Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
crabfish

Motorbåt mosade segelbåt

Rekommendera Poster

Motorbåt mosade segelbåt Är rubriken på Aftonbladet

Kvinnan och mannen lyckades precis kasta sig i vattnet innan segelbåten klövs.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7498278.ab

Fruktansvärt. Och genast tänker man sig en galen dåre i en stor vild motorbåt utan minsta koll på omgivningen och en segelbåt där resterna går till botten.

Så här såg båten ut efter kollisionen, se bild

Källa SSRS

http://www.sjoraddning.se/simpevarp/alarm/kraftig-kollision-utanfor-byxelkrok-oland/

Visst är det en hemsk olycka men inte så farlig så kära Aftonbladet vill få det till

Kluven segelbåt, jösses.

Undrar om det finns något som man kan lita på i Aftonbladet?

::Harry::

 

post-10001667-1394236444,9658_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte ha varit samma händelse som man reffererar till - eller?

Kvällstidingar kan man aldrig lita på. Det är bara rubriker, ev lite mellanrubrik och knappast någon brödtext. Enbart för att skapa sensation. Skriver dom nåt så stämmer det ofttast väligt dåligt.

Kan faktiskt inte förstå varför folk köper sån skit.

Tråkigt för segebåtsägaren som med all sannolikhet fått resten av seglingssäsongen förstörd.

Har nån gång tidigare skrivit att det skulle va förbjudet att ha båtar som går fortare än 10-12 knop.Flört Det blev ett himla liv på vissa. Men jag förstår inte varför man skall ha så bråttom på sjön att man inte hinner se sig omkring. Det finns ju en massa vakert att titta på som man missar. Ser man inte en 10 meter hög segelbåts mast så missar man säkert en hel del annat också.

 

tommy

 

post-945-1394236445,1419_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både AB och Sjöräddningen anger postion till utanför Byxelkrok och tiden 10.46 alt. 10.48

Alltså samma olycka.

Sensationsjournalistik. Kass av AB att inte kolla upp sina källor bättre.

Visst kan båtar få gå fort bara de framförs på rätt sätt och under rätt förhållanden. Övriga båtar och kanoter är lätta att se men är mer orolig för att köra på något som ligger i vattenyten, typ stock eller annan skit.

Däremot är det väll för många som står och hänger över plottern och kör båt, de är livsfarliga.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Byxelkrok och har sett båtarna med egna ögon.

Mosade är kanske starkt uttryckt, men skadorna är värre än vad som syns på bilderna. Bland annat är plasten helt uppriven en bra bit upp på rufftaket. Ränderna på bilden är från motorbåtens propeller (!) som skurit sönder bordläggningen. Jag tror knappast att ett försäkringsbolag vill ta på sig så omfattande reparationer på en ~30 år gammal båt och därmed är dess saga sannolikt slut.

Förhoppningsvis slutar detta med ett kännbart straff för motorbåtens besättning och skadestånd till seglaren. Att köra en stor motorbåt i kanske 30 knop och inte ha uppsikt framåt är ju helt otroligt nonchalant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir ju mörkrädd!

Kanske en till plotterolycka. På plottern såg ju motorbåtsägaren bara en båt - sin egen - och då är det väl fritt fram, eller Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mörkrädd är inte ordet.... Vilka jubelidioter det finns helt enkelt....

Här en annan sådan, jubelidiot alltså:

För att ta till ett gammalt talesätt gällandes allt sånt här; Hur jävla svårt ska det vara?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det finns något som man kan lita på i Aftonbladet?

Kvällspress, eller faktiskt nyheter överhuvudtaget brukar behöva en dos skepsis. Alltid intressant att jämföra tidningsinfo med egen  upplevelse av samma händelse.

Citat AB: Kvinnan och mannen lyckades precis kasta sig i vattnet innan segelbåten klövs i bitar. finns det kanske inte så mycket täckning för.

Däremot inte sagt att inte det är en kraftig otäck olycka. Säkerligen kan man få skräck för att sätta sig i en segelbåt igen efter en sådan upplevelse. Det kunde lika gärna varit dödsoffer här.

Alltid bra att ha utkik och inte lite fullt på sin omgivning att de 1) har sett din egen båt 2) förstått vad de behöver göra.

Gäller även optimistiska fotgängare som snabbt och oförutsett viker ut i gatan i glashalt väglag med tanken jag har ju företräde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är alla olyckor en tragedi för de inblandade. Troligtvis är det motorbåtens fel men det är ännu inte klarlagt. Vad jag regerade mest på att det är tillräckligt alvarligt det som hänt utan att man behöver kalla det för att segelbåten klövs.

Som tur var blev det inga allvarligare personskador.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett gamalt talesätt ?

Hörde det första gången för ett par år sen, när min äldsta dotter började säga nåt liknande. Hon är 35 och har bott i Stockholm i 15 år.

Letade i http://www.livet.se men hittde inte det eller nåt liknande så uttrycket är nog ett ganska nytillkommet talesätt.

Dessvärre är det ju ganska vanligt att snabbgående motorbåtar kör på allehanda flytetyg. Ekor som ligger och fiskar och jullar som dörjer makrill. Tyvärr går det inte alltid lika bra för de som oskylldigt blir påkörda av en förare som inte behärskar sina båtar. Med men för livet får de sedan kämpa mot båtägare och försökringsbolag som menar att det var den stillaliggande båtens fel att de blev överkörd av en snabbgående motorbåt.

Relativt ofta kör snabbående motorbåta upp på land. Men försäkringen täcker väl de flesta kostnader - dessvärre.

Det var ju skönt i detta fallet att det inte blev några kroppsliga skador på de som blev påkörda. En båt går ju alltid att ersätta men dennhär säsongen är nog förstörd. Sen är det ju frågan hur man tar en sån traumatisk häbelse psykiskt, som Anders var inne på. Det kan ju bli ett livslångt lidande.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 21 juli 2010 | 19:53

post-945-1394236445,5619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett gamalt talesätt!

Stranne lär visst ha sagt det på briggen Blue Bird av Hull.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog hört uttrycket Hur svårt kan det va? i olika retoriska sammanhang senaste åren, bland företrädesvis yngre personer.

Tveksamt om skeppar Stranne skulle använt just det uttrycket, känns lite nyare än så. Lite googling ger lite andra belägg:

T ex Linda Bengtzing:

http://www.justsomelyrics.com/1978350/Linda-Bengtzing-Hur-svårt-kan-det-va-Lyrics

Och en krönika i Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5780852.ab

Eller ett yngre inlägg:

http://skyltat.se/hur-svart-kan-det-va/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt den högt värderade tidningen Aftonbladet har vi återigen en lakanstorkare som utmärker sig på ett synnerligen korkat sätt. Enligt vanligtvis välunderrättade och trovärdiga källor har denna kapten ägnat sig åt att söka upp valar och stressa dem. När kaptenen sedan fått kontakt med dem har han ställt in sin målsökande autopilot och helt sonika kört på valarna med babords sida av båten som förstärkts i bordläggningen för att klara av dessa attacker på de oskyldiga valarna. Påkörningarna har skett med sådan hastighet att valarna flugit i luften. Erforderliga reparationer på båten sägs av samma källa batalas av FATAL (Förbundet Allmän Torkning Av Lakan)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7504035.ab

Världssamfundet har nu fattat beslut om att införa restriktioner för ägande av samtliga storlekar av lakanstorkare för att minska deras framfart och försöka få bukt på de ökande problemen med dessa personers egenmäktiga och självgoda beteenden. Dessa restriktioner kommer att gälla fr.o.m. 2011-01-01.

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA !!!!!!!!!!!!

Gode tid vilken humor!

Apropå diskussionen om det var ett gammalt talesätt eller ej, vem bryr sig? Tänket är gammalt och syftar på att det exempelvis inte är så svårt att köra i laglig hastighet på vägen, att faktiskt kunna sälja en Ceasar-sallad på ett fik som innehåller det som just en sådan sallad ska innehålla, Att inte behöva säga till farbröder med anmärkningsvärd alkoholhalt och med ruttna segelbåtar att hålla upp mot vinden för att de är på väg att klyva en Yamarin som ligger förtöjd vid en stenkaj, att man tar det som en självklarhet att informerara kunden om att dennes båt blir en vecka försenad eftersom alla reservdelar inte kommit ännu, Att inte skälla på vattenskoteråkare bara för att de kan köra fort, det är samma sak som att skälla på ngn för att de har en viss hudfärg, Etc, m.m, osv, diverse......

Alltså: Uttrycket syftar på att just nämnda exempel INTE är svåra att förhålla sig till, men folk gör så lik förbannat.

Jag har den svåra egenheten att jag MÅSTE skriva ner såna här tillfällen i en pärm som jag sparar. Varenda gång som jag sen tar fram den får jag ohyggligt mycket rolig läsning vilket frambringar lika många skrattsalvor som ovan citerade text gjorde.

Well done! Mer humor och mindre pajkastning här på MG Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sällan det.

Pajkastning i form av att man pratar strunt om totalt irrelevanta saker samt ägnar sig åt att kranka ner på personer ifråga är inte så humoristiskt anser jag. Snarare ett bevis på att folk inte klarar att ha roligt på egen hand utan måste trycka ner andra för den sakens skull.

Att sedan pajkastning i dess FYSISKA form kan vara hysteriskt roligt är däremot en helt annan sak. Jag älskar grädde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...