Gå till innehåll
tisdag 08 april 2025
Mskl

Slirande propeller (Bytt den utan effekt)

Rekommendera Poster

Ja som rubriken så pedagogiskt antyder så har jag en utombordare som slirar.
Den fungerar fin-fint i låg hastighet, men när jag ska börja gasa på över 3-5 knop så varvar den utan att det går ett uns snabbare. Har läst varenda slir-tråd som finns på detta forum men vet inte riktigt hur väl det passar in på mitt fall då alla rekommenderar att man byter propeller eller gummibussning. (Vilket jag redan gjort då)

Har en Crescent 465 med en Yamahamotor på 28 hk, så det är inget kompatibilitetsfel vad jag kan se? Konsulterade Yamaha och de sa att i 95% av fallen så är det precis som ni säger här att det är gummit som är slitet och slirar, så jag köpte en ny propeller. Drivningen ändrades inte ett skvatt.

Har läst en del om att det kan vara propellernavet som slirar, men vad jag ser så är det i perfekt skick (fårorna inuti alltså). Hela drevet verkar vara i mycket bra skick.
Läste en tråd där det rekommenderades att kolla växelvajrarna vilket jag ska göra nu i dagarna då jag inte har tillgång till båten idag.

Några idéer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör självklart kolla om växeln kommer i. Prova både bak och fram.

Om du har motorn avstängd och känner om du kan dra runt proppellern lätt, med eller utan växel, eller om det tar i. Det bör vara tvärstopp om växeln ligger i.

Är du sedan säker på att du får i växel så kan du ta i lite (tändhattar av) och se om propellern snurrar utan att axeln snurrar med. Om propellern går att vrida runt kan hubben vara trasig.

En dum undring, du har väl inte brytpinnar? 

Senast ändrad av Jerhed | 25 juli 2010 | 00:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Växeln kommer i, har dock inte provat att verkligen ta i då jag snurrat eftersom jag inte trodde det var nödvändigt men jag ska testa.

Ang. brytpinne så antar jag att du inte menar den sprint som sitter längst ut och håller propellern på plats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För guds skull ta av tändhattarna på tändstiften om du ska dra runt motorn med propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kortriggad på långriggad akterspegel?????? Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag hittade följande två bilder på blocket. Det finns massor. Kolla om ditt montage liknar dessa. Ser ut som att det är långriggade motorer.

Brytpinnar förekom på äldre motorer istället för den gummihubb som förekommer idag med splines. Ej at förväxla med de pinsäkringar eller den brytbricka som förhindrar att proppellermuttern skruvas ur.

KlickaKlicka

Senast ändrad av Jerhed | 25 juli 2010 | 00:45

Senast ändrad av Jerhed | 25 juli 2010 | 00:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ta av tändhattar innan du vrider runt proppellern!!!

Enligt annan tråd med liknande problem så var det faktiskt propellernavet. Trots att det ser helt ut kan det snurra utan att man kan erhållas samma effekt vid handvridning.  

Senast ändrad av Jerhed | 26 juli 2010 | 15:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte precis likadant med att jag råkat sätta på en kort rigg ist för en lång rigg, men så var inte fallet.
Men eftersom motorn jobbar upp varv och så vidare så kan man ju utesluta att den inte får tillräckligt med soppa, att det skulle vara något med filtret tex. Att det är fel på växeln är också uteslutet iom att växling mellan backning och framåtkörning funkar galant.
Propellern är utbytt så där försvinner misstankarna om att det kan vara den som inte levererar.

Kort och gott måste det alltså vara navet? Ska försöka fixa bilder på det, men det ser alltså riktigt riktigt fräscht ut där inne. Vad är det som kan ha hänt med navet utan att det syns?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leta rätt på modellbeteckningen och ev. motornummer så kan ske jag eller någon kan finna en sprängskiss, teknisk manual.

Är propellern rätt monterad?

Var den och hubben nya vid montage?

Beskriv monteringen kortfattat men exakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...