Alanl 0 Postad 23 Juli , 2010 Hej jag har en liten hembyggd båt som min morfar byggde för massor med år sedan, jag har nu börjat fixa till den och igår så provade jag den för första gången. Det satt en inombordare förut men eftersom båten är så liten så satte jag i en lite utombordare Mariner 60, Igår när jag provade den så ville den inte plana utan nosen åkte i luften och till slut så började båten studsa på vattnet så jag vågade inte gasa fullt? Min andra fråga gäller styrningen även här bytte jag allt till Teleflex. men nu går det att svänga mycket mer till vänster en till höger, hur justerar jag det. Verkar inte som man kan justera armen som sitter vid motorn, vilket hade varit en lösning på problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 23 Juli , 2010 Liten är ett relativt begrepp... men det verkar som att båten är en aning övermotoriserad. I min ungdoms glada dagar hängde jag 15 hästarn på en Terhi 340 och den uppförde sig på liknande sätt men när jag väl vågade gasa fullt gick nosen ner och båten planade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 23 Juli , 2010 Ordna lite bilder på ekipaget så blir det lättare att hjälpa. Att en båt inte planar kan bero på många olika saker. Ta även bild på teleflexstyrningens anslutning vid motorn så att man tydligt får överblick över styrproblemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 23 Juli , 2010 Att båten inte svänger lika mycket åt båda hållen har helt enkelt att göra med propellerverkan (Har du högergående propeller svänger båten mer åt vänster) Men OM det beror på installationen är det följande som bör åtgärdas: infästningen av styrvajern som sitter i BÅTEN måste justeras så att när styrvajern står i centrum av sina slaglängder (du har lika mycket spel åt hö som åt vä) står oxå motorn i centrum. Sen kan det behövas lite micklande efterom att beroende på utväxling och hur stagen till motorn ser ut (vinklar etc) där man fäster vajern beter sig annorlunda när man har fullt hö respektive vä styrutslag. För att justera infästningen som sitter i BÅTEN (som om jag inte har fel för, är en typ av klämhylsa som sitter över vajerhöljet) får man helt enkelt lossa den och flytta. Vissa modeller är dock så dumt konstruerade att man får snurra på vajerhöljet; dvs lossa på hela vajern ifrån styrning och motor. Hoppas du inte har den modellen dock. Bifogar bild på akterspegelfästet som du justerar på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanl 0 Postad 25 Juli , 2010 Här kommer en bild. Var på erlandssons brygga i Solna och enligt dom så är enda sättet att justera styrningen på att ändra längden på länkarmen? Är det någon som vet vad det är för storlek på bulten till länkarmen värkar inte vara M bult? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser