trubadurgbg 0 Postad 22 Juli , 2010 Hejsan! köpte denna igår: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Digitala-matare/ (32216) Men tycker inte att jag får det att stämma, Vad bör varvet på tomgång ligga på? ~750? Vad bör motorn varva på maxfart/fullvarv? och isåfall vart ligger man mest ekonomiskt och marchar? Är det kanske så att denna räknaren inte är kompatibel med min motor?! Tacksam för input, Motorn är en suzuki dt85 - 85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 22 Juli , 2010 Har du ställt in rätt antal cylindrar, och sparat inställningen? Kan det ha med tvåtakt resp fyrtakt att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 22 Juli , 2010 Hej! Japp ställt in antal cyl, men som du säger, antagligen inte funkis med 2-takt, inte ens tänkt tanken....F_N... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 22 Juli , 2010 ÄR jag helt ute om jag funderar på att den kanske bör visa rätt om jag ställer den på 6cyl? min är ju 3cyl. Hoppet är det sista som................. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_VP250 0 Postad 22 Juli , 2010 Ja det bör funka om du ställer den på 6-cyl Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 22 Juli , 2010 Då blir det till att prova i afton.. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 22 Juli , 2010 jag är tveksam.. om du ska prova så får du koppla in signalen på en av kablarna från likriktaren. tar du från tändspolen köra du in flera hudra (tusen ?) volt i mätaren. inte bra... annrs säljer watski faria mätare. omställningsbar beronde hur många poler din generator har under svänghjulet. jag har en sådan på min volvo penta 700. är dock tveksam om det visar rätt. men till din suzuki måste det ju finnas orginal att hitta..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Juli , 2010 Men är verkligen 300 RPM garanterat fel som tomgångsvarv? En trecylindrig tvåtaktare har väl hela tre stycken kraftimpulser per vevaxelvarv, så även med ett litet svänghjul så kan nog en säker tomgång upprätthållas? (Har själv en encylindrig fyrtakts inombordsstånka med ett ca 20 kg tungt bauta-svänghjul, och blir nästan lite avundsjuk på den viktbesparing som kan göras med bibehållen tomgångs-jämnhet med många kraftimpulser per varv.) / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 22 juli 2010 | 17:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 22 Juli , 2010 För att få varvräknaren att visa rätt ska den vara inställd på 6 cylindrar. En gissning är att max varv ligger runt 5500 och då bör march ligga på 4500. Sedan beror det på vad du har för båt och hur lätt den går i vattnet. Är den tungdriven kanske det inte går att ligga på 4500 rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 22 Juli , 2010 Mätaren på bilden visar ju 300 och med betäckningen x10RPM, blir det 3000 på bilden. Det säger ju dock inte att det är en bild på trådis tomgång. Den verkar ju enligt trådis vara ca 750. Till trådis: Jag ligger på ca 650 med min, så det stämmer nog. Dock bör du ju veta hur den ska vara inställd och sen köra maxvarv också, så du har mer att gå på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 Juli , 2010 Om en Suzuki dt85-85 är 3 -cyl, har EN tändspole, fördelare och en brytarspets, mekanisk eller elektronisk så blir det bra med 6 cyl och att koppla varvräknaren till negativa anslutningen på tändspolen. Men jag tror inte att det är så det ser ut. Det finns nog tre tändspolar och de negativa anslutningarna är nog jordade direkt till minus. Anslutning av Biltemas varvräknare har varit uppe i mångal trådare tidigare. Använd sökfunktionen eller Google advancerad sökning med denna site som domän. Ledsen att vara lite snorkig, men jag orkar inte förklara detta en gång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Juli , 2010 Jodå, guestssons förmodan om tre direktjordade tändspolar stämmer gott ... (3MB pdf, fig 14 ignition) http://store.brownspoint.com/pdf/DT85(83-85).pdf Låter som att varvräknaren faktiskt redan är inkopplad och bara visar fel värde? Hur har du isf kopplat in den egentligen, på en spole eller på CDI:n eller ... ? Om instrumentet är nykonstruerat så kan det kanske ha fått nån sorts förbättrad självanpassande avkänning?? Kan enligt instruktionen kopplas till tänd-modulens varvräknarutgång eller tändspolens nersida, där det förstnämnda antagligen ger snygga lågspänningspulser? Det sistnämnda (här omöjliga) alternativet ger väl skurar av avklingande 300V-pulser. Stroboskop har ju f.ö. ofta bara en induktiv givare runt tändkabeln, det skulle väl universal-varvräknare också kunna ha? (Själv skall jag gå grundkurs 1A om hur man läser varvräknar-displayer, samt besöka optikern. /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 23 Juli , 2010 Här var det många svar, Skall försöka svara på det mesta. Bilden, dvs den som visar 300 är bara en bild tagen ifrån biltemas hemsida och har inget med varvtalen på min motor att göra. Ja varvräknaren är inkopplad, På den gula kabeln i handreglagen som jag har läst mig till skall vara utgång till just varvräknare. Motorn som jag har är brytarlöst, dvs CDI med en tändspole per cylinder. Jag har försökt söka mig till rätt svar, både här och på google. Har dock inte funnit något tydligt svar, men skall ge mig på ett nytt förslag. Provade med inställningen 6cyl igår, och tyckte väl att om det skulle kunna stämma så var det om jag halverade talet som vr visade.. men jag vet inte. Tackar så länge! Jag återkommer.. Senast ändrad av trubadurgbg | 23 juli 2010 | 12:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 23 Juli , 2010 Hej, Så bra att du läst på. Om varvräknaren visar något alls som verkar bero av varvtalet så är den nog rätt inkopplad, sannolikt till växelströmssidan av generatorn för laddning av 12 V batteri. Frekvensen från denna generator beror av generatorns poltal och varvtalet. 6 pulser per varv är vanligt på Merc och OMC hur det är med Suzuki vet jag inte. Om vi antar att du har 6 pulser per varv, så motsvarar detta tändfrekvensen på en 12- cylindrig 4-taktare med konventionell batteritändning. Någon inställning för 12-cyl finns väl inte så du kommer som bäst med inställningen 6-cyl kunna se dubbla varvtalet. Tomgång för din motor bör vara ca 800 rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 24 Juli , 2010 Ja, men då är det som jag misstänkt. Då verkar det stämma. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 Juli , 2010 Med lite tur skulle varvräknaren kunna luras att visa rätt om du kopplar in en diod i serie med pulsledningen, dvs pulserna skall passera genom dioden. Dioden stoppar en halvperiod och om räknaren räknar båda så halveras det visade varvtalet. Om detta funkar beror på hur varvräknaren är konstruerad. Hur dioden skall vändas borde inte spela roll, men prova båda riktingar. Vilken likriktardiod som helst duger. T.ex 1N400X där X kan vara vilken siffra som helst. Kostar ca 2 kr på Elfa, Fanns åtminstonne tidigare på Klas i sjön, men prova även Kjell&Co eller kanske på macken/Mekonomen. En likriktarbrygga kopplad mellan minus eller plus anslutningen och någon av AC/vågtecken anslutningarna går också bra. Senast ändrad av guestsson | 25 juli 2010 | 00:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 28 Juli , 2010 Okej! intressant! skall bli riktigt spännande att prova. börjar med dioden. =) Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 31 Juli , 2010 trubadurgbg: Har du provat med diod? Tänkte om det funkade för dig? Jag har en analog varvräknare från biltema, som jag försöker få snurr på. Motorn är en Evinrude 55hk från -77. Kopplar jag in mig på grå kabel framme i gas/start-kontrollen så hoppar den mellan 0 och 2000 rpm, mätaren inställd på 4 cyl. Ställer jag upp den på 5-6 så visar den mindre. Kan det vara så att pulserna kommer för tätt eller är för svaga? Den ska ju kopplas på tändspolen enligt manual, men det vill jag ju inte då jag har CDI. Fast det kanske löser sig om man får dit en diod, då kanske den klarar att räkna Enligt min teori så har generatorn 12 poler som då ger 6 pulser per varv. Vilket borde jämställas med en 12-cyl 4-takt. Men då skulle ju varvräknaren visa dubbelt om man ställer den på 6-cyl. Men den visar ju inget vidare alls. Kan det vara något med pulserna som inte är kompatibelt med räknaren? Kan tillägga att det går fint när jag kopplar in multimetern och mäter Hz. Lite jobbigt att hålla i testsladdarna i hålen och köra samtidigt bara Vilken typ av kontakt passar i det där trepoliga uttaget för varvräknare på OMC? Senast ändrad av -PC- | 31 juli 2010 | 21:02 Senast ändrad av -PC- | 31 juli 2010 | 21:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Augusti , 2010 Tveksamt om en diod funkar, det verkar redan vara halvvågs-likriktat. Enligt sajtens nedersta beskrivning så sitter vanligen varvräknar-uttaget direkt på generator-seriespolen. Blir väl punkt P enligt figuren. Likriktarbryggans diod CR 4 leder (0,7V över den) när P är negativ, men inte när P är positiv. Blir då 6 positiva pulser varje motorvarv, enligt beskrivningen.http://continuouswave.com/whaler/reference/PMA.html Går ju iofs att halvera pulsfrekvensen elektroniskt, men det blir några komponenter att löda ihop. (Finns iofs färdiga 5V-kretsar, men då måste spänningen begränsas. Kräver fler komponenter och varvräknaren kanske inte ens reagerar på bara 5V.) Verkar nog lättare att köpa en varvräknare avsedd för ändåmålet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 1 Augusti , 2010 Det var ju lite prisskillnad på en riktig Jo, då funkar det inte med diod. Blir nog att köra med multimetern på Hz när man vill kolla varvet Hur ska hanen se ut som man ska koppla in i det trepoliga halvmåneuttaget på gasreglaget? Nu har jag bara hållit i tåtarna för hand, man ser ju inte mycket hur det ska vara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 16 Augusti , 2010 Hejsan! Mycket riktigt, Det blev ingen skillnad när jag kopplade in dioden. Men jag kan ju halvera talet och få rätt varv. Samt att den också visar volt på batteriet och att laddning fungerar, Alltid något =) Ursäkta sent svar, men har inte haft möjlighet att prova på ett par veckor. tack för hjälpen Senast ändrad av trubadurgbg | 16 augusti 2010 | 15:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser