Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
mattiboy

plastmatta på skrovsidorna i förpiken

Rekommendera Poster

Hej Alla Experter (för det är vi ju),

Jag håller på att renovera förpiken. Skrovsidorna har varit täckta med en typ av plastmatta.

Nu är mattan avlägsnad och det återstår att avlägsna limmet från mattan. Det är en gulnad typ av kontaktlim eller matt-lim som sitter som attan. Har provat med stålborste men det sitter som berget. Abbrasiv avverkning tar oxå jättelång tid.

Ngn. gammal mattläggare på forumet Cool som vet vilka kemikalier som biter bra - behöver verkligen tips...

Mattiboy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, tack - men kan det verkligen funka (verkar för enkelt nästan)??

Försöker hitta bloggen du nämner, men förgäves...

Ngn. annan som har tips om kemikalier eller annat?

/Mattiboy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... kanske limborttagare kan funka... En dryg 100:- för en liter. Kan kanske göra det lite mjukare att skrubba bort iaf!

//Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NEJ! Inga kemikalier, då börjar det kleta istället.

Köp rondellen jag beskrev ovan och börja borsta bort limmet, det kan lossa snabbt och enkelt , eller bilda en klump, men det släpper bra och enkelt.

Länk till Toaen:s blogg:
http://thallatha.blogspot.com/

Jag har själv tagit bort matta ( det som var kvar) och lim samt rester av skumgummi mha Biltemarondellen, som kostade under 20 kr. Jag försökte med aceton, t-sprit mm men inget funkade, så började jag leta efter tips och hittade bl a Toaen´ s blogg. Även bloggen Hannas fotoliv har med beskrivning av renovering av skrovsidor, de har även gjort andra underverk med sin Sunwind26, väl värt att läsa!

Kör på!
/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående, absolut inga kemikalier det blir som snor och fastnar i ALLT. Använd sliprondel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att använda en bra mask när du slipar i gammalt lim...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova varmvatten eller ånga har du en jäkla tur så har man använt vattenbaserat lim.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har gjort arbetet på min Beason, och ganska rätt är det ett s-jobb. Den lösning som jag hade rimlig succes med var et lösningsmedel från 3M som i Danmark benäms Industriel afrenser, men som är et lösningsmedel på citrusbasis (gjort av restprodukt från citrusjuice-produktion).

http://www.3mshop.dk/product.asp?product=230

Om det finns i Sverige vet jag inte, men det er effektivt och rimligt miljövänligt.

Hans-Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå,

Tack för alla tips, det blev en nylonsliprondell från Biltema och ska prova imorgon.

Som jag nämnde innan har stålborste gått bra men mkt. långsamt - hoppas på snabbare resultat nu.

När jag väl är klar och städat upp ska ju ny beklädnad på skrovsidorna. Teakribb är ju jättefint, men jag är ute efter en snabbare och lite billigare lösning. Ngn. typ av matta, typ nålfiltsmatta, är jag ute efter.

Vad har båttillbehörsbutikerna att erbjuda? Finns det alternativ till deras modeller på byggvaruhus, matthandel el. liknande?

När väl mattan är vald, vad för klister föreslås?
Kontaktlim är ju prima, men det är lite one shot only - alltså, en chans sen sitter det där. Ngn. som vet vad som passar?
Tacksam för er input.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CascoFlex är det absolut bästa limmet för detta ändamål. Då får du ett lim som inte är hälsovådligt och dessutom ger dig möjlighet att justera mattan efter att du satt fast den. Limmet är klibbigt men torkar på några timmar så man behöver inte stressa. Det lim som sedan hamnat på fel ställe torkas bort med vatten, då det är vatten lösligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ganska dårliga erfarenheter med lim af typ Cascoflex. Det er rätt at det er vattenbaseret, men om du väljer en matta av pvc-skum-typ, då är det dåligt at inneslute vatten bak klädningen. Min erfarenhet med den typ lim är att det är mycket besvärligt med klädning i taket. Om du limmer en stor yta, så är arbetsintervallet ganska kort. För tidligt, och klädningen går av, för sent och det limmer inte als.

Men om du bara skall göra skrovsidor, så går det kanske.

Min erfarenhet är, at det är mycket bättre (men oxå dyrare) att anvenda lim av typ Sikaflex.

Hans-Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har limmat Cascoflex på skrovmatta som säljs på alla båtbutiker i tak och skrovsidor och det är det som rekomenderas av båtbutikerna. Bilar lackas med vattenbaserad lack nuförtiden och när det torkat sitter det som det ska. Se andra trådar så kan du läsa vilka erfarenheter de har av limmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde ett vattenbaserat våtrumslim från Kiilto, det funkade ganska bra. Jag fick däremot använda hederligt stinkande kontaktlim i vissa skarvar och kanter.

Tror jag läst en del om att Cascoflex inte är ngt vidare när det gäller limma matta på skrovsidor, men jag har inte provat det själv...

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag gjörde som Misil163 berättade och kan säga att det funkade perfekt då kan jag också rekommenderar den tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...