Anta 0 Postad 21 Juli , 2010 Jag är på väg att skaffa egen segelbåt. Men vad ska man ha för båt?? Jag vill ha en båt som är problemfri, snabb & ok att övernatta 3-4 pers i. Prislappen får ej överstiga 200 000kr. Jag har tittat lite på Albin express( kanske för liten??), Cumulus( lite för dyr..). Vill gärna höra vad ni tycker. // Jessica Senast ändrad av Anta | 22 juli 2010 | 00:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 21 Juli , 2010 Då du inte har specificerat dig bättre än en problemfri båt för 200.000:- kan det bli vad som helst. Har du båtplats? Om inte kan en trailerbar trimaran vara rätt. Finns en Dragonfly 25 på blocket för 150.000:- Sedan beroende på vad du har för övriga krav, ståhöjd? toautrymme? inombordare/utombordare? Och sedan dina tidigare kunskaper i segling kan också vara avgörande för att kunna vägleda dig fram till en lämplig båt. Sätt dig ner och skriv en lista på olika krav du har så blir det enklare att hitta rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Juli , 2010 Menar du en enkel rigg utan backstag o dyl med problemfri? Eller menar du en båtmodell utan kända konstruktionssvagheter. Just när man köper en äldre båt så kan ev konstruktionssvagheter vara åtgärdade genom åren så de behöver inte göra att man kategoriskt avfärdar en modell. Det finns en bok -700 båtar i test av Curt Gelin - som alltid blir häftigt diskuterad här då den innehåller en hel del faktafel. Den boken är i alla fall en bra lösning om man vill se hur olika båtar kan vara och iomd kanske få lite lättare att förstå hur man själv vill ha sin båt. Problemfri är inga båtar, även nya båtar brukar ha sina missar som måste åtgärdas.Köper man en äldre båt är det en fördel om man gillar att ha skruvmejsel och pensel i handen för det har man ganska ofta antingen man vill eller inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logad 0 Postad 22 Juli , 2010 Jag fastnade själv för Cumulus. Fick den nyss för just 200k i ett skick som inte kräver några omedelbara åtgärder. Hemtransporten blev en motordriven färd på 74 distans så nu vet jag att motorn är OK. Har inte hunnit segla utan väntar på att segelkunniga vänner ska komma hem från semestrar och släpa ut den nybörjare jag är. Det verkar finnas ett par svagheter man ska kolla på. Rodret så att det inte är det svaga som fanns i början samt bombeslaget på masten. I mitt fall är rodret OK men beslaget ska jag nog ta en titt på i vinter. Cumulus är lättmanövrerad, det blev mer än en U-sväng på Göta kanal och den har roderverkan även i knappt märkbar fart. Inte minst var detta av värde när vi låg 3 båtar i bredd vid en väntbrygga när Wasa Lejon kom bakifrån. Jag låg ytterst och det var inte plats för passagerarbåten så jag backade, vände och gick och mötte Wasa Lejon, därefter en U-sväng tillbaka. Senare kom slussvakten med en hälsning från kapten på Wasa Lejon med komplimanger för min manöver. Inuti får man plats, ståhöjden är bra även för mina 191 cm. Placeringen av diskhon är väl det man kan anmärka på i första hand men med diskbalja är det inte hela världen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anta 0 Postad 22 Juli , 2010 Båtplats har vi. Mina seglar kunskaper är begränsade, dock inte helt grön. Vi har haft en Albin 78 i familjen som jag tyckte väldigt mycket om. Men efter ha jämfört denna med H-båt( som användes vid ett kurs tillfälle) känns Albin 78 tung... Jag föredrar en snabb båt framför komfort. Dock är H-båten som vi testat för spartansk i inredningen. Ståhöjden behöverinte vara avgörande. Med problemfri menar jag att kännda fel är åtgårdade eller inte finns. Givetvis är en båt aldrig helt prolemfri. Jessica Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 22 Juli , 2010 Ett sätt att söka båt på är att gå in på www.sailguide.com och sortera på längd, där kan du sedan välja och vraka på en massa olika typer. Sedan kolla på ägares synpunkter om båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Juli , 2010 Tycker att ditt eget förslag Albin Express är bra. Lys 1,14 och en stor kappseglingsklass med möjlighet att köpa fräscha begagnade segel mm. Inte de största utrymmen man kan få för 200000 men klarar definitivt att vara 3-4 boende på om man kan ha det lite spartanskt. För de pengar du får över (det kan säkert bli en del tusenlappar över) kan ni väl lyxa till det med skärgårdshotell eller vandrarhem om vädret är tjurigt för länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 22 Juli , 2010 1,14? Den hade väl enligt SRS 1,11 förra året och iår höjt till 1,12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jwanqvist 0 Postad 27 Juli , 2010 Jag har en Aphrodite 29 som jag kan varmt rekommendera. Seglar mycket bra för sin storlek. Seglar även utmärkt med självslående fock. Lite mindre utrymme än Cumulus, men seglar bättre och är mer gediget byggt. Tycker själv att den är mycket snyggare än Cumulus, men det är väl kanske subjektivt...Är väl svårt att hitta en fin A29 under 200 000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 29 Juli , 2010 Compis 28 http://www.compis-seglarna.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser