Sakkunnig 3 Postad 24 Juli , 2010 Var ute med båten igår kväll. På väg hem sjönk plötsligt varvtalet från marshfarten till ca hälften, trots samma gaspådrag. Eftersom jag hade småungar i båten och det var ganska sent så ville jag inte stanna och felsöka med risk för att inte få igång motorn ute i skärgården, utan åkte lugnt in till hamn på lite mer än tomgång. Allt gick bra. Idag började jag felsöka och ganska omgående såg jag att något hände i ettans cylinder (Mariner 60 hk, tre cyl. tvåtakt, 86:a). Tändstiftet som syns på bilden är nytt för sesongen. De övriga två ser ut som sig bör. Jag skruvade i de gamla tändstiften (ytgnisttyp) och tog en sväng. Motorn gick nu helt perfekt. Nu är frågan: Vad hände? Ni som är duktiga på motorer - hur tolkar man det i princip kortslutna tändstiftets utseende? Bör jag vidta några omedelbara åtgärder med motorn eller bara fortsätta köra som om inget hänt? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Juli , 2010 Inte vackert alls, misstänkt likt sajtens femte exempel med spikningar. (Obs att det är en fyrtakts-bilsajt) ...http://www.stahlmotor.se/Teknik/Tandstift/tandstift.html Alltså enligt beskrivningen okontrollerad förtida tändning. Som ju motarbetar rotationen (sänker här bara varvtalet) och dessutom låter som hammarslag emot en spik. Alla tre cylindrarna matas tydligen med enkelförgasare, så felkällan mager bränsleblandning borde väl gå bort. Bara allmänt förhöjd cylindertemp och/eller nåt förtids-tändningsfel tycks återstå? Motorn verkar ju gå bra nu med andra tändstift, så kanske var det bara fel på själva tändstiftet. ((Börjar det av nån anledning glöda (för-antända) aldrig så lite, så självunderhålls kanske sen den förtida/spikande förbränningen?)) Nå, lyfter ju iaf tråden. Fler inlägg .... Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 24 juli 2010 | 18:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 24 Juli , 2010 Tack för den utläggningen! Spikning skulle det kunna vara utifrån utseendet sett, men händelsen föregicks inte av något missljud. Varvtalet bara sjönk. Dessutom medför spikning motorskador och inte heller här stämmer det, eftersom motorn fungerar med gamla stift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Juli , 2010 Lindrig och kortvarig spikning behöver nog inte nödvändigtvis betyda att motorn sen inte kan köras. Kan möjligen också vara lite svårt att höra på vattenkylda motorer. Allt enligt ...http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-75961.html Nå, försöker ju bara hjälpa till. Andra förslag ... ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser