Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
510gtiryds

Toppfart Ryds 510 gti m honda 75

Rekommendera Poster

Hejjag skulle vilja veta vad ni som har ett liknande ekipage kommer upp i toppfart,varv,propeller val,förbrukning vid marsch fart=knop/varv.Glad sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska börja med att själv svara på din egen fråga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry.Jaghar en Ryds 510 gti-05 med en Honda 75 hk-07bak.Med orginal propp 17stigning så varvar båten 5100 o gör i bästa fall 27 knop.Vid 3500 varv ca 19 knop,förbrukning ej kollad.Skall byta propp till en med 15 stigning för att hamna närmare 6000 varv.Båten går upp i plan lätt.Där emot vill den på kavitera vid tvära svängar i hög fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byta till en 15-tummare säger du, låter helt galet i mina öron. Jag har samma ekipage som du - en Ryds 510 GTI -06 med en Honda BF75 - 07:a. Min motor varvar 6000 varv/min med en 17-tummare och gör då med ren botten 34-35 knop (GPS). Ditt låga toppfart måste bero på något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok det låter som något är väldigt galet på min båt.Vilken nivå har du på infästningen av motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min motor är monterad i andra hålet. Tidigare hade jag den monterad längst ner, tror dock inte det har någon betydelse. Jag märkte inte av någon förbättring genom att höja motorn. Det som däremot gav 2 knop extra på topp var att byta till en rostfri propeller, även den en 17-tummare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat infästningen på min motor den sitter i översta hålen=motor längst ned,men du upplevde inte någon skillnad vid upp flyttning så det lär väl inte göra någon avgörande skillnad för mig heller.Motorn hade gått 36 timmar när jag köpte den,när görs först servicen,jag vet ej om förra ägaren har servat den enl instruktinerna som gäller.Kan det vara så att motorn skall ha fetare blanding under inkörning för att sedan programeras om vid första servicen.   Den går annars klock rent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...