Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
sea-ray_230

Biltemakvalité???

Rekommendera Poster

Köpte båt åt grabben. Ägaren innan hade i år utrustat båten med div saker från Biltema. Nytt batteri som vid diagnos visade sig knappt ha halva kapaciteten kvar efter 2 månader (inget fel i motor eller elsystem. Den nya tanken var slut i packningarna som tydligen inte tål bensin. Blåsan var sladdrig och slut. Paddeln gick av i bladet när jag testade den vid bryggan. Nya grejor för i år. Nu är skiten borta och utbytt mot riktiga saker. Men detta bevisar bara min åsikt om biltemasaker, skit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte var någon zinkanod på båten för biltemas var ju bäst i test.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är ju om batteriet verkligen var nytt eller om det var något säljaren bara drog till med eller om batteriet verkligen laddas ordentligt vid gång.

Har själv ett par Biltema 12V 70Ah 600CCA fritidsbatterier i snipan som hade över 90% kvar efter den långa vintern.

Jag tycker man lär sig med tiden vad som funkar eller ej från Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nytt, datumkodningen. Jag är i branschen och båtmek så laddning och all annan el i båten är i topp, så det är det inte. Kanske ett måndagsbatteri?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Har du kvar kvittot så kan du ju byta batteri . Biltema har 2 års funktionsgaranti . Har bytt på frugans bil för 2 år sedan det var 1 år gammalt när jag bytte och tog inte i mot laddning  . Fick nytt direkt i butiken . mvh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som ofta gör slut på ett batteri är när det blir bottenurladdat. Det behöver då inte vara något fel på laddningen utan kan vara att man glömt att stänga av någon strömförbrukare när man lämnar båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nästan enbart dålig erfarenhet av Biltemas skit. Har köpt en del där som jag fått slänga väldigt tidigt. Tyvärr är jag som många andra dålig på att spara mina kvitton och det är kanske det de lever vidare på. Allt från skruvtvingar till teaklister är rena rama skiten enligt min åsikt! Lägg till och få riktiga saker är mitt nuvarande motto. Silvertejp och aceton kan man fortfarande köpa där, det är hyfsat bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Tja är ju själv ingen Biltemavän precis men har nu på 7 månader avverkat två st röda Optimabatterier (nya) i bilen med bibehållna startsvårigheter efter ett tag (kör Eberspächer) och köpte ett fritids/marinbatteri på Biltema i Uppsala. Nu fungerar bilen. Frågade om garantin och det var inga problem, bara spar kvittot.

Handlarn jag köpt Optima av har problem att reklamera batterierna trots att det tydligt är fabriksfel på dom, det första krånglade redan från första dagen, det andra höll lite längre.

Biltema ä ju en av få som har fritidsbatterier med omvänd ordning på polerna vilken min bil måste ha.

Senast ändrad av sdk780 | 24 juli 2010 | 01:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev jag lite nyfiken!

Teaklister är rena skiten, det måste du förklara.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte ett nytt ankare där igår, sk. Bruce-kopia.

Återkommer med om det är skit eller funkar.

Deras fälgrengöring användes nu på morgonen då jag tvättade bilen och fungerar ypperligt. Minst lika bra som de som kostar minst det dubbla.

Deras hylsnyckelsatser (de lite dyrare) är mycket bra kvalitet och duger verkligen till oss amatörer. Testade verkligen hållbarheten då jag skulle lossa en M8 bult med 10mm skalle på frugans bil (remskiva på motor som behövde plockas loss vid kamremsbyte) Satt fast som attans och galen konstruktör hade ersatt skallen som normalt borde varit en 13mm med en 10mm för att spara vikt kanske. Hylsan höll och drog INTE sönder skallen.

Sedan så finns det mindre bra prylar där men en hel del bra delar. Vissa faktiskt samma prylar som orginalet men annan förpackning (jag vet men får inte namnge delarna)

Så svar angående Biltemakvalitét

Från bland det sämre till högsta kvalitet

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 24 juli 2010 | 10:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gör jag väldigt gärna Kalle! Tyvärr var jag inte tillräckligt uppmärksam när jag plockade mina lister från Biltema. Om du studerar fräsningen på deras kantlister så stämmer inte måtten om du plockar två olika lister i hyllan. Ska du t.ex kombinera en rak list med en med radie 50 så blir det helt fel vilket är väldigt frustrerande. Tar du två raka kantlister kan ena urfräsningen skilja från den andra på 2-3 mm. Jag pratar om fräsningen i djupled. Dessutom verkar materialet inte vara fritt från kvistar vilket är märkligt på teak. Du kanske har annan erfarenhet? De lister jag köpte var i alla fall rena rama skiten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte ett båtsläpp på biltema vilket var halvdåligt men prisvärt har för mig at jag köpte det för 3000 kr med lampor och lite annat krims krams som jag ville ha.

Även om jag fick ändra en del innan jag vart nöjd så var det under halva priset mot det billigaste släpet jag kunde hitta på båt mässan.

Det jag fick göra eller gjorde sig själv.

Båda stänkskydden lossnade efter ca 5 till 40 mils körning i 50-90 km/h genom Polen. (jag är medveten om att man bara får köra 30 km/ h i sverige)

Centrumbulten var inte dragen så efter några mil fick jag stanna vid en verkstad för att dra centrumbulten, efter att hjulet började vobbla, efter det vart allt bra.

När jag kom fram till sverige så bytta jag hjul till 13 på en skrott (4 för 700 kr) har två ligandes som passar om någon vill köpa? Orginal är 8 !

Sen förlänge jag bomen vilket var enkelt då allt var bultat då båten vart lite baktung med 50 motor.

Så för ca 4000 kr och en dags arbete får ni en trailer som passar båtar upp till 5 meter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...