erikart 0 Postad 11 September , 2004 Jag ska köra en 4,85m lång styrpulpet från göteborg till sthlm. Båt med motor väger cirka 600 kg. I köpet ingår en oregistrerad ny obromsad trailer. Får man köra 80 km/h om trailern registreras? Jag läste på Fogelstas hemsida att lätta släp under 750kg får köras i 80. Jag har aldrig kört med släp förrut så jag funderar på att låna en bromsad trailer istället. Det känns lite säkrare. Någon som har erfarenheter i ämnet? Kan man köra 50 mil med en obromsad trailer eller är det dumt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 11 September , 2004 Det ska inte vara några problem med de........om du har en stor bil eller möjlighet att låna en så gör de. Det blir olidligt ryckigt o knyckigt att dra en båt efter tex en golf i 50 mil. Lung och planerad körning är det som gäller för stoppsträckan blir rysligt lång med en obromsad trailer gemfört med en bromsad........ Lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 11 September , 2004 Obromsad: S k EU-trailer med max totalvikt (trailer last) på 750 kg får köras i 80 km/h. Eftersom din båt inkl motor väger 600 kg återstår 150 kg som trailern skulle väga. Såvitt jag vet är ingen obromsad EU-trailer så lätt. Fogelsta 754U har en max totalvikt på 750 kg med maxlast 550 kg (nära...). Det skulle bli 50 gk överlast i ditt fall på den trailern. Vad har du för obromsad oregistrerad trailer? Är det en s k båtupptagningsvagn som endast får köras i 30 km/h? Att köra 50 mil, och mellan Göteborg-Stockholm, med en obromsad båtupptagningsvagn skulle inte jag göra, du får t ex inte köra på motorväg/motortrafikled och maxhastigheten 30 km/h gör att resan tar rätt många timmar. Visst har jag sett folk susa fram med båtupptagningsvagnar i högre hastighet än så men det är ju inte tillåtet. Hade du kunnat använda en EU-trailer och därmed få köra i 80 km/h så hade det ju varit i princip lika bra som att använda en bromsad registrerad trailer som också får användas i 80 km/h. Personligen skulle jag nog hyra en bromsad trailer för transporten (Statoil t ex hyr ut). Jag har själv en Bålstasläpet REG 1350 som funkar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 11 September , 2004 Nu dök det upp något som jag inte har en aning om. Vad är det för skillnad på en obromsad trailer och en båtupptagningsvagn? Är det fjädring, eller hjulaxlar eller vad är det som skiljer? Inom parantes skulle jag nog aldrig ens försöka köra 50 mil med min upptagningsvagn. 30 km/timmen och ett otroligt skumpande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 September , 2004 Hej, En obromsad trailer kan ju vara en s k EU-trailer och en sådan EU-trailer får du köra i 80 km/h. De har såvitt jag vet nån form av fjädring (det är väl det som skiljer dem från båtupptagningsvagnar som ju är ofjädrade). Fogelsta 754U är exempel på en sån obromsad trailer. Båtupptagningsvagnar brukar de enklare trailers kallas som inte har nån fjädring och inga bromsar, och man måste bl a ha en långsamgående fordon skylt bak när man drar iväg med ett sånt ekipage eftersom max hastighet är 30 km/h. Fogelsta BUV852 är exempel på en sån. Eftersom dessa saknar fjädring bör man väl inte dra iväg på några längre resor och i synnerhet inte på dåliga vägar(med gupp osv) eftersom båtens skrov kan få lite stryk då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 September , 2004 Läs även här för mer info: http://www.vv.se/faq/fordon.htm Efterfordon Tex PDF broshyren där. Släpfordon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikart 0 Postad 12 September , 2004 OK. Tack för det. Jag har fått låna en bromsad trailer av en bekant som jag kör upp båten på. Då återstår det lilla problemet med den köpta trailern. Jag får hoppas på att den kan monteras ner och ta med en del i minivanen och den långa axeln fastspänd på trailern. Annars får det bli en försäljning. Någon i göteborg som behöver en trailer? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser