Ockelbo_DC21 0 Postad 23 Juli , 2010 Hej Har precis varit ute och åkt båt med min svåger, svägerska och deras två barn, 4 och 7 år. De hade hyrt en Oxelö 30 som passar deras behov rätt så bra. Samtidigt så vill de även titta på andra båtar. Min kunskap när det gäller båtar i denna storlek är i princip obefintlig. Kan ni hjälpa mig. De behöver en båt där barnen kan vara med och samtidigt växa i. De kommer att vara ute under längre perioder 1-2 veckor. De vill ha bekvämligheter som, toa, kylskåp osv. Viktigt är att båten har lite fartresurser, marsch ca 20 knop. Oxelön kände de som lite svårmanövrerad, ett Oxelöfenomen kanske? En smaksak som egentligen inte har med saken att göra var väl att Oxelö tillhör väl inte de vackraste båtarna i skärgården, men det kanske man får leva med. Jag tror att funktionen för familjen är viktigare. Men, kan man kombinera god form och funktion så, självklart. Budget ca 400 000:-. Tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 26 Juli , 2010 Nimbus 26 eller 2600 skulle jag inte tveka att titta på, mycket trevligt familjebåt med allt ombord. Finns flera modeller i olika prisklass, bara att välja, mycket kända båtar för kvalitet och mycket pålitliga. Finns med MD21A 4 cylinder eller MD40A 6 cylinder diesel motor. Lycka till med sökande! http://www.blocket.se/hela_sverige/batar/motorbat?ca=15&q=nimbus 26&cg=1060&st=s&c=1061&o=2&w=3 Senast ändrad av Alani | 26 juli 2010 | 08:11 Senast ändrad av Alani | 26 juli 2010 | 08:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 26 Juli , 2010 Finns snygga amerikanska alternativ som med marginal går in i den budgeten. Tex searay, bayliner med midcabin då får barnen ett eget lekrum och ni slipper akterruffen och kan få ett fritt akterdäck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 Juli , 2010 Tycker väl att det verkar bättre att ni själva letar på Blocket. Just nu finns det 202 motorbåtar mellan 300 och 500 tkr som är 8 meter, det finns 129 motorbåtar som är 9 meter och 51 motorbåtar i prisklassen som är 10 meter långa på www.blocket.se Det uppenbara problemet är att det finns en svårlöst konflikt mellan 20 knop -- bekvämlighet -- barn i 1-2 veckor -- vacker -- 400.000 kronor. Någon av dessa måste ni nog ge upp förutom vacker om inte priset ska bli högre... Mitt tips är att om man åker ut 1-2 veckor så behöver man inte åka 20 knop. En båt som går 7-8 knop ger mycket mer utrymme för barnen, i den prisklassen. Behovet att åka 20 knop tycker jag gäller för de som främst är ute dagsturer eller 1-2 nätter och snabbt vill ta sig dit skärgården är som finast. Eller transportbåtar, till och från en sommarstuga. Eller köp en liten snabb snygg jolle till den stora båten. Förra helgen såg vi en stor husbåt med en en racerbåt på släp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 26 Juli , 2010 Kan vara skönt att kunna åka hem i 20 knop om vädret blir sämre. Flera av de amerikanska båtarna har 20 knop som marchfart och du får in bekvämlighet som kyl,spis o toa. När det gäller manöverbarhet så finns det de som har installerat baogpropeller vilket underlättar mycket, annat värt att tänka på är att bådar med duopropp drev är lättare att manövrera än de med singelpropp finns flera sådana på blocket så bara att surfa runt. Skriv tex midcabin i sökrutan. Har haft en bayliner 2255 med midcabin den funkade för 2 vuxna o 2 barn men det var på gränsen, jag skulle rekomendera en något större båt för bekvämlighetens skull. Föredrar ni nordiska båtar med akterruff så är Flipper 850 ett alternativ som uppfyller det mesta du söker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 26 Juli , 2010 Svårmanövrerad ?? Är man lite ovan är alla motorbåtar i denna storlek inte helt enkla manövrera för en som är lite ovan. Oxelön är knappast värre än andra. Tycker den är rätt snygg för sin ålder oxå. Men några av mina tips : *Orrskär 850 *Nautic 900 *Nimo 27 *Saltö 31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 26 Juli , 2010 Hejs Vill inte verka jänkfientlig ( har och har haft flera jänk) men om man ska ha en båt för ca 400k och ska kunna va ute i ett par veckor så tycker jag personligen att det inte finns så många jänk. Övervägande saknar en bra akter, smaksak. Jag tycker att en stor u-soffa är kanon om man ska va ute ett tag. Nu kanske jag har snöat in mig på Sundancer och Cierra sunbridge. Finns ju jänk med flygbryggor som man kan ha en utemöbel i akten. Jag tycker jänk är super men inte just till detta. Jag skulle nog kika mer på dom som nämns hos andra talare. Scand Adriatic, Wiking 28, Coronet 30-32, Fjord 32,.....hur gammal får båten vara? Är man petig med motor m.m så kanske man vill ha en nyare motor å då brukar det ju skjuta i höjden. Jag tycker som sagts tidigare. Blocka runt. Finns massor men det hänger mest på vad eller vilka krav man har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 26 Juli , 2010 Bayliner 2858, mkt båt för pengarna. Ex: http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_2858_Classic_1995_Flybridge_27892210.htm?ca=1_9&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 27 Juli , 2010 Har nyss kommit hem från 4 veckor i en Bayliner 2855. Jag förstår inte varför detta inte skulle kunna vara en bra långfärdsbåt. Sedan låg vi sex vuxna i den förra sommaren en natt, och då var det lite trångt men alla fick bra sov- och matplatser. För 2 vuxna och 2-4 barn (våra är 16 och 19) så är det gott om plats i en 2855:a, är min åsikt. Jag hade gärna varit ute fyra veckor till men semestern är snart slut. Och du får en båt som går i 30 knop. Är budgeten 400 000 så tänk på att du säkert vill komplettera utrustning och det kostar en hel del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 3 Augusti , 2010 Tusen tack allihop för era svar och ert engagemng. Jag ska vidarebefodra detta till min svåger, han kommer att uppskatta det. Tusen tack! Thorbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 4 Augusti , 2010 Kan vara skönt -- Finns mycket som kan vara skönt... Varmvatten och dusch ombord kan vara skönt. TV ombord kan vara skönt. Stort kylskåp kan vara skönt. Men om budgeten är 400.000 kronor, då är risken att man köper en 20-30 år gammal båt för att få med allt som kan vara skönt och sedan får en sommar full av problem med att saker som är 20-30 år gamla slutar fungera. Motorn som inte startar... barnen blir sura när TVn inte fungerar... varmvattnet som läcker så att färskvattnet tar slut... kyskåpet drar slut på batterierna... Jag skulle säga att det som framför allt ÄR SKÖNT när man har semester är att båten är hyfsat ny så att allt nödvändigt fungerar. Så att man kan njuta av semestern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 4 Augusti , 2010 Hej, Jag tycker nedanstående stämmer in rätt bra på deras krav http://www.blocket.se/dalarna/Bayliner_3055_Ciera_Sunbridge_1993_28370132.htm?ca=6&w=1&last=1 Mvh Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 4 Augusti , 2010 Med en Flipper 850 med en AQAD41 motor marchar du 20 och det till en låg driftkostnad. Min båt har en snittförbrukning på ca 1,3 mätt över hela säsången. Vill man ha båten mer lättmanuvrerad så hjälper ju bogpropeller till rätt bra. Det går ju att eftermontera till de flesta båtarna om den inte har det från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser