Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
pefr

Backslag vp md17c

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en Bm77:a av 79 års modell med en Volvo Penta Md 17 c med ett Ms backslag. I helgen när jag kom in i Hanös hamn och skulle lägga i backen så rycktes hela axeln ur backslaget och oljan rann ut. Jag kan varken köra framåt eller bakåt. Det smällde eller rasslade inte till när jag la i backen. Axeln sticker ut ca 10 cm från båten och går inte att trycka tillbaka med handkraft då jag dök under båten för att inspektera skadan. Inga tampar eller liknande hade fastnat. Någon som kan svara på vad felet är och hur man ska gå tillväga?
Hoppas på svar / Mvh Per

post-24574-1394236447,3545_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ju inte så kul ut...

Här är sprängskiss på backslaget:

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-44-15157.aspx

Jag kan inte riktigt se ur det hänger ihop. Är det bara bulten (nr. 83),  som ska hålla i växeln (nr. 80), som nu har släppt?

Hur som helst är nog det enda som gäller i det här läget att lyfta ur backlaget.

Kan bara tipsa dej att göra ett inlägg i drevias forum.

http://www.drevia.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte var det har släppt. Ska kolla med drevia också. Tack för tipset!
Bifogar ännu en bild.
/ Per

post-24574-1394236447,5352_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har det gått med backslaget, har du plockat ur det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marinan i Nogersund har lyft upp båten och monterat ut backslaget och menar att det kostar ca 30.000:- att sätta in ett nyrenoverat. Låter mycket tycker jag!
Har också fått en offert på ny motor, tror det var en VolvoPenta med 40 hk. Pris ca 140.000:- inkl montering. Vet inte vad jag ska göra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Per,

Om din motor fungerar som den skall tycker inte jag att du byter motor för 140 tusen utan letar reda på ett begagnat backslag. Det finns många som bytt bort en MD17 av andra skäl än ditt så ett väl fungerande backslag kan du nog hitta för under 5 tusen.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, ska kolla runt lite på Blocket! Att slänga in en ny motor känns inte som ett alternativ. Tack för tipset, nu känns det lite bättre :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade ett renoverat för 8000:- på blocket med en säsongs garanti. Varvet monterar det och kostnaden blir väl rimlig!

Funderar på att i framtiden sätta in en elmotor nästa gång en stor reparation står för dörren. Problemet är än så länge batterierna. Dvs. livslängd, laddningskapacitet och givetvis hög kostnad. På sikt kommer dessa problem att bli mindre eftersom det händer en hel del på den fronten inom bilindustrin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Per.

8000:- är nog rimligt för ett renoverat med garanti. Du får lova att berätta hur det gick den dag du konverterar till EL-drift....

Ha de gott

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan! Såg att detta var en gammal tråd, men det vore intressant om du kom fram till vad felet var. Jag märkte nämligen på mitt backslag att samma del var på väg bakåt. Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det kan vara två orsaker till detta problem. Antingen har skruven som håller fast fläns/kugghjul  lossat eller, vilket är vanligt, så har klacken i huset brutits av p.g.a. att motorn är felriktad mot propelleraxeln. Byt huset eller komplett reduktionsväxel och rikta om motorn.. Finns begagnat.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Detta kan stämma! För jag har precis bytt alla motorkuddarna ena motorfästet som var av. Så motorn hängde massor innan jag bytte. Det var när jag skulle lossa axeln för att mäta upp vinkeln mot motorn som jag upptäckte att flänsen var helt lös. Ska kolla närmare på det imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...