Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
ZilSwe

Går ej att spola Jabsco

Rekommendera Poster

Har en Jabsco som jag har bytt packningar på. Det går superbra att spola in vatten i toan men när jag för spaken till höger för att pumpa bort händer ingenting, den suger bara luft! Några förslag från er?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra och spola om man har gjort nummer 1 men inte nummer 2... tips någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shit happens indecision

Hör med Comstedts i Gbg. Har för mig att de säljer  Jabsco.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sitter alla packningar som de ska? fjädern på plats? sllt lagom hårt draget och tätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ger lite för lite info också. När du har knappen till vänster ska den suga in sjövatten och samtidigt pumpa ut ur stolen. Alltså spola ut avfallet. Med knappen till höger suger den luft i stället för vatten och pumpar ur ev. kvarvarande vatten. Det är dess riktiga funktion. Så vad är det som inte fungerar?

En gissning från din beskrivning är att det är urpumpningsfunktionen du har problem med? För jag antar du vet hur man använder toan?

Du får kolla packningarna igen, inklusive backventilen för avfallet som sitter där slangen till septitanken börjar. Och har du bytt ett antal packningar och den fungerade innan så vet du ju på ett ungefär var problemet ligger. Och om det nu är nr2 som fungerar men inte nr1 så kanske det är backventilsproblem där nr2 får den att bli tätare men nr1 bara rinner tillbaka?

Jag hade problem med att backventilen till sjövattenspolninen (intaget) inte ville fungera efter packningsbyte. Den trillade hela tiden ner i hålet den skulle jobba mot. Efter ett antal försök var jag nära att ge upp. Men efter tusende försöket så började den bara funka. Och har fungerat i 8 år. Peppar, peppar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt att jag använder den fel smiley då jag suger in vatten med spaken till vänster och trodde jag spolade med spaken till höger. Jag har iofs provat alla möjliga varianter men får försöka en gång till. Ett alternativ är att skruva loss pumphuset och åka med det till ett ställe i Solna (som jag inte kommer ihåg vad det heter) och få hälp av dem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har luft i pumphuset! Skruva av plastmutterplattmojjengen högst upp och med pumpen så långt ned som möjligt fyll på med vatten. Lite krångligt men det bör fungera, Efter du gjort detta så bör du kunna spola även när du gjort det andra cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, du skriver att du bytat packningar. Har du bytat alla packningar eller bara vissa? Det kan ju vara så att du monterat en packning uppochner men min gissning är nog som någon skrev här ovan att något är felmonterat inder kåpan där pumphandtaget sitter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bytt alla packningar, köpte till och med den dyra orginal varianten, dvs en påse med en massa packningar i, alla packningar sitter rätt. Det har aldrig fungerat så jag är säker på att det inte är jag som har pajjat något :-)

Gällande handhavandet så blir det så här:

Vid nummer 1: Först tar jag Spaken till vänster och fyller i lite vatten i WC:n. När man är klar för jag spaken till höger och spolar ut vattnet till tanken.

Vid nummer 2: Spaken till vänster och fyller i lite vatten i muggen, gör grejjerna, lägger pappret i en påse, för spaken till höger och börjar pumpa vilket efter ett tag resulterar att den bara suger luft men grejerna är kvar i WC:n. Flyttar jag över spaken till vänster fylls det bara på med mer vatten i stolen utan att något försvinner.

Senast ändrad av ZilSwe | 18 maj 2011 | 12:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du spolar ur allt ur toaletten med spaken till vänster. Då kommer spolvatten in och innehållet ska samtidigt spolas ut. Pumpa 5-10 gånger eller til dess allt försvunnit. Sedan flyttar du knappen till höger och pumpar ut ev. kvarvarande vatten (=suger luft men pumpar ut).

Om inte detta fungerar så får du förklara igen hur din toa beter sig. Ok?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter fjädern på plats? När man skruvar loss övre delen på pumpmekanismen ska det sitta en lite spiralfjäder där. Du ser den på sprängskissen i manualen. Det är ett känt tillverkningsfel att Jabsco glömde montera denna tidigare. Jag köpte en packningssats där fjädern var med, men annars kanske man kan maila dem och få en gratis.

Innan jag monterade fjädern hade jag samma problem som du. Pumpen sög inte vatten. Genom att skruva av pumphandtaget och väta pumpen fungerade ett litet tag men sedan slutade det igen. Efter att jag monterade fjädern har jag aldrig upplevt problemet igen.

//Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag har spaken till vänster kommer det bara in mer vatten utan att något försvinner. Fjädern sitter på platts :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev ovan hade jag problem för ett antal år sedan då jag bytte packningar (jag använde för mycket våld då det blivit stopp så några packningar/backventiler gick sönder - hoppades i min enfald att lite våld kunde göra att jag slapp gräva i slangen och fixa stoppet). Köpte då en komplett packningssats och passade på att byta ut allt.

Kommer inte ihåg exakt vad symtoment var, kommer bara ihåg att det inte fungerade efter montering och att en av backventilerna (tror det är en sådan - den hade i alla fall en metallvikt på ovansidan) envisades med att trilla ner i hålet den skulle täta. Lyfte man på locket såg man att den hängde ner lite grann. Inte mycket men tillräckligt för att läcka luft. Jag placerade den rätt, testade, konstaterade att det inte blev rätt, lyfte på locket och placerade tillbaka den. Igen, och igen, och igen.

Vet inte varför den plötsligt beslöt sig för att inte åka ner mer men plötsligt började den funka och har gjort det i många år nu. Ett tips är därför att kolla att allt ligger helt rätt och verkligen tätar som det ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den stora backventilen men metallklumpen på, sitter den rättvänd och på plats. Det är den som ska se till att vattnet och övrigt inte åker tillbaka i stolen? När man spolar kommer det nästan alltid in lite mera vatten än vad som spolas ut. Så håller du på och spolar länge kommer det att vara mer vatten i skålen än när du började. Lägg en liten bit papper i skålen och pumpa med spaken till vänster. Försvinner papperet då så fungerar det som det meningen att det ska göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar... Jag ska ner och prova lite till och se ifall jag kan få det att fungera :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...