Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Oldenburg

Problem med GPS GlobalMap 5200 C

Rekommendera Poster

Hejsan

Skickade en fråga till Lowrance.se ang ett problem med Zoom In. Jag har ännu inte fått något svar men det kommer säkert. Under tiden kunde man ju ställa samma fråga här på Bryggsnack - det är ju inte alls omöjligt att någon känner igen problematiken. Jag tycker själv att jag nästan har nått vägs ände med att jazza runt i menyerna och prova olika inställningar. Jag har ju ingen erfarenhet av GPS-er och hur dom brukar bete sig när dom tänker rasa. Det slår mig plötsligt att det kanske är minneskortet som är lite dåligt. När GPS-en verkar tänka väldigt länge i.s.m. Zoom In syns en minneskortsymbol ner i högra hörnet på displayen. Jag har provat att läsa kortet i minneskortläsaren på PC-n och jag ser att det finns en fil i utforskaren. Den går naturligtvis inte att öppna utan dyr programvara.

Här är frågan till Lowrance.se:

Hej
Hade väl inte tänkt skaffa Gps i båten men när jag nu bytte båt fanns det en Lowrance GlobalMap 5200C med ett SD-kort Navionics Sweden West (5G483S V03.18) på plats så jag blev lite nyfiken!
Programvaran i Gps-en är ver: 1.5.0 build: LL10796 C stv: 1.0.
Jag har laddat ner manualen från Lowrance.com och lagt en hel del timmar på att sätta mig in i all funktionalitet mm. Mycket intressant! Och det mesta verkar funka. Men precis som den förre ägaren mycket riktigt påpekade så är det ett problem att zooma in mer än till (cirka) 16 nm därefter tänker apparaten väldigt länge och kanske även klarar 8 nm osv. När jag bestämde mig för att göra en factory reset (Menu Menu - System Setup - Reset Options - Yes) gav System Setup ett fönster med enbart 11 gråa rader! Efter att ha googlat fram hur man gör mjuk reset (Pages Pwr) resp. hård reset (Zoom out Zoom in Pwr) gick det bra att få fram Reset Options - Yes. Problemet med zoom in kvarstår och min fråga är om detta är ett känt problem och om det kan hjälpa att uppgradera till senaste programversion från Lowrance.com (ver: 2.5.0).
Eller är det hårdvaran som tjänat ut?

mvh
Sören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Efter att ha uppgraderat till ny mjukvara (ver. 2.5.0) funkar nu Zoom In helt perfekt.

Det var nog inte så komplicerat som jag trodde. Jag laddade ner ny version från Lowrance.com till ett SD-kort i hemma-PC-n men eftersom jag använde ett SD-kort (1GB) märkt HC utan att jag förstod att HC står för High Capacity vilket inte GPS-en gillade så blev jag lite ställd. När jag nu har provat med ett gammalt standard SD-kort (1GB) som jag lånade från kameran så bytte jag version i GPS-en på några sekunder.

Eftersom några av nyheterna i 2.5.0 (se nedan) hade med Navionics och kortläsare att göra så var nog ver 1.5.0 inte helt perfekt:

- Improved Navionics support

- Modified SD/MMC data storage properties

- Improved Navionics card support

- Modified memory card reading functionality

- Enhanced Navionics support

Det känns alltid bra att fixa problemen SJÄLV! Även om det tar tid!

Sören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...