Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
oliwa

Ny motor stannar när man kör sakta!?

Rekommendera Poster

Jag får väl börja med att säga att jag är nybörjare som har min första egna båt, jag har kört båt mycket men aldrig haft någon egen och aldrig brytt mig om båtdiskussioner, så förlåt för dumma frågor. :-)

Jag har en Honda 2,3 hk 4strike 2009. Den sitter på en Crecsent 42. Den är körd ca en timme.

Mina frågetecken:

1) Finns det verkligen inget friläge på motorj-veln? Eller är jag för korkad för att hitta det?
2) Den läckte olja, dock bara när den låg ner, har ej sett nåt när den sitter på båten. Är det normalt att de läcker när de ligger ner?
3) Motorj-veln är otroligt svårstartad (i bland inte alls.) Hur är det möjligt på en ny motor??
Och vad ska jag misstänka det beror på?
4) Jag hittar ingen back, är jag dum i huvudet?
5) Motorn stannar när man kört sakta en stund. VAD??? Den stannar även om en person sitter i fören vilket får mig att misstänka att propellern går för högt? Är det så att motorn stannar om den inte kyler/kommer för högt upp? Det är kort rigg på motorn men har sett andra Crescent 42 med lång rigg... Hm.

Stort tack om någon orkar svara! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1, finns alltid men jag vet inte vart den siter kolla din handbok...

2, vet inte :( prata med din återförsäljare om det som det står i handboken ;)

3,lägg alltid på hand gas och choka den när du startar om den stannar igen så ta bort choken (när du hör att den börjar stanna så ta bort choken eller lägg till när du startar)

4,troligt vis är det en sådan som dom gamla att man kan vrida runt den 360 grader och när du vrider den 180 så backar den

5,vet inte men om du vill ställa höjden skall ändra den här (bifogas en bild)

post-10015290-1394236446,4492_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte fick med någon manual så läs den här på länken:

http://www.hondamarine.se/filearchive/7/765/BF2D_2.3B.pdf

Det står att motorn har centrifugalkoppling för smidig acceleration eller liknande. Är inte hundra på hur den fungerar, men jag tror det betyder att den inte börjar driva på propellern förrän du ger tillräckligt mycket gas.

Att motorn stannar när du sätter någon i fören på båten kan bero på att båtens motstånd ökar då. Om motorn plötsligt får mer belastning utan att du ger mer gas kommer den såklart att stanna.

Propellern gör mer motstånd för motorn än vad man kan tro, och får den inte arbeta sig framåt i vattnet så kommer den försöka bromsa motorvarvet - i detta fall så pass att motorn stannar.

Ang. oljan. En fyrtaktare har oljesmörjning som vilken bil eller liknande som helst. Det vill säga att den har en behållare för olja och förmodligen en pump som cirkulerar oljan och ser till att den kommer åt att smörja alla viktiga ställen. Tippar du motorn mycket och länge är risken stor att olja kan läcka ut någonstans. Har olja runnit ut måste du såklart kolla att oljenivån är riktig! Kolla manulen så ser du hur.

Motorn är för övrigt luftkyld enligt länken så den bör inte bli överhettad av att propellern kommer för högt upp eller liknande.

Däremot kan oljetrycket bli för lågt på låga varv om det är på gränsen till att vara för lite olja i tråget, varför den kan nypa pga friktion. Detta kan jag så gott som ingenting om, men du får nog hoppas att det inte är det som händer.

Tvåtaktare brukar man säga att dom sotar igen om man kör på låga varv länge. Om det har med att de flesta har förgasare, som din, eller något annat att göra vet jag inte, men det kanske beror på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man lägger en fyrtaktsutombordare med fel sida ner rinner motoroljan in cylindern och motorn blir svårstartad. Kolla med instruktionsboken! Det brukar finnas fötter på den sida som skall vara neråt. Glöm dessutom inte att kolla oljenivån om motorn legat fel.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...