Revo_b 0 Postad 23 Juli , 2010 Har en volvo penta mb20a som bör ses över, tomgången åt skogen sendan så är gasreglaget inget roligt. Varje gång vid parkering är en pärs. Så fort jag ska backa så stannar motorn så det blir för lite gas, gasar jag varvar den upp som bara den istället. Samma sak sedan när jag ska åka fram istället. Det som är än mer jobbigt är när jag ska puttra fram i hamnen, går inte lägre än 3 knop, annars stannar motorn. Några tips om vem i uppsala som man kan vända sig till eller tips på vad jag kan göra själv. Detta är min första båt så jag är ingen expert på ämnet. Skulle gärna vilja byta till enarmsreglage så att man slapp tänka på att växla. Båten är en folkparca 22 74- med en mb20a Tacksam för all tips /Revo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 23 Juli , 2010 Du får helt enkelt lossa och justera tomgång samt växelreglage så att du fortfarande ligger på 650-750 varv när du går från neutral till växel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 23 Juli , 2010 Vilken typ av reglage har Du? Om Du lägger upp ett foto på reglaget får Du säkerligen bra tips på hur Du justerar gas- och växelwiren. Trots att Uppsala är Sveriges 4:e största stad finns ingen riktig marin serviceanläggning. Kanske Uppsalaborna är duktiga självmekare eller också är det lagom långt till hjälp i storstaden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 Juli , 2010 Hej Revo! Det var jag som sa åt dig att inte köra så fort i hamnen i går - innan jag fick veta om ditt problem. Precis ovanför hamnen ligger Regal Marin. Vet inte om de har öppet nu. De kan hjälpa dig men kostar ju en del pengar. Magnus, min man som hjälpte er med tamparna i går, hade några ideér om vad som skulle kunna vara problemet. Kom gärna ut och fråga hur du ska göra för att felsöka. Vi hinner tyvärr inte hjälpa er meka handgripligen men det klarar du säkert själv om du får veta hur du ska göra. Senast ändrad av ciaraud | 23 juli 2010 | 19:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Revo_b 0 Postad 23 Juli , 2010 Hej ciaraud, Tack för hjälpen igår. Vi var och åkte idag och nu gick det mycket bättre men har fortfarande bekymmer med tomgången. Vi var hos Regal Marin idag med dom har stängt i 14 dagar till. Jag kommer åka dit med pappa min och se om han kan komma på något också. Men självklart tar jag gärna till er hjälp på förslag. Jag kommer lägga upp en bild idag på motor och reglage så att alla kan se och ge lite tips. Återkommer med mer info senare idag. Tack alla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Revo_b 0 Postad 23 Juli , 2010 Kan nog hålla med. Har letat och letat och hitta en nu som har semester stängt i 14 dagar till. Finns en butik i uppsala efter ha frågat runt och det är wiks eller wilks marin, men har har endast utombordare och han kunde inte hjälpa. Annars är det Stockholm nästa. Tur det att man jobbar där så kan man ta det en lunch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 24 Juli , 2010 Uppsala Marinverkstad 018-107443, ligger bakom Volvo. Bra killar! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 24 Juli , 2010 Måhända när det gäller utombordare, i övrigt finns det en hel del kvar att skriva på önskelistan... Nä, jag vidhåller att det inte finns någon riktigt bra serviceanläggning i Uppsala för båtfolket. Tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Revo_b 0 Postad 24 Juli , 2010 Nej dom bakom volvo arbetar endast med utombordare. Nästan gråtfärdig nu.... Började med att jag skulle fixa tändkablar (vilket jag gjorde) och sedan fixa reglaget som jag ville ha hjälp med. Men nu till nästa bakslag. 1. Idag när vi var ute så gick det hål i slangen för styr servot. 2. Än värre att det är en massa vatten i motorn.... suck Nu har jag två personer som kan laga dessa problem, men jag har inget klart svar. Är det någon här som känner för att tjäna en extra hacka och byta toppackning och kolla så att allt annan är ok, gärna under nästa vecka?? Skulle lägga upp lite bilder., det kommer några nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Revo_b 0 Postad 24 Juli , 2010 Bilder på reglaget För att gasa drar jag den lilla reglaget bakåt Senast ändrad av Revo_b | 24 juli 2010 | 20:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Revo_b 0 Postad 24 Juli , 2010 Närmare titt på oljan Senast ändrad av Revo_b | 24 juli 2010 | 20:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 24 Juli , 2010 Vatten i motoroljan inget bra tecken! Jag tror att Mobilmarinservice, Björn Törnqguist AB kan hjälpa er. Har han ett ärende i trakterna kanske det blir billigare. 019-500 00 50. Mvh Jerhed Senast ändrad av Jerhed | 26 juli 2010 | 15:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser