Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
bebabaluba

Bild på min motor - vad är det för saker?

Rekommendera Poster

Hojj Hojj!

Min motor startar inte. Tänkte börja felsöka. Har försökt att se om det kommer någon gnissta på stiften. Jag drar i dragsnöret och min kära fru tittar på stiftet - ingen gnissta. Vad Är nästa steg i felsökningen?

post-10014917-1394236446,0341_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å sen om någon vänligsjäl kan skriva va de markerade sakerna är för något...   Bränslefiltret vet jag, det är markerat bara för att ska höra mig för om det finns att köpa som reservdel.



Senast ändrad av bebabaluba | 22 juli 2010 | 20:17

post-10014917-1394236446,124_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nr 5 är startspärren som ska förhindra att det ska gå o starta med växeln i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. tack för svaret. Men de utmarkerade sakerna på första bilden då? kan du de med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nr 2 cd-box, nr 3 kopplingsplint för elutag typ lanterna, nr 4 tändspolar.de övriga ser jag ej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du testar gnistan så måste stiftets metalldel vara jordad mot motorns gods. Det kanske du visste redan, men jag säger det eftersom jag ser att du har tejp kring gängorna, och åtminstone som det ligger på bilden blir det nog ingen gnista.



Senast ändrad av monark-670 | 22 juli 2010 | 23:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tänkte lite fel först, men det blir ingen gnista fast stiftet ligger direkt mot motorns gods.

Men varför nlir det ingen gnista?

Kan det vara att båda tändspolarna gått sönder samtidigt? Kan man mäta fram med en multimeter om de är sömder? Hur i såfall? Eller är det något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Kolla så inte startspärren ligger an. Och att tändningen är påslagen, nyckel i etc. Neutralen i.

2. Stiftet måste var i botten av tändstifthatten.

3. Det gängade godset skall läggas mot god som du vet är ren metall och har metallisk kontakt med cylindrar. Dvs. inte med gummi isolerat eller avvibrerat gods.

4. Byt stift och kolla om det blir bättre. Gnista syns bättre i mörklagt rum.

5. Med mätintrument kan du mäta spänningen mellan kontaktytan i tändhatten och gods. Någonstans 10-30 tusen volt. Ett biltestinstrument krävs. Om du försiktigt vrider runt motorn och håller mellan stiftets gänga/metalldel och metallgods på motorn kommer du garanterat känna detta och om motorn är igång kommer du ångra att du gjorde det. ;) Dvs om tändspolen är hel.

6. Du kan testa stiften på annat fordons tändkabel på samma sätt. (Skruva ej dit dem om det inte är av samma typ)

7. Har du inte gnista kan du resistensmäta tändkablar och/ eller med tändhatt och stift i serie. På en gammal motor behöver dessa delar bytas och det ingår i serviceintervall.

8. Har du gnista och motorn fortfarande inte startar så kolla om stiften är torra, blöta eller oljiga eller sotiga.

9. och gör rent eller byt filter.

10. Se till att ha bränsletryck.

11. Du kan behöva tömma förgasaren om den har blivit överfull.

12. Gör rent förgasare, var noga med att skruva tillbaks nålventiler med samma inställning (antal utvridna varv från botten om de är ställbara). Om du inte kan detta så kör åtminstone i k-sprit i tanken för attt ta bort vatten och skit i förgasare mm)

13. Gör rent tanken om filter är skitiga. Tanka enbart med filtertratt.

14. Släng skiten, på skroten eller återbruket... ;)

 Mvh Jerhed

(Nr 6 på din bild är bränslefilter vad jag kan se)



Senast ändrad av Jerhed | 23 juli 2010 | 12:50



Senast ändrad av Jerhed | 23 juli 2010 | 12:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. CHECK.
2. CHECK.
3. CHECK.
4. CHECK.
5. hmmm... svärmor kommer imorgon...  hon ska få prova ;-)
6. CHECK.
7. Resistansmäta...  låter spännande. Vad ska en spole visa?
8-13. Får bli ett senare bekymmer. För just nu saknar jag gnista. Har ringt och frågat på marinshopen. De säger att det är styrboxen som är felet. 2-3 v leveranstid..2-3000 pengar. Är tändspolarna universal eller? Har en gammal 9.9 hästars evinrud motor. Tänkte om man kunde ta tändspolarna därifrån och prova. (de ser ju inte alls lika ut, men bara för att testa). Verkar konstigt att ingen av mina två tändspolar ge gnista till stiftet. Eller är det så att om den ena spolen går sönder så slutar den andra att fungera?

14. Tanken har slagit mig  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör inte vara spolarna. Du kan låna från andra motorn och testa men passar kanske inte med fästen, vilket inte spelar roll just då.

Spolen tror jag inte går att mäta igenom. Det är ju separata lindningar runt en järnkärna... Det bildas bara ström i den andra lindningen när den första spänningssätts.

Om CDI-boxen är trasig så kan du inte göra mer än att försöka få tag i någon annan. Du kan kanske kolla med tex. http://www.importlagret.com/ , http://www.kinamarin.se/ eller liknande som www.superbilligt.se som säljer kinesiska marinmotorer eller EU-moppar om du kan få tag i en KINA-kopia. De har reservdelar till tex. Parsun som säkert är Yamaha eller Suzuki, tippar på ett par hundra spänn i detta fall.

 I och för sig kan du spänningsätta tändspolen och se om du får gnista. Ta ett bilbatteri och ge spolen späning under mycket kort tid med startkablar så ser du om det gnistrar i stiftet.



Senast ändrad av Jerhed | 25 juli 2010 | 00:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS går att resistansmäta. Primär(från  CDI) till jord resp. sekundär (till tändstift) till jord. Saknas seprat ledning så mät mot metall vid fästet. 12 V på en CDI spole avsedd för 200 -300 V primärt ge nog ingen gnista även om den skulle vara felfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

guestsson: Det verkar logiskt! Men då bör man iallafall kunna mäta en hög spänning vid stiftet om man lägger på 12 v som är relativt lätttillgängligt. 2000-3000 v ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avråder från att testa detta då det inte ger någon mer info än en resistansmätning. Resistans enligt spec är ett nödvändigt men inte tillräkligt villkor ör at veta om TS är OK. Det är inte så att en trafo funkar med likström. Det fodras att spänningen på primärsidan varierar, annars blir det 0 V ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Du verkar veta bäst i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...