Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
jthuress

Hur fungerar vattenkylningen på en Johnson Sea-Horse 4hk -85?

Rekommendera Poster

Hej !

Ny här :-)

Jag har en gammal Johnson Sea-Horse 4hk -85 som kyler dåligt. Har kollat impellern som ser bra ut. Röret som går upp till första kylkanalen är inte igensatt, sedan går det en kylkanal upp till topplocket och det är inte heller igensatt. Jag fattar dock inte vart vattnet ska ta vägen efter att det trycks upp till topplocket. Där är det ju stopp sedan. Jag hade förväntat mig ett litet hål så att vattnet kunde rinna ut och på så sätt fått bra genomströming av kylvattnet. Som jag ser det så fylls kylkanalerna upp och sedan är det stopp med flöde föruotm lite vatten som kanske förångas. Hur fungerar kylningen på en sådan motor utan direkt skvallerstråle ?

Någon som vill förklara detta ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går ut med avgaserna håll handen framför avgasutsläppet så skall du bli lite blöt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur gör den det ? Vattnet förångas då alltså ? För vattnet kan ju inte komma längre än just upp till topplocket. Sen tar ju kylkanalerna slut.

Om nu det inte är igensatta kylkanaler, man kör på rätt oljeblandning och motorn ändå går varm. Finns det många saker som kan vara fel då ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara att din termostat inte släpper igenom vattnet som den ska.

Vattnet följer kylkanalerna i topplocket och sedan via retur-kanal ut i avgasutsläppet.

OM jag inte missminner mig så ska det kunna gå att sätta dit en skvallerstråle på din motor.

Denna sida är inte tillängnad din motor men ger en hyfsad överblick ändå:

http://www.sschapterpsa.com/ramblings/Johnson_9.9_powerhead.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så van att meka med motorer... Jag förstår ndå inte hur vattnet kan gå tillbaka i en retur. Jag tänker så här ( vilket är fel någonstans ):

Impellern suger in vatten via röret upp till kylkanalerna vid sidan om kolvarna för att sedan komma upp till topplocket. Uppe i topplocket finns ndast inloppet för kylvattnet, således inget utlopp. Så för mig an inte vattnet komma någonstans, utan efter att vattnets fyllt upp från impellern till topplocket sedan är det fullt och blir stiljte...

Sen hittar jag inte termoststen på motorn.... det borde väl finnas... eller ?

 

Kolla in bilden.

EDIT: Sen har en hemskt tanke kommit fram att man kanske kunde göra en fulinglösning. Skulle man kunna borra ett hål från kylkanalen rakt ut genom topplocket och då givetvis hålla sig inom packningens bredd för att det ej ska komma vatten till cylindrarna. På så sätt skulle det väl bli en liten skvaller stråle och givet flöde....



Senast ändrad av jthuress | 24 juli 2010 | 17:15

post-10015846-1394236447,4125_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna motor har ej någon thermostat ,sedan tycker jag att du ska byta toppackningen för motorn har gått varm finns det läkage där så går kompen ut i kylsystemet o det blir mottryck då orkar det ej cirkulera o plana toplocket o har du haft bort avgaslukan o kollat packningen där o byt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska finnas både inlopp och utlopp i toppen, det är dock inte så lätt att se. Skrapa kanalerna ordentligt för att få bort avlagringarna och använd mejslar och ståltråd i alla kanaler tills du hittat inlopp och utlopp det går sedan att borra lite för att få en kanal lite större. Om du byter packningar mellan motor och rigg samt topppackning kolla att de verkligen har hålen på rätt ställen då det finns olika versioner på packningarna. Kör den i hink på land för att kolla att allt fungerar. Orginal impellern är ibland trots fint utseende inte alltid så effektiv, det finns ett utbyteskit där en nyare impellerpump kan monteras efter lite småjusteringar på axeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...