warmupp 0 Postad 22 Juli , 2010 http://www.blocket.se/sodermanland/Motorbat_28550848.htm?ca=12&w=2 Vad tror ni det är för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 22 Juli , 2010 Det ser ut som ngn hemmaversion/kopia utav Shakespeare Clubman eller liknande, dock utan trubbnosen. Verkar oxå vara gjord i plyfa? Kanske en sån där HOBBEX-ritning som står som grund? kommer inte ihåg alla modeller som fanns att köpa, flugan, flugan II osv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
warmupp 0 Postad 22 Juli , 2010 Så det är inget du skulle satsa på? är ute efter något sportigt typ joker 16... men joker 16 skroven är så förbaskat dyra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 22 Juli , 2010 För 600 spänn skulle jag åtminstone åka o kolla på den om det inte är för långt iväg Har du motor och annat? Det är ju oftast inte skroven/båten som är de dyra prylarna när man pratar dessa storlekar. OM det är en plyfa-båt kan man ju räkna med att du kanske inte kommer att tjäna på affären rent ekonomiskt eftersom det ser ut som om att det finns en dela att göra på denna, ny ruta måste dit, styrning osv. Däremot om den är ok och inte rutten så kan du ju säkert ha roligt med den för väldigt lite pengar ändå. Personligen hade jag valt en glasfiberbåt, men det kan ju denna vara oxå? Ring och hör med ägaren. Som sagt, 600 spänn kan man både ha och mista, skulle det vara som så att du tröttnar på båten fungerar den ju bra som majbrasa oxå Om du är ute efter billiga skrov/båtar så kolla runt på marinor och båtklubbar nu i sommartider, det ligger en hel del båtar kvar uppe på land som inte folk bryr sig om. Hemma så hade en av båtklubbarna en sorts auktion på båtar som blivit kvarliggande när ägarna slutat bry sig. Det kräver lite tålamod och detektivarbete men så har jag alltid fått fatt på mina båtar. Sen ska man nog ta priserna på blocket med en nypa salt oxå, VILL folk verkligen sälja sina båtar så är priset därefter. Lycka till i ditt sökande efter billig fart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 22 Juli , 2010 Bahama14. Har haft en själv för 1000 år sedan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
warmupp 0 Postad 22 Juli , 2010 Okej tack så mycket! problemet är att jag bor kanske inte direkt å en båtstad.. Eskilstunahar bara en liten hamn, men kanske får ta en tripp till stockholm. jo glasfiber vore det bästa, men vad jag förstår så är det krångligare att montera stolar och dyl i glasfiber? sen kostar det skjortan att lacka om vilket vore kul eftersom de flesta beg båtar som man hittar har en dålig lack. just nu har jag kollat på två andra båtar på blocket.. säg vad du tycker http://www.blocket.se/varmland/Joker_16_med_85_hk_motor_28531994.htm?ca=12&w=3 defekt motor dock.. tror du det går att fixa för en händig till ett något sådär billigt pris? sen denna båt http://www.blocket.se/alvsborg/Joker_16_27737690.htm?ca=12&w=3&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 22 Juli , 2010 Annars har du: http://www.blocket.se/sodermanland/Corall_14_27537563.htm?ca=12&w=1 http://www.blocket.se/sodermanland/Sportbat_med_30hk_johnson_28497976.htm?ca=12&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 22 Juli , 2010 Härligt med en tråd som iaf handlar om ämnet den började på Glasfiber är inte på ngt sätt krångligare att arbeta med, det är lätt, starkt och har vid rätt ytbehandling väldigt god motståndsförmåga mot vatten. Trä är ju ett naturmaterial som har inbyggda kanaler för att suga upp just vatten med allt det för med sig. Glasfiber oxå lite hårdare att borra och skruva i så det kräver att man tänker till innan man försöker t e x sätta en skruv i ett för litet hål (den går av!) Eftersom glasfiber inte ger med sig på samma sätt som trä mäter man exempelvis på en skruv man ska sätta dit innanför gängorna. Blir måttet låt oss säga; 3,2 mm så räcker det inte att borra 3mm, det ska vara 3,2! Alternativt till och med 3,3 mm. Om man dessutom efter lite övning eller handledande skaffat sig basala kunskaper om hur man blandar plast/epoxi och hur man går till väga när man plastar upp ngt efter en form eller bara ska lägga på extra lager blir man varse om att detta är en förhållandevis billig och effektiv metod. Själv var jag och köpte allt jag behövde (plast, härdare, glasfibermatta) på en lokal flaggstångsfabrik som gör massa saker i glasfiber. för några hundralappar blev min gamla båt som ny (plastade upp ett hål på en Nordkapp 17) och jag vart nöjd. Att lacka en båt kostar lika mycket oavsett vilket material den är byggd av. En glasfiberbåt har ju , så att säga ingen lack från början utan det är ett plastlager med färg i som lagts först vid tillverkningen, varpå lagren med plast och glasfibermatta sedan applicerats. (man jobbar ju utifrån och in eftersom man utgår efter en form, tänk dig en muffinsform) De flesta båtar som sedan lackas när de blivit gamla görs så med en helt vanlig billack. Alltså en tvåkomponentslack. Ska man göra det seriöst och spruta båten behöver man ju utrustning till det och förhoppningsvis egen kunskap i området eller en bekants. Man får räkna med några tusen bara i materialkostnad (slipning, grundning, topplack etc) men då kanske man oxå får ett mkt bra resultat. Alternativet är ju att rolla/slätstryka den men lik förbannat ska man ha samma slags färger vilket gör att kostnaden fortfarande är i stort sett densamma. Gällande de olika båtar du visar i länkarna ser det till en början ut som att den röda Jokern är i bättre skick och dessutom med två motorer. Det står dock inget om vilket fabrikat det är, ring och kolla med ägaren samt fråga vad han/hon anser felet vara. Har du tur så går det att plocka ihop en fungerande motor av de två. Tänk också på att kostnad för kapell och styrning, inredning mm kan springa iväg i pris! Lite prut på den röda och vips så kanske du har en schysst båt för runt 20 000 efter att du har fixat och trixat. Men som sagt, ring och kolla först vad som ingår till båten, ju mer desto bättre. Däremot så anser jag att gamla varvräknare och andra elektroniska tillbehör inte är värt så mycket. En stereo gör ju inte att båten går bättre t e x ; Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
warmupp 0 Postad 22 Juli , 2010 Okej tack så mycket!! är ung och nyinsatt i området därför jag frågar så mycket men har en polare som jobbar med båtar som sa att han följer med och ska försöka lista ut problemet. men återigen tack för all info, kanske till och med blir så att jag frågar dig om något nytt problem uppstår... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 23 Juli , 2010 Hoppas att du får ihop ett bra projekt iaf! Du är välkommen att fråga vad som helst, närsomhelst...sen ska jag göra mitt bästa för att svara Hursomhelst, välkommen in i båtgemenskapen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser