Reinemannen 0 Postad 23 Juli , 2010 Har en fundering angående bränsleförbrukning snipa jämfört med planande båt. Att en snipa har god bränsleekonomi i sin marchfart har jag förstått. Men hur mycket drar en planande båt med samma längd i snipans marchfart? Ex hur mycket drar en Nidelv 24 i 7 knop och en Flipper 700 i samma fart? Tacksam för svar från någon som vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 23 Juli , 2010 Finns förhoppningsvis ingen vettig människa som kör sin Flipper 700 i 7 knop någon längre sträcka, då den i det skedet går som duktigt tungt. 5 knop ok, 7-15 inte ok. Finns ju heller ingen som helst poäng att mäta bensinförbrukning på en båt i farter man aldrig någonsin färdas i, mer än att man passerar förbi där på väg upp eller ned i fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 23 Juli , 2010 7 knop med Nidelv 24 är snarare maxfart är marchfart, men hur som helst så drar nog en snipa i den storleken 2-3 liter bränsle per timme i marchfart. Tror inte en båt som Flipper 700 behöver dra så mycket mer bränsle i samma fart, bara man drar ner farten så mycket att båten inte gör några stora svall. Däremot kan båten få konstiga köregenskaper (tex slingrande gång). Tror inte heller det är så nyttigt för motorn att gå längre sträckor på så låg fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 23 Juli , 2010 Det bör inte vara någon större skillnad. Min båt (Rinker 265) går ju nästan på tomgång i den farten och motsvarande snippans motor får väl arbeta en del, ändå... Min båt är ju anpassad att köra 20-35 knop och då har ju propeller anpassats för det vilket innebär att i 7 knop går den relativt billigt med låga varv och mycket grepp. På tomgångsvarv går den säkert 4-5 knop i 650-750 rpm och är då ännu billigare i drift. Men det går säker åt 0,5-0,6 liter per Nm ändå... Vid blandat körning ligger min på 2,68 liter/Nm idag trots dåliga toppar. Varför skulle det vara dåligt att köra långsamt med en flipper 700 ??? Det kan väl inte vara sämre än att köra 7-8 knop med en Fjord 30 Diplomat med samma motor och samma varv? Kombinationen av motor och drev för inombordare är ju ofta snarlik eller identisk för större och mindre motorbåtar. Brorsan liggar alltid på runt 2300 varv med sin volvo 6:a och det går bra under hundratals sjömil i Diplomaten. Finns väl ingen anledning att ligga på 20-30 knop jämt och ständigt utom att motorn får blåsa ur sig en del sot men får betydligt ökad bränsleförbrukning. Någon med bra förklaring? Mvh Jerhed Senast ändrad av Jerhed | 23 juli 2010 | 13:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 23 Juli , 2010 Nu gissar jag, men jag tror att det där är en kvarleva från förr när man ansåg att motorerna sotade igen om de konstant gick på låg belastning. Jag har svårt att tro att det skulle vara ett problem idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 23 Juli , 2010 Hej! Jag har en Selcruiser 27 med en 5,7 liters V8. Den toppar runt 30 knop och planar vid 14 knop. När jag ligger och puttrar i 5-6 knop (ganska mysigt) så tror jag att flödesmätaren brukar visa runt 5 liter i timmen. Det är vad jag hitintills har upplevt absolut inga problem att göra detta. En snipa som ligger i marschfart dvs ca 1-2 knop lägre än vad den är lång i antal meter i vattenlinjen drar nog mindre bränsle. Skillnaden är nog dock inte så stor om man jämför två lika stora båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reinemannen 0 Postad 23 Juli , 2010 Kul att så många engagerar sig. Anledningen till min fråga är att jag undrar om man ska motivera ett köp av en snipa med den låga bränsleförbrukningen och bli låst till den ganska låga farten. Eller köpa en snabbgående båt och kunna välja? Finns väl fler för och nackdelar med båda båttyperna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 23 Juli , 2010 Hej Vi har en Orrskär 850 med aqad40a och en flödesmätare som också visar låga tal, den drar enligt den ca 5liter/timmen vid 7 knop men där går gränsen för den låga förbrukningen men förmodligen 10-12liter/timmen vid 8-8,5 knop och typ 16-18 liter/timmen vid 9-10 knop och ca 22-23l/h vid 16 knop ( 1,40 ) vid 19 knop ca 1,53 men i dom farterna så gäller detta om det är full tank 60 liter vatten mat och dryck mm. lastar man i några personer till så stiger förbrukningen med 1-2,5 dl per dt/min, Toppfarten med 2 personer, full tank mm är ca 24 knop. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 23 Juli , 2010 Många planande båtar får en slingrande gång i låga farter som måste kompenseras med rattrörelser värre än i en 40-tal film vilket talar till snipans fördel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 23 Juli , 2010 Vi har nu haft semester i vår nya(för oss) Nimbus 340 Commander, tanken var att mäta snittförbrukningen med hyfsad precision, men tyvärr nollas trippmätaren vid avslagna instrument, så det blev till att mäta körd sträcka i sjökorten... Men i alla fall kom jag fram till ett snitt på cirka 1,2 l/sjömil, då har vi kört cirka 90% av tiden i 7 knop, och några enstaka skutt i 20-23 knop för att låta Volvo Penta D6:an sträcka på benen litet. Som gammal seglare tycker jag att 7 knop rakt mot mål är väldigt fort ändå. Båten går spikrakt i 7 knop och motorn hörs knappt med ett stilla mummel i 1400 varv. Båten har rak axel och är säkert designad i botten för att kunna köra i låg fart, ingen slingrande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 24 Juli , 2010 Nej min högfartsbåt slingrar inte alls. Jag får ta och parera ibland men vid vågor osv, men jag anser att den går ganska spikrakt. Jag har också möjlighet till autopilot och har dock hydralstyrning med 3 varv för helslag och inte så mycket glapp... Brorsan får snurra lite men jag upplever snarare att han har ett väldigt glapp i vajrar vilket orsakar att en liten ändring av drevet ger 1-2 varv för att få till parrerstyrning åt andra hållet. Hans Fjord 30 toppar dock endast 12 knop med nuvarande enkla VP. Senast ändrad av Jerhed | 25 juli 2010 | 02:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 24 Juli , 2010 Kollade Yamaha Körfakta och de flesta båtar redovisar inte så låga farter men en Buster XXL med 150hk utombordare med 2 personer: 600 varv - 2,8 knop - 1 liter i timman - 0,36 liter/sjömil 1800 varv - 7 knop - 6 liter i timman - 0,88 liter/sjömil Vid 28 knop drar den 0,75 liter/sjömil... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlipperV6 0 Postad 5 Augusti , 2010 Min Flipper 700 har en ny VP 4,3 med duoprop. (215hkr/motor och 190hkr/prop) Har en Garmin GFS10 Flödesmätare som är ansluten till min Garmin 525S. Via den kan jag avläsa flödet i nautisk mil/liter per timme. Har kalibrerat bränsletanken med 5 avläsningspunkter och har fått en enromt bra koll på optimala körsättet. Jag förbrukar som lägst ca 0,2 - 0,5 liter/nm och då är det i princip tomgångsvarv som ger ca 4,5-5 knop. Den slingar sig rätt duktigt även fast jag har duoprop. Förbrukning som en snipa. Ökar jag farten till ca 7 -8 knop drar den ca 0,8 - 1,0 liter/nm. Där är det betydligt mer än snipan. Från planing upp till toppfart är förbrukningen 1,1 - 2,2 liter/nm. Marschfarten är 28 knop och då drar det 1,4 liter/nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser