Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Tubbe

KULVENTIL

Rekommendera Poster

En fråga till mekanikerna där ute!

Har bytt från bensinmotor till dieselmotor (310hkr) och det sitter en kulventil vid tankanslutningen.

Två frågor:

-Behövs den när man har dieselmotor eller kan den tas bort. (är systemet tätt, så bör ju dieseln hålla sig på plats ändå. Bensin är ju inte lika känslig med täthet, så där är ventilen mer motiverad, om jag tänker rätt.

-Är alla ventiler lika, eller skall ventilen anpassas efter den mängd diesel som skall passera.  (står inget om flöde på min gamla ventil)

(Finns det ventiler med olika hårda fjädrar, som reglerar kultrycket)

Misstänkte att min kulventil var trasig så jag var ned till närmsta återförsäljare och köpte en ny. (dom kollade bara gängorna, inget annat) Efter den installationen gick min motor väldigt ojämt. Varvet ändrade sig hela tiden, av sig själv.

mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sagt till dig tidigare, förstår inte vad du ska ha en kulventil till där, ta bort skiten!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste jag ha missat! Känner att jag vill ta bort den´ men undrar naturligtvis varför den sitter där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur ditt bro-system ser ut men jag har 1/4 ventiler på mina sugledningar från tankarna,men det är manuella med ratt.Då mina tankar sitter i jämnhöjd med motorerna så går ju dieselslangarna ner o om jag ska byta bro-filter eller göra något med bro-systemet måste jag stänga ventilerna pga att annars rinner det diesel hela tiden med hävertverkan från tankarna.Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det kan ju vara en anledning till att de finns.

pratade dock med ett varv idag och de sa samma som kalle! Bort med skiten.

Själva trodde dom det hade med brandsäkerheten att göra i staterna, att det fanns en kulventil. Vad vet jag.

Nu ryker kulan i vilket fall som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...