Holmen2 0 Postad 24 Juli , 2010 God kväll allesammans Sitter i skutan i Käringöns gästhamn och undrar om de j***a organismerna som jag har fått i tanken. Jag har hällt i Grotamar (chockbehandlingen som de kallar det) och har funderingar på om det hjälper att installera genomskinliga s.k slangfilter INNAN vattenavskiljaren och de 2 förfilter jag har. Kan man fånga upp det grova slamset innan det går in i motorn/insugningen och slammar igen vilket medför motorstopp och rengöring samt avluftning? Jag menar, fångas skiten upp i dessa filter överhuvudtaget eller är det maningslöst att installera? edit: Jag har installerat ett filter direkt efter sugledningen på tanken. Senast ändrad av Holmen2 | 24 juli 2010 | 19:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 25 Juli , 2010 Hej Ibland verkar det vara så att urtagning av tanken och ordentlig rengörning behövs. Att alltid använda tratt med filter tror jag är ett måste och nu finns de också med vattenavskiljare. mvh Jerhed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 25 Juli , 2010 Lite oklart vad du syftar på. Om du tänker på det skräp du har i tanken just nu så är nog bästa sättet att suga ut det på annat sätt, alltså inte via bränsleslangen. Du kan testa med en oljesug av vaccuumtyp. Annars är det nog grundligare rengöring av tanken som gäller enligt tidigare inlägg. Jag skulle inte installera alltför mycket extra saker i bränslesystemet eftersom varje pryl man lägger in i kedjan kan orsaka problem i sig. Ett problem som inte är ovanligt är att geggan inte ens sugs in i bränsleslangen utan att den täpper till själva inloppet och motorn stannar. Då hjälper det inte med någon typ av filter innan vattenavskiljaren. Jag hade gjort rent tanken ordentligt, kollat bränsleledningarna, bytt alla filter, sedan behandlat dieseln med GrotaMar (och upprepat GrotaMar en gång per år inför varje vinteruppställning). Då borde det inte behövas något extra filter före din vattenavskiljare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser