Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
matte101

Problem VP MD5 - Insprutningspump

Rekommendera Poster

Kort version: Motorn (Volvo Penta MD5B) startar inte trots luftning. Vi har bränsletryck överallt fram till insprutningspumpen. Pumpen ger dock inte en droppe ut vid startförsök med startmotor. Vi har tryckt ned stoppern i rätt läge men misstänker att den kan ha hängt sig inuti. ?? Min mer motorkunnige svåger (verkstadschef, Bussbolag) hjälper mig då jag själv inte har den kunskapen. Vi funderar på att försöka öppna upp pumpen för att kolla ifall det är det som är felet men letar efter en Verkstadshandbok för att se att vi inte gör nåt fel. Någon som känner igen felet och kan ge någon ledtråd och hjälp ?

 

Lång version: Motorn startades på land och gick igång direkt. Körde endast max 30 sek åt gången eftersom jag inte hade satt tillbaka impellern och hade något vatten inkopplat. Allt monterades tillbaka efter vinterkoserveringen och båten sjösattes. Den startade åter igen direkt. Vi skulle flytta båten (en MAXI77:a) från hamnen där den sjösattes till hemmahamnen men vi kunde inte masta på förrän i hemmahamnen därför var det ju viktigt att motorn funkade felfritt. JAg lät motorn varmköras ett tag för att vara på säkra sidan och precis när vi skulle börja ge oss iväg började den gå sämre och sämre för att till slut stanna. Det konstaterades att det var Dieselbakterier i tanken och jag förbannade mig själv att jag inte hade bytt ut Dieseln eftersom båten inte varit i bruk på 2 år. Eftersom jag ändå inte behöver en tank på 30L köpte jag en ny på 12L och nya slangar samt finfilter och kopplade in. Trots luftning fick jag aldrig igång den och eftersom den inte kunde ligga kvar där den sjösatts så hängde jag på en utombordare och körde över den. Vid fortsatt luftningsförsök drog jag sönder en luftningsskruv på spridaren och den demonterades och renoverades  på verkstad (bl.a. ny spets). Gå till kort version ovanför!

MVH

Mattias (som har blivit gråhårig sista veckan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag höll på med en MD5 motor en gång med samma fenomen som du har, börja med att kolla så matarpumpen fungerar som den ska, lufta på bränslefiltret, lufta bränslepumpen, det sitter en luftnippel där också, så du har bränsle efter pumpen, lossa spridarrörsmuttern och försök dra runt motorn så du ser att den ger bränsle där också, ovanpå filtret sitter en överströmningsventil som ska hålla tryck i bränslesystemet, kolla den en liten fjäderbelastad kula, det är några år sedan jag gjorde detta med risk att jag missat något, men den var mycket kinkig, det kommer jag ihåg.

PeabKarl



Senast ändrad av PeabKarl | 25 juli 2010 | 08:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som många missar är luftningsskruven som sitter skruvad snett ner i insprutningspumpen. Den ser inte ut som en luftningsskruv utan har ett mejselspår. Luftningsskuven på banjonippeln på pumpen sitter inte på högsta punkten, eftersom motorn lutar, så den är ganska värdelös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du denna http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies

Den har hjälpt mig mycket kan jag säga.

Jag hade problem med att inte få fram något bränsle när tryckventilen ovanför pumpen var för hårt dragen. När du har luftat med handpumpen så fortsätt med att lufta genom att lossa muttern vid spridaren och kör med startmotorn. Värmer du motorn lite innan med en varmluftpistol startar den lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Vi fick igång den sent på kvällen när vi gjorde ett sista försök innan min motorkunnige svåger skulle åka hem. Just den nedsänkta luftningsskruven i pumpen som nämndes hade vi inte luftat innan. Det var dock rejält med bränsletryck när den öppnandes. Vi meckade även en hel del med stoppern fram och tillbaka ifall den hade hängt sig och körde sen med startmotorn. Efter ett tag började det äntligen komma lite droppar från pumpen och när sen allt monterades tillbaka så startade den direkt. Vad exakt det var som gjorde att den gick igång nu är jag dock inte säker på.

 

Jag har MD för dummies sedan innan vilket räddat mig förrut när tändningen slutade fungera. Har även verkstadhandboken nu så snart börjar man bli lite bättre på motorer i allmänhet och MD5 i synnerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på nedanstående länk som går till en site med sprängskisser på pumpen men du kan även kolla in allt annat på motorn hur det sitter o.s.v genom att gå in på huvudsidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...