Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
Sakkunnig

el-choke/primer - hur gör ni?

Rekommendera Poster

En dum fråga kanske, men hur ska en sådan hanteras? Jag har en Mariner (Mercury 60 hk, 1986) med en elektrisk choke, som egentligen är en primer som jag förstår det. Tyvärr så har jag inte någon handhavandebok  till motorn utan endast en reparationshandbok.

På gasreglaget står det Push to choke men det kan ju tolkas lite olika... Varje gång jag trycker in knappen så klickar det i motorn. Så långt inga konstigheter. Men hur själva förfarandet vid start? Ska man alltså dutta några gånger så att det klickar flera gånger i motorn innan man vrider om nyckeln, eller ska man trycka in en gång och hålla intryckt medan man vrider om nyckeln för att starta? Jag har hört lite olika bud om detta nämligen...

Hur är det korrekta handhavandet enligt intruktionsboken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör du nu och/eller får du inte igång din motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Choken är elmanövrerad och det är en liten selenoid som drar chokspjället. Därav det klickande ljud du hör. Startförfarande: Dra upp reglaget för tomgångsgasen (om du har ett sådant), tryck in knappen och vrid på startnyckeln. När motorn startar släpp knappen. Om det är kallt kan man behöva dutta lite med knappen för att få till en småchokning tills motorn går bra. Olika reglage har olika funktion när det gäller choken. På en del ska nyckeln tryckas in och på andra finns en egen knapp.

Edit Om jag inte missminner mig så är det ingen Mercury utan en Yamaha som är basmotorn. 50 och 70 hkr var Mercury

Senast ändrad av excel319 | 21 juli 2010 | 14:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

535GT: Jo, jag får igång motorn, men det tar några försök alltid innan jag får igång den. Jag har en känsla av att starten skulle gå lättare om jag visste exakt hur det bör gå till :-)

excel319: Mariner/Yamaha var samma på 70-talet. under 80-talet var Mariner och Mercury samma motor. I mitt fall sitter chokefunktionen i själva tändningslåset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla Mariner upp tom 60 hkr var Yamaha förutom 50 som var Mercury. Över 60 var alla Mercury. Detta gällde när Mariner bildades, som ett led att kringå importresrektionerna till USA, mellan Yamaha och Mercury. Vet inte när/om det blev någon förändring i motorfloran men jag tror det var i mitten på 80-talet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåja hur det än var så står det Mercury lite överallt på riggen, motorblocket och andra motordelar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Choke och primer/snaps system har olika funktionssätt och skall inte användas på samma  särr. En choke stryper förgasaren och tar med extra bränsle pga av ökat undertryck i förgasarhalsen. Den skall vara aktiverad under startförsöket.

En primer sprutar in extra bränsle i förgasarhalsen via en slang. På mindre motorer kan det vara med hjälp av en handpump, på större med hjälp av en magnetventil. Man primar först och startar sedan. Hur mycket man skall prima får man lära sig. Det kan vara bra att känna till att magnetventilen ofta går att manövrera för hand om man skulle behöva rycka igång motorn.

Målet är att aldrig prima/choka och varva en kall motor mer än nödvändigt.

Tips:
Nysningar beror på att motorn får för lite bränsle.
Sur motor: Ingen Choke/prime och full gas för att öka ventilationen. I svåra fall kan det vara nödvändigt ta ur stiften, slå av säkerhetsbrytaren och rycka/köra startmotorn en kort stund för att bli av med överskottet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...