Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Funkis

få fram mer hästar i en 2,2 hkr tvåtakt?

Rekommendera Poster

Hej alla motorkunniga.

Jag köpte en tvåtakts 2,2 hkr med inbyggd tank, en Mercury. Lite som alternativ till en elmotor...

Nu säger grannen, som har en 3,4 hkr av samma märke, att det är samma   motor, troligen?

Stämmer det och kan jag i såfall locka fram någon häst till ur stallet på nåt sätt vore det väl kul...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! han kan ha rätt, din granne.

För många år sedan skar min 9,9hkr (För mig det var en Jonsson) Hade en bekant med en trasig 15hkr, av samma märke. Vi gick igenom hela motorn och upptäckte att det enda som skilde motorerna var en strypbricka innan förgasaren på min 9,9.

Fick en förklaring att man gjorde så för att komma runt försäkringsbolagens krav på motorer under 10hkr ingick i hemförsäkringen och behövde således ingen separat försäkring som båt med 15hkr behövde. Lät logiskt men jag har naturligtvis inget belägg för detta.

Mitt tips. Kolla strypbricka vid förgasaren. Misstänker att du kan se denna utan att ens behöva plocka bort förgasaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset.

Ska kolla i helgen om jag hinner - innan vi ska ut med båten i några veckor.

Annars får det bli intressant höstprojekt i garaget...
Och om någon har mer tips på vad man kan kolla på så mottages detta gärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om motorn var under 10 hk så slapp man registrera båten på den tiden när båtarna skulle ha ett registreringsnummer.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...