att göra. Genom att hålla en skruvmejsel vinkelrätt släpande mot axeln samtidigt som att du vrider axeln ett par varv. Axeln skall inte lyfta mejseln kännbart/synbart. Titta också så att propellern ser symetriskt lika ut för varje blad. Liknande test går att göra på denna när du bytt hub eller om du på annat sätt får den centrerad runt en axel. Om propellern är i obalans kan du lämna den till renovering...

Uppstår obalans har du snart en trasig hub igen och vad värre så kan du skada mer av drevet vilket blir dyrare!!!

 

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...