Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Smuggler_Macke

Motorfäste Till B20/Vp270

Rekommendera Poster

Hej! Jag har precis stoppat i min nyrenoverade b20 motor i min Smuggler 18ft och motorn är fastspännd i bakkant i Svänghjulskåpan. Har läst något om Svävande B20 då den bara är fäst i bakkant. men jag tänkte att sätta motorfäste fram då det verkar stabilare hur pass noga är det i vilken vinkel motorn ligger? Tack på förhand. /Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, själv gjorde jag såhär med min B20 penta 280D kombination: Satte motorn in i båten, och fäste den från aktern med de 6 bultarna via skölden. Sedan släppte jag HELT löst linorna från motorn, och lät den hänga fritt. Fäste fram gummidynorna, och skruvade dem till rätt höjd. Rätt vinkel på motorn får du med att se att det är samma gap mellan motorns sprängkåpa och skölden. Det skall finnas 3 knölar på sköldens krage som motorn är fäst via, som alla skall ha samma distans till sprängkåpan då motorn är rak.... Hoppas du förstod :) Det är nog alltid bättre att ha motorn fäst framifrån än med en ynklig kudde där bak. Men min motor hölldes så gott som rak då den redan var bara fäst bakifrån UTAN den lilla kudden mellan sköld och motor. När jag satte framfästen dit, så var den perfekt rak efter en liten justering. Bäst nog att ha motorn så rak som möjligt, annors belastas drivknuten onödigt mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Jag har också normala motorkuddesfästen fram. Känns betydligt säkrare. Särskillt i höga vågor. Gjorde så att jag monmterade motorn si skölden som vanligt fram, sen måttade jag kuddarna efter detta. Hur snabb är din båt nu, jag har också en smuggler 18 med en Aq 130 / 280 drev. Som jag just renoverat totalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur grova har ni gjort era motorfästen som håller gummikudden? samt vilket material har ni valt? Jag har planer på att svetsa i rostfritt.. /Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tja på er..ja har skruvat ihop en u-ram av två tryckinprgmerade 2tum2 reglar och borrat hål för bulten till två vanliga motorkuddar en på var sin sida. funkar kanon...o billigare än rostfrit troligtvis..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Jag använder balken en volvo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...