Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
Sakkunnig

Vad hände med min motor?

Rekommendera Poster

Var ute med båten igår kväll. På väg hem sjönk plötsligt varvtalet från marshfarten till ca hälften, trots samma gaspådrag. Eftersom jag hade småungar i båten och det var ganska sent så ville jag inte stanna och felsöka med risk för att inte få igång motorn ute i skärgården, utan åkte lugnt in till hamn på lite mer än tomgång. Allt gick bra.

Idag började jag felsöka och ganska omgående såg jag att något hände i ettans cylinder (Mariner 60 hk, tre cyl. tvåtakt, 86:a). Tändstiftet som syns på bilden är nytt för sesongen. De övriga två ser ut som sig bör.

Jag skruvade i de gamla tändstiften (ytgnisttyp) och tog en sväng. Motorn gick nu helt perfekt.

Nu är frågan: Vad hände? Ni som är duktiga på motorer - hur tolkar man det i princip kortslutna tändstiftets utseende? Bör jag vidta några omedelbara åtgärder med motorn eller bara fortsätta köra som om inget hänt?

Tacksam för svar!

post-10002363-1394236447,2897_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vackert alls, misstänkt likt sajtens femte exempel med spikningar. (Obs att det är en fyrtakts-bilsajt) ...
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Tandstift/tandstift.html

Alltså enligt beskrivningen okontrollerad förtida tändning. Som ju motarbetar rotationen (sänker här bara varvtalet) och dessutom låter som hammarslag emot en spik.

Alla tre cylindrarna matas tydligen med enkelförgasare, så felkällan mager bränsleblandning borde väl gå bort.

Bara allmänt förhöjd cylindertemp och/eller nåt förtids-tändningsfel tycks återstå?

Motorn verkar ju gå bra nu med andra tändstift, så kanske var det bara fel på själva tändstiftet. ((Börjar det av nån anledning glöda (för-antända) aldrig så lite, så självunderhålls kanske sen den förtida/spikande förbränningen?))

Nå, lyfter ju iaf tråden. Fler inlägg ....

Mvh Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 24 juli 2010 | 18:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den utläggningen! Spikning skulle det kunna vara utifrån utseendet sett, men händelsen föregicks inte av något missljud. Varvtalet bara sjönk. Dessutom medför spikning motorskador och inte heller här stämmer det, eftersom motorn fungerar med gamla stift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...