Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Novelair

Kylsystem Volvo Penta Tamd 30 A

Rekommendera Poster

Vet någon hur man bygger om kylsystemet så att man bara använder sjövatten. Har problem med det slutna systemet med dålig cirkulation och övertryck (blir även för het). Jag har fått rådet att skippa värmeväxlaren, men hur går man tillväga? Snart desperat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde vara bättre att åtgärda problemet med kylsystemet än att bygga om till sjövattenkylning. Kanske bara trasiga termostater eller skitig värmeväxlare,cirkulationspump kass? Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med svaret jag fått. Har gått igenom båda värmeväxlarna och kollat termosteterna utan att upptäcka något fel. Trycket ökar i sötvattensystemet och det läcker ut både här och där. Pumpen är också ok. Någon har sagt att det kan vara topplockspackningen som blåst. En annan expert sa att det var det inte, eftersom glykolvattnet inte blir skitigt. Grubblar vidare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta bort termostaterna, kör o se vad som händer. Om det inte blir övertryck byt termostater o problemmet är löst.Om det fortafarande är problem ta bort locket till sjövatten pumpen o kolla så att impellern är hel,dra runt motorn med startmotorn o se om den roterar,se även sjöintaget o filtret så ingen skit sitter där.Byt packning eller täta locket till pumpen ordentligt så det inte suger luft där.Fortsätt sedan med oljekylaren värmeväxlaren o laddluftkylaren med provtryckning,helst rengörning . Förmodligen har du inte fullt flöde i sjövatten systemet, med överhettning som följd.Är allt det ok då kan man börja misstänka topplockspackningen.Har du MS3 backslag så titta på packningarna som sitter till kylningen, på ett av mina backslag satt det en packning med för litet hål i så det blev som en strypning så ena motorn gick varm så fort jag närmade mej 3000rpm.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ett spräckt turbinhus i turbon. Dessa är nämligen kylda med motorns färskvatten (det slutna systemet)

Har du märkt om motorn har tappat effekt, går dåligt, svart ryker vid belastning. Om du är osäker på din turbo kan du montera en tryckmanometer på röret mellan turbo och laddluftkylaren (anslutning för manometer finns org. troligtvis blindad med en skruv idag) vid normala driftvärden i marshfart har jag för mig att laddtrycket ska vara c:a 2 bar

// Aleo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På min motor var avgaskröken där sjövatten blandas med avgaserna (direkt efter turbon) helt igensatt av rost. Tydligen rostar de här krökarna sönder vart tionde år eller så. Gjorde också att motorn inte varvade mer än 3400 varv (ska orka upp till 3600 varv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...