Eastwood 0 Postad 21 Juli , 2010 Skall iväg och titta på en snipa (Comet 26) snart och hade några frågor angående motorn... Båten är från -83 och är bestyckad med en Perkins 4.236 (4 liter, 80 HK). Motorn är inget gjort med förutom vanligt underhåll och har gått 2000 h, den ser dock ut att vara välskött. Backslaget fick nya lameller förra året. Tar jag en stor risk om jag köper en båt med en såpass gammal, orenoverad motor? Finns det något jag behöver kontrollera extra noga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 23 Juli , 2010 Ta komp-prov på cylindrarna så du ser att det ligger jämt, ta reda på vilket ca tryck det bör vara.Provkör o varva den till toppvarv med belastning en stund så du ser att den kyler som den ska o inte går varm. Lyssna så den inte låter konstigt o se på avgaserna så det ser normalt ut, inte ryker svart,vitt eller blått. Titta på olja så den ser bra ut o inte är som cafe-latte.Perkins brukar annars vara en pålitlig motor om den sköts rätt o eftersom den sitter i en snipa så brukar dom inte vara vansiningskörda så 2000h ska inte vara så stort problem.Delar är nog inte heller så svårt att få tag på till den.Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser