pefr 0 Postad 24 Juli , 2010 Hej! Jag har en Bm77:a av 79 års modell med en Volvo Penta Md 17 c med ett Ms backslag. I helgen när jag kom in i Hanös hamn och skulle lägga i backen så rycktes hela axeln ur backslaget och oljan rann ut. Jag kan varken köra framåt eller bakåt. Det smällde eller rasslade inte till när jag la i backen. Axeln sticker ut ca 10 cm från båten och går inte att trycka tillbaka med handkraft då jag dök under båten för att inspektera skadan. Inga tampar eller liknande hade fastnat. Någon som kan svara på vad felet är och hur man ska gå tillväga? Hoppas på svar / Mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 24 Juli , 2010 Det där ser ju inte så kul ut... Här är sprängskiss på backslaget: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-44-15157.aspx Jag kan inte riktigt se ur det hänger ihop. Är det bara bulten (nr. 83), som ska hålla i växeln (nr. 80), som nu har släppt? Hur som helst är nog det enda som gäller i det här läget att lyfta ur backlaget. Kan bara tipsa dej att göra ett inlägg i drevias forum. http://www.drevia.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pefr 0 Postad 24 Juli , 2010 Vet inte var det har släppt. Ska kolla med drevia också. Tack för tipset! Bifogar ännu en bild. / Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 28 Juli , 2010 Hur har det gått med backslaget, har du plockat ur det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pefr 0 Postad 19 Augusti , 2010 Marinan i Nogersund har lyft upp båten och monterat ut backslaget och menar att det kostar ca 30.000:- att sätta in ett nyrenoverat. Låter mycket tycker jag! Har också fått en offert på ny motor, tror det var en VolvoPenta med 40 hk. Pris ca 140.000:- inkl montering. Vet inte vad jag ska göra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 20 Augusti , 2010 Hej Per, Om din motor fungerar som den skall tycker inte jag att du byter motor för 140 tusen utan letar reda på ett begagnat backslag. Det finns många som bytt bort en MD17 av andra skäl än ditt så ett väl fungerande backslag kan du nog hitta för under 5 tusen. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pefr 0 Postad 21 Augusti , 2010 Ok, ska kolla runt lite på Blocket! Att slänga in en ny motor känns inte som ett alternativ. Tack för tipset, nu känns det lite bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pefr 0 Postad 24 Augusti , 2010 Hittade ett renoverat för 8000:- på blocket med en säsongs garanti. Varvet monterar det och kostnaden blir väl rimlig! Funderar på att i framtiden sätta in en elmotor nästa gång en stor reparation står för dörren. Problemet är än så länge batterierna. Dvs. livslängd, laddningskapacitet och givetvis hög kostnad. På sikt kommer dessa problem att bli mindre eftersom det händer en hel del på den fronten inom bilindustrin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 25 Augusti , 2010 Hej Per. 8000:- är nog rimligt för ett renoverat med garanti. Du får lova att berätta hur det gick den dag du konverterar till EL-drift.... Ha de gott Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tvaben 0 Postad 17 Juli , 2012 Hejsan! Såg att detta var en gammal tråd, men det vore intressant om du kom fram till vad felet var. Jag märkte nämligen på mitt backslag att samma del var på väg bakåt. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 256 Postad 17 Juli , 2012 Hej. Det kan vara två orsaker till detta problem. Antingen har skruven som håller fast fläns/kugghjul lossat eller, vilket är vanligt, så har klacken i huset brutits av p.g.a. att motorn är felriktad mot propelleraxeln. Byt huset eller komplett reduktionsväxel och rikta om motorn.. Finns begagnat. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tvaben 0 Postad 17 Juli , 2012 Ok! Detta kan stämma! För jag har precis bytt alla motorkuddarna ena motorfästet som var av. Så motorn hängde massor innan jag bytte. Det var när jag skulle lossa axeln för att mäta upp vinkeln mot motorn som jag upptäckte att flänsen var helt lös. Ska kolla närmare på det imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser